این نهاد صنفی در خصوص بخشنامه غیرکارشناسی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر پرهیز از استفاده از حاجی فیروز با چهره سیاه بیانیه‌ایی را به شرح ذیل منتشر کرد

پایگاه خبری تئاتر:کانون کارگردانان خانه تئاتر در خصوص بخشنامه غیرکارشناسی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر پرهیز از استفاده از حاجی فیروز با چهره سیاه بیانیه‌ایی را به شرح ذیل منتشر کرد:

در آغازین روزهای فروردین ۱۴۰۰ شمشیر آختهِ نامهربانى باز هم نا باورانه بر قامت آيينها و فرهنگ ايرانى فرود آمد.بی‌آنکه بدانید و یا شاید می‌دانید اما با جهل تمام بخش نامه صادر مى‌كنيد و شخصیتی کهن ،شريف و آیینی را كه پيام آور تبرُك جويى و شادى و نشاط براى مردم است را به اتهام جعلی "نژادپرستی" بى محكمه و با جهل خود محكوم كرده و آنگاه ریاکارانه هنرمندان و پژوهشگران را به گفتگو دعوت می‌کنید. این چه آدابی است که شما دارید؟ آقایان، بى‌دانشى و یا بهتر بگویم بی‌سوادی‌تان را بیشتر از این به رخ نکشید. حاجی فیروز نژادپرستانه است؟ انديشه شما نژادپرستانه است. حاجى فيروز نماينده معرفت سترگ ايرانى است .کافی است کمی بدانید و کمی بخوانید و در انديشه بى بديلش غور كنيد. البته می‌دانیم که امیدی واهیست.

از مدیرانی كه برای بهره‌گيرى از نمايش و تئاتر در جهت توسعه فرهنگى جامعه عاجز هستند و حتى توان برقرارى امنيت و حریم و حرمت مردم در مهمترین مرکز فرهنگى كشور "تئاتر شهر" را ندارند؛ نمی‌توان انتظار داشت که حاجی فیروز را نژادپرستان قلمداد نکنند. بى شك فرار به جلو در اين مطالبه گرى حربه‌اى بسيار كهنه است .

کانون کارگردانان خانه تئاتر معتقد است آداب و رسوم مردمان سرزمینمان نتيجه فلسفه و معرفت عميق جمعى بوده و با بخشنامه ها و آیین نامه هاى مقامات رسمی حذف شدنى نيستند.

كانون كارگردانان به طور اكيد خواستار برخورد شوراى شهر و شهردار تهران با اينگونه سبُك انديشيها و بى‌خرديها كه نتيجه اى جز انفكاك و خدشه به باورهاى آيينى مردم ندارد است.

اميدواريم مسولين با ارج نهادن به اين انديشه جمعى و مطالبه عمومى در اسرع وقت نتيجه را در رسانه‌هاى عمومى اعلام نمايند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید