نویسنده و كارگردان «ما پنج نفر بودیم» معتقد است كه نگاه به مقوله آثار دفاع مقدس سطحی و گذرا است و آثار فاخر محدودی در این حوزه تولید شده است.

پایگاه خبری تئاتر: نویسنده و كارگردان «ما پنج نفر بودیم» معتقد است كه نگاه به مقوله آثار دفاع مقدس سطحی و گذرا است و آثار فاخر محدودی در این حوزه تولید شده است.
 

رضا صابری؛ مدرس دانشگاه، نمایشنامه‌نویس و كارگردان تئاتر؛ درباره نمایش «ما پنج نفر بودیم» گفت: این اثر روایتگر پنج كهنه سرباز از وقایع جنگ است، این وقایع مربوط به گیر افتادن آن ها در یك آبچاله است كه تا خط مقدم فاصله دارد. آن ها باید یك نقشه استراتژیك جنگی را به خط مقدم جنگ برسانند كه در این میان اتفاقات مختلفی رخ می دهد.
 
وی افزود: تلاش داشتم در این اثر نمایشی نگاه جدیدی به دفاع مقدس داشته باشم و دیدگاه جدیدتری به این مقوله مهم عرضه كنم. مهم ترین مشخصه هایی كه تلاش كره ام در «ما پنج نفر بودیم» اتفاق بیفتد این بود كه به فداكاری و ایثار از منظر جدیدی نگاه كنم. تمام تلاش من نگاه دوباره به مقوله دفاع مقدس و جنبه‌های پنهان این اتفاق است.
 
این كارگردان تئاتر درباره اجرای آثار دفاع مقدس و حمایت از این گونه نمایشی گفت: از حرف تا عمل فاصله بسیاری وجود دارد. شاید در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها صحبت از حمایت تئاتر دفاع مقدس مطرح باشد اما در عمل این حمایت به شكل شایسته ای اتفاق نمی افتد.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید در حوزه تئاتر دفاع مقدس اتفاق مهم‌تری شكل بگیرد و آثار فاخر در كارنامه آن ثبت شود؛ موضوعی كه تا به امروز اتفاق نیفتاده یا بسیار اندك است. موضوع دفاع مقدس اتفاق بزرگی است كه تئاتر تا به امروز كمتر توانسته است اثری در شان آن تولید كند.
 
صابری سپس به شكل پرداخت در آثار نمایشی دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: دفاع مقدس مانند یك منشور چند بُعدی است كه هر بُعد آن یك نگاه و شیوه خاص را برای تولید آثار نمایشی می طلبد و نیاز دارد، اما تا به امروز به جای نگاه عمیق به پرداخت آثار نمایشی، شاهد نگاهی سطحی و گذرا بوده‌ایم كه به هیچ وجه قابل قبول نیست و بر همه هنرمندان كشور فرض است كه به مقوله دفاع مقدس بپردازند.
 
این نمایشنامه‌نویس در مورد خطر جایگزینی نمایش‌نامه‌خوانی به جای اجرای صحنه‌ای گفت: با مشكلاتی كه هم اكنون در زمینه بودجه و تالارهای اجرا در كشور ما وجود دارد، این خطر بزرگ حس می‌شود كه مسئولان با توجه به آسان‌تر بودن شیوه نمایشنامه‌خوانی اقدام به حمایت‌های وسیع از این گونه اجرایی كنند و با جذب علاقه‌مندان رفته رفته این شیوه جایگزین اجراهای صحنه‌ای تئاتر بشود. این جایگزینی به هیچ وجه به نفع جریان تئاتر و هنرمندان نیست، زیرا به هر تقدیر تئاتر هنر اجرا و به نمایش گذاشتن است و حق مطلب تنها با خواندن و گویش كلمات ادا نمی‌شود، تئاتر ادبیاتی اجرایی – نمایشی است نه یك شیوه خوانش عمومی كه بخواهد به طور مستقل عمل كند.

خاطرنشان می‌شود مجلس نمایشنامه‌خوانی "ما پنج نفر بودیم" به نویسندگی و كارگردانی رضا صابری، ساعت18:30 روز چهارشنبه- 12 شهریورماه- در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری برگزار می‌شود و ورود برای عموم نیز آزاد خواهد بود.
 
یادآور می‌شود تماشاخانه‌ ماه، در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی خیابان استاد نجات‌اللهی، خیابان سمیه، تقاطع حافظ واقع است.