«آنگ لی» کارگردان پرافتخار تایوانی تبار، بالاترین نشان آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) را دریافت خواهد کرد.

پایگاه خبری تئاتر: این سینماگر مولف که ساخت فیلم‌های چون «ضیافت عروسی»، «عقل و احساس»، «ببر خیزان، اژدهای پنهان»، «کوهستان بروکبک» و «زندگی پی» را در کارنامه دارد، جایزه آکادمی فیلم بریتانیا را در مراسم سالانه اعطای جوایز بفتا در تاریخ ۱۱ آوریل (۲۲ فرودین) دریافت خواهد کرد.

«چارلی چاپلین»، «آلفرد هیچکاک»، «استیون اسپیلبرگ»، «شین کانری»، «الیزابت تیلور»، «استنلی کوبریک»، «آنتونی هاپکینز»، «لاورنس اولیویه»، «جودی دنچ»، «ونسا ردگریو»، «کریستوفر لی»، «مارتین اسکورسیزی»، «آلن پارکر»، «هلن میرن»، «سیدنی پوآتیه»، «مل برو.کس»، «ریدلی اسکات»، «تلما شون میکر» از جمله چهره‌های مطرح سینمای جهان هستند که تا کنون موفق به کسب جایزه «Fellowship» آکادمی فیلم بریتانیا شده‌اند.

«آنگ لی»، فیلمساز برجسته تایوانی - آمریکایی در سال ۱۹۹۳ با ساخت فیلم «ضیافت عروسی» به شهرت جهانی دست یافت. این فیلم جایزه‌ خرس طلای جشنواره‌ برلین و جایزه‌ بهترین فیلم «بفتا» را به ‌دست آورد و فیلم «عقل و احساس» در سال ۱۹۹۶ دومین خرس طلای برلین را برای او به ارمغان آورد.

وی در سال ۲۰۰۰ فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» را ساخت که برنده اسکار بهترین خارجی و نامزد بهترین فیلم وکارگردانی جوایز اسکار شد و در جوایز «گلدن گلوب» و جشنواره‌ تورنتو نیز جایزه‌ بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.

«کوهستان بروکیک» ساخته موفق بعدی «آنگ لی» در سال ۲۰۰۵ بود که جایزه‌ اسکار بهترین کارگردانی، شیر طلای ونیز و جایزه‌ «گلدن گلوب» بهترین فیلم را کسب کرد.

این کارگردان آمریکایی-تایوانی در سال ۲۰۰۷ با فیلم «شهرت، احتیاط» برای دومین‌ بار شیر طلای جشنواره‌ ونیز را کسب کرد و تنها کارگردان سینمای جهان است که موفق به کسب دو جایزه بهترین فیلم از دو جشنواره ونیز و برلین شده است.

این کارگردان تایوانی در سال ۲۰۱۳ با ساخت فیلمی براساس رمان برنده بوکر «زندگی پی»‌ موفق به کسب دومین جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد و «پیاده روی بیلی لین بین دو نیمه» (۲۰۱۶) و «مرد ماه جوزا» (۲۰۱۹) دیگر ساخته‌های او به شمار می‌روند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید