فیلم «ربوده شدن چاپلین»، آنگونه که سازندگانش در ابتدای فیلم ادعا کرده‌اند، برگرفته از رویدادهای واقعی است؛ با این تفاوت که «ربوده شدن چاپلین» در این فیلم، زمان و مکان متفاوت و با درونمایه‌ای از طنز تلخ به تصویر کشیده شده است.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم «ربوده شدن چاپلین» به کارگردانی پل تانتر و نویسندگی دوگ فیلیپس و سیمون فیلیپس با بازی چارلی چاپلین، واین نیوتن، آل اسپینوزا، سیمون فیلیپس و دوگ فیلیپس ازجمله فیلم‌هایی است که در سال ۲۰۲۰ انتشار یافت و به‌دلیل شیوع کرونا در آن سال فرصت بسیار محدودی برای نمایش در سالن‌های سینما پیدا کرد، انتظار می‌رود با بازگشایی سالن‌های سینما در آمریکا و بریتانیا این فیلم نیز دوباره برای علاقه‌مندان به سینما نمایش داده شود.

فیلم «ربوده شدن چاپلین»، آنگونه که سازندگانش در ابتدای فیلم ادعا کرده‌اند، برگرفته از رویدادهای واقعی است؛ با این تفاوت که «ربوده شدن چاپلین» در این فیلم، زمان و مکان متفاوت و با درونمایه‌ای از طنز تلخ به تصویر کشیده شده است. این فیلم درباره ۲ مرد کم‌بضاعت است که تصمیم به ربودن تابوت چارلی چاپلین، بازیگر و کارگردان بزرگ دوران سینمای صامت، در قبال دریافت مبلغی پول می‌گیرند، اما این مجرمان خرده‌پای نگون‌بخت پس از ربودن تابوت چاپلین خود را با مردان خطرناک و تبهکارانی بدذات مواجه می‌بینند. پل تانتر، کارگردان «ربوده شدن چاپلین» می‌گوید: به‌نظرم دیدن فیلمی با تلفیق کمدی ملایم بریتانیایی با ژانر جنایی نوآر آمریکایی، بسیار جذاب است. تصور می‌کنم حداقل دستاورد این فیلم نشان دادن پیروزی حماقت بر شر است. ربوده شدن تابوت چارلی چاپلین از منطقه‌ای روستایی در سوئیس در سال ۱۹۷۸ توسط ۲ مرد مهاجر یکی از وقایع عجیب تاریخ معاصر سینما بود که علاوه بر این که نتیجه‌بخش نبود و سرانجام نیز دزدان دستگیر شده و جسد که در مزرعه ذرت دفن شده بود هم پیدا شد، روایتگر داستان تلخ ناامیدی‌های بشری نیز بود.

این واقعه از هرنظر در تاریخ سینما عجیب به‌نظر می‌رسید، اما شاید هیچ‌گاه این تصور در ذهن منتقدان و فیلمسازان خطور نکرده بود که این واقعه بتواند روزی برای فیلمسازان به‌عنوان سوژه‌ای برای ساخت یک فیلم کمدی سیاه درنظر گرفته شود. در سال ۲۰۱۴ ژاویه بووا، کارگردان فرانسوی در اثری قوی، روایتی داستانی از هویت و انگیزه‌های ربایندگان جسد چارلی چاپلین در فیلم «هزینه شهرت» ارائه داد. اما آن فیلم درواقع بیشتر جنبه مستند داشت و در آن روایتی نزدیک به واقعیت درباره ربوده شدن تابوت چاپلین به تصویر کشیده شده بود.

برخلاف فیلم «هزینه شهرت»، فیلم «ربوده شدن چاپلین» فیلمی است که در آن برخلاف نوشته ورودی فیلم مبنی بر این که «ربوده شدن چاپلین» از یک داستان واقعی الهام گرفته شده است، واقعه ربوده شدن تابوت چاپلین به طرز کمدی و طنزآلودی با جابه‌جایی‌های زیادی از نظر زمانی و مکانی روایت شده است. در دنیای موازی فیلم «ربوده شدن چاپلین»، «ولگرد کوچک» (اشاره به شهرتی که چاپلین در سال‌های دوران سینمای صامت به‌دلیل نقش‌آفرینی در نقش شخصیتی ولگرد کسب کرده بود) در سوئیس دفن نشده بود، بلکه در شهر لاس‌وگاس آمریکا به خاک سپرده شده بود. این فیلم از نظر زمانی نیز داستان را سال‌ها به جلو برده و در فیلم از نظر زمانی ربوده شدن تابوت چاپلین در ۱۹۷۸ رخ ‌نمی‌دهد، بلکه این اتفاق در زمان حال رخ می‌دهد.

مشاهده دیگر اخبار سینما

مشاهده دیگر اخبار تئاتر