مشخص شدن برندگان جوایز «انجمن بازیگران سینما» تا حد زیادی پیش‌بینی‌‌ها درباره برندگان احتمالی جوایز اسکار و به‌ویژه در بخش بهترین فیلم را دچار تغییر کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: دنیل مونتگومری در مطلبی در سایت «گلد دربی» تغییرات احتمالی در روند پیش‌بینی‌های برندگان جوایز اسکار 2021را مرور کرده است.


جوایز «انجمن بازیگران سینما» مانند گلدن‌گلوب ازجمله مراسمی است که تا حد زیادی روند انتخاب بهترین‌ها در مراسم جوایز اسکار را مشخص می‌کند. با توجه به اینکه مجموع بازیگران حاضر در فیلم «دادگاه‌شیکاگو 7» برترین جایزه «انجمن‌ بازیگران‌سینما» را از آن خود کرده‌اند، شانس این فیلم برای دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. البته باید این مسئله را نیز مدنظر قرار داد که از مجموع برندگان 25دوره قبلی مراسم جوایز «انجمن بازیگران سینما» تنها برنده 12دوره از این جوایز توانسته جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم را دریافت کند؛ بنابراین برنده شدن مجموع بازیگران فیلم «دادگاه شیکاگو‌7» لزوما به این معنا نیست که این فیلم بتواند آرای لازم اعضای آکادمی اسکار برای کسب جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. البته پس از ناکامی‌های این فیلم در مراسم گلدن‌گلوب، می‌توان موفقیت فیلم «شیکاگو‌7» در جوایز «انجمن بازیگران سینما» را گامی پیش رو برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، توصیف کرد. از نظر برخی منتقدان فیلم‌های «شکسپیر‌عاشق»(1998)، «تصادف»(2005)، «اسپات‌لایت» (2015) و «پارازیت»(2019) که پس از بردن جایزه اصلی «انجمن بازیگران سینما» توانسته بودند جایزه اسکار در چندین رشته و ازجمله بهترین فیلم را از آن خود کنند، لزوما بهترین فیلم‌های دوران خود نبودند و انتخاب آنها از سوی اعضای آکادمی اسکار ناامید‌کننده بود. از این منظر می‌توان فیلم «دادگاه شیکاگو 7» را نیز یک اسب سیاه واقعی دانست.


جوایز «انجمن بازیگران سینما» اما از جهتی دیگر نیز شانس برخی از فیلم‌ها و بازیگران مطرح را برای کسب جایزه در مراسم اسکار 2021کاهش داده است. اگرچه آنتونی هاپکینز و اولیویا کلمن بازیگران فیلم «پدر» پیش‌تر نیز از شانس بالایی برای کسب جوایز اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن مکمل برخوردار نبودند، اما عدم‌موفقیت این 2بازیگر در کسب جایزه در مراسم «انجمن بازیگران سینما» سبب شده تا شانس‌شان برای دریافت جایزه در اسکار2021بیش از پیش کمرنگ‌تر از گذشته شود.


کری مولیگان، بازیگر فیلم «زن جوان امیدوارکننده» که در رشته بهترین بازیگر زن اسکار کاندیدا شده نتوانست جایزه بهترین بازیگر زن را از انجمن‌بازیگران سینما» دریافت کند. او همچنین در بفتای 2021به‌عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن انتخاب نشده و همین مسئله شانس او را برای دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر کمرنگ‌تر از گذشته کرده است.
اما ویولا دیویس، بازیگر فیلم «ما‌رینی باتم» با کسب جایزه «انجمن بازیگران سینما» در رشته بهترین بازیگر زن گامی دیگر خود را به جایزه اسکار نزدیک‌تر کرد. دنیل کالویا نیز با کسب جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به‌خاطر بازی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه» از امیدوارترین بازیگران برای دریافت جایزه اسکار در همین رشته است.


فیلم «مانک» تنها در رشته بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه «انجمن بازیگران سینما» شده بود، که گری اولدمن در رقابت با چادویک بازمن، بازیگر فقید فیلم «مارینی باتم»، جایزه را به بازمن واگذار کرد. اما فیلم «مانک» به‌دلیل دستاوردهای فنی و خوش‌ساخت بودن، همچنان ازجمله کاندیداهای اصلی دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم است.


ناکامی فرانسس مک دورمند، بازیگر فیلم «کوچ‌نشینان» در کسب جایزه بهترین بازیگر زن «انجمن‌بازیگران‌سینما» نیز می‌تواند شانس این فیلم در کسب جوایز اسکار و به‌ویژه جایزه در رشته بهترین فیلم را کمرنگ کند.

بدعت‌ها و شگفتی‌های اسکار 2021
کاترین شرود، نویسنده گاردین نیز مراسم اسکار 2021را از نظر بدعت‌ها و شگفتی‌هایی که در انتخاب نامزدها در رشته‌های مختلف صورت گرفته مورد ارزیابی قرار داده است.


انتخاب همزمان 2زن برای رشته بهترین کارگردان، انتخاب2 بازیگر آسیایی‌تبار برای رشته بهترین بازیگر مرد سال و نامزدی 9رنگین‌پوست را می‌توان از بارز‌ترین نکات مراسم انتخابی نامزدهای اسکار 2021ارزیابی کرد. کلوئه ژائو برای فیلم «سرزمین‌کوچ‌نشینان» و امرالد فنل به‌خاطر ساخت فیلم «زن‌جوان‌امیدوارکننده»، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده‌اند. این نخستین‌باری است که بیش از یک زن در رشته بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه می‌شود. در 92دوره قبلی تنها 5زن برای کسب جایزه بهترین کارگردان نامزد شده بودند و از این میان تنها کاترین بیگلو توانسته بود در سال 2010به‌دلیل ساخت فیلم «مهلکه» جایزه اسکار را از آن خود کند.

2
زن برای بهترین کارگردانی
امرالد فنل که بیشتر به‌عنوان یک بازیگر شناخته می‌شود، در سریال «تاج» ساخته نتفلیکس نیز در نقش کامیلا پارکر باولز، همسر پرنس جارلز بازی کرده است. اکنون اما او برای ساخت نخستین فیلم خود 
«
زن‌جوان امیدوارکننده» کاندیدای دریافت اسکار بهترین کارگردانی شده است
«
زن‌جوان‌امیدوارکننده» فیلمی کمدی – انتقام‌جویانه است که به‌دلیل موضوع جالب خود در رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر زن(کری مولیگان) نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.


کلوئه ژائو اما با فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» به‌عنوان یکی از امیدهای اصلی دریافت جایزه در رشته بهترین کارگردان و بهترین فیلم پا به رقابت با سایر کارگردان‌ها در اسکار 2021خواهد گذاشت. «سرزمین کوچ‌نشینان» یک درام قصیده‌وار و غم‌انگیز درباره زندگی آمریکایی‌های مسن محروم مانده از حقوق شهروندی، در مسیر یک جاده بی‌انتهاست. فرانسس مک دورمند بازی درخشانی در این فیلم از خود ارائه داده است.

آسیایی‌ها و رنگین‌پوستان اسکار 2021
9
نفر از نامزدهای حاضر در اسکار 2021رنگین‌پوست خواهند بود؛ درحالی‌که در سال 2020تنها یک نامزد رنگین‌پوست به نام هریت سینتیا اریوو برای مراسم نهایی اسکار انتخاب شده بود.


در این دوره از مراسم اسکار، ریز احمد برای بازی در فیلم «آوای متال»، استیون یئون برای بازی در فیلم«میناری» و چادویک بازمن برای بازی در فیلم «ما‌رینی باتم» در زمره کاندیداهای رنگین‌پوست حاضر در رشته بهترین بازیگر مرد هستند.
امسال برای نخستین‌بار در تاریخ 93 ساله اسکار، 2بازیگر دارای تبار آسیایی به نام ریز احمد و استیون یئون به‌طور همزمان برای رشته بهترین بازیگر مرد انتخاب شده‌اند.


چادویک بازمن که به‌دلیل بیماری سرطان در 43سالگی در اوت 2020درگذشت، در طول تاریخ برگزاری مراسم اسکار، یکی از 7نفری است که پس از مرگشان نامزد دریافت جایزه شده است. تا‌کنون هیث لچر و پیتر فینچ تنها بازیگرانی بوده‌‍‌‌اند که پس از مرگشان جایزه اسکار به آنها تعلق گرفته است.


ویولا دیویس، همبازی چادویک بازمن در فیلم «ما‌رینی باتم» و آندرا دی، بازیگر فیلم «ایالات متحده در برابر تعطیلات بیلی» 2بازیگر زن رنگین‌پوستی هستند که با ونسا کربی، بازیگر فیلم «تکه‌های یک زن»، کری مولیگان، بازیگر فیلم« زن جوان امیدوارکننده» و فرانسس مک دورمند، بازیگر «سرزمین کوچ‌نشینان» در رشته بهترین بازیگران زن سال به رقابت خواهند پرداخت.


ماریا باکالووا بازیگر نوظهوری است که توانسته با درخشش در «بورات2» به فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل راه یابد. «بورات2» همچنین در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد جایزه اسکار شده است.
ساشا بارون کوهن، بازیگر اصلی نقش «بورات2» اما در فهرست بهترین بازیگر مرد برای ایفای نقش در «بورات2» جای نگرفت. با این حال او توانست به‌خاطر بازی در نقش «آبی هافمن» در فیلم «دادگاه شیکاگو 7» در فهرست کاندیداهای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل قرار بگیرد.

بیشترین تعداد نامزدی‌ها
فیلم هیجان‌انگیز و ترسناک «دادگاه شیکاگو‌7» به کارگردانی آرون سورکین که درباره اعترضات ضد‌فرهنگ حاکم در کنوانسیون ملی حزب دمکرات در سال 1968است، در 6رشته کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده است. فیلم‌های «پدر»، «یهودا و مسیح سیاه»، «میناری»، «سرزمین کوچ‌نشینان» و فیلم «آوای متال» هم هرکدام در 6رشته کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده‌اند و از نظر تعداد نامزدی پشت سر فیلم «مانک» جای گرفته‌اند.

کالکتیو و کجا می‌روی آیدا؟ در رقابت برای اسکار
فیلم‌های«کالکتیو»(رومانی)، «بار دیگر»(دانمارک) و «کجا می‌روی آیدا؟»(بوسنی و هرزگوین) نیز برای رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار انتخاب شده‌‌ و از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار برخوردارند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید