نمایش ˝جان مادرتان برقصید˝ با کارگردانی محمدرضا مختاری آزاد‌فرد یک برداشت آزادی از داستان ˝انفجار بزرگ˝ هوشنگ گلشیری که به صورت مونولوگ این روزها در سالن کوچک تالار محراب روی صحنه است.

پایگاه خبری تئاتر:  تماشاخانه محراب به عنوان یکی از تالارهای قدیمی پایتخت این روزها میزبان سه نمایش "من..."، "جان مادریتان برقصید" و "معرکه در معرکه" است.

نمایش "جان مادرتان برقصید" نوشته مشترک محمدرضا مختاری آزاد فرد و علی شعایی با کارگردانی و بازیگری محمدرضا مختاری آزاد‌فرد، از جمله نمایش‌هایی است که در سالن کوچک تماشاخانه محراب این روزها اجرا می‌شود.

مختاری آزاد‌فرد درباره نمایش "جان مادرتان برقصید" و روند شکل‌گیری کار به هنرآنلاین، گفت: این نمایش برداشتی آزاد از داستان "انفجار بزرگ" اثر هوشنگ گلشیری است که به صورت مونولوگ اجرا می‌شود.

کارگردان و بازیگر نمایش "جان مادرتان برقصید" با اشاره به اینکه داستان "انفجار بزرگ" هنوز به صورت مکتوب چاپ نشده و فقط فایل صورتی آن وجود دارد، ادامه داد: بعد از انکه به همراه آقای سعائی فایل صوتی اثر را گوش دادیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم آن را تبدیل به یک نمایشنامه بکنیم. ضمن اینکه بعد از اتودهایی که زدیم متوجه شدیم بهتر است که کار را به صورت مونولوگ بنویسیم.

مختاری آزادفرد درباره خط داستانی این نمایش گفت: داستان نمایش "جان مادرتان برقصید" روایت زندگی پیرمردی است که می‌شوند دو جوان قرار است ساعت 5 عصر در فیسبوک برقصند و تصمیم می‌گیرد که برود و رقص آنها را تماشا کند. اما چون نمی‌داند که فیسبوک کجاست، مجبور می‌شود که از چند جوان پرس و جو کند که آنها نیز پیرمرد را دست انداخته و اشتباهی او را به یک تماشاخانه تئاتر راهنمایی می‌کنند. پیرمرد به امید اینکه آن دو جوان می‌آیند و می‌رقصند شروع می‌کند به بیان منویات و خاطراتش گذشته‌اش اما این دو جوان هیچ وقت نمی‌آیند تا اینکه پیرمرد که خودش هیچ وقت تا به حال نرقصیده بوده، تصمیم می‌گیرد که خودش به تنهایی برقصد.

او درباره شیوه اجرایی این اثر نیز توضیح داد: این نمایش اثر در واقع یک لکچر پرفورمنس یا تئاتر خطابه‌ای است.

این کارگردان تئاتر درباره علت انتخاب تالار محراب نیز توضیح داد: این کار را در وهله اول برای اجرا در تریای تئاتر شهر نوشتم، اما بعد از یک سال پیگیری به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و اجازه اجرا داده نشد. بعد از آن کار را به تالار مولوی دادم ولی آنجا نیز مثل تئاتر شهر به نتیجه‌ای نرسیدم. تا اینکه نهایتا آقای قادر احمد مدیر سابق تالار محراب پس از اینکه متن را خواندند، قبول کردند که کار را تالار محراب اجرا کنیم و انصافا برای گرفتن مجوز زحمت زیادی کشیدند و در حال حاضر هم آقای گله‌دار زاده واقعا از ما حمایت کردند.

نمایش "جان مادرتان برقصید" نوشته مشترک محمدرضا مختاری آزاد فرد و علی شعایی با کارگردانی و بازیگری محمدرضا مختاری آزاد فرد، هر روز در سالن کوچک تالار محراب ساعت 19:15 به مدت 35 دقیقه روی صحنه می‌رود.