تله‌تئاتر ساختاری قدیمی در تلویزیون ایران است؛ زمانی که تلویزیون تنها دو کانال بیشتر نداشت، تله‌تئاتر ساختاری ثابت در تلویزیون بود و از همان زمان آثار ماندگاری چون «ملکه‌های فرانسه»، «معمای یک قتل»، «سوءتفاهم»، «تله موش»، «برده رقصان» و «تاجر ونیزی» بر اساس متون نویسندگان مطرح جهان شکل گرفت.

پایگاه خبری تئاتر:  پس از مدتی تله‌تئاتر به عنوان ساختاری جدی‌تر با تعریف شبکه فرهیختگان به شبکه چهار رفت و بعد از آن طی این سال‌ها پخش نمایش‌های تلویزیونی در شبکه چهار هیچگاه قطع نشد و به نوعی بیننده به پخش تله‌تئاتر از این شبکه عادت کرد؛ این در حالی است که مدتی است به نظر می‌رسد ساختار تله‌تئاتر به طور کلی در شبکه‌ی چهار فراموش شده است و تنها برنامه تئاتری شبکه چهار «مجله تئاتر» است که آنهم چهارشنبه شب‌ها به مقوله تئاتر می‌پردازد و برنامه‌ای مختص پخش نمایش تلویزیونی نیست.

 گفت‌و‌گو با هادی مرزبان، پیشکسوت عرصه‌ی تئاتر درباره  تله‌ تئاتر

برای تله‌تئاتر حتی از ضرغامی هم قول گرفتیم اما ...

هادی مرزبان ابتدا با گلایه از جدی نگرفتن مقوله تله‌تئاتر در تلویزیون از سوی مسئولان، می‌گوید: درخصوص ادامه فعالیت تله تئاتر در تلویزیون، حتی آقای ضرغامی هم قول داده بود که به بحث تله تئاتر بیشتر پرداخته شود اما عملا باز هم این موضوع به دست فراموشی سپرده شد.

او ادامه می‌دهد: سال‌های گذشته وقتی تلویزیون از ما دعوت کرد تا برای ساخت تله‌تئاتر همکاری کنیم، خیلی خوشحال شدیم و اطمینان داشتیم که اتفاق مبارکی در این حوزه خواهد افتاد؛ حتی آقای ضرغامی هم قول‌هایی داده بود ولی عملا این موضوع مثل سایر موضوعات دیگر به دست فراموشی سپرده شد و من متاسفم از این بابت که این اتفاق کم کم از طریق مسئولان و همچنین از طریق برخی از مجریان به شوخی گرفته می‌شود؛ یعنی ما نمی‌دانیم بالاخره تکلیف تله‌تئاتر چیست. مسئولان می‌گویند ما تله تئاتر می‌خواهیم اما از سوی دیگر مسائل مالی و مشکلاتی دیگر سر راه این عرصه قرار دارد.

مرزبان سپس با یادآوری اینکه این روزها جای تله‌تئاتر در تلویزیون خالی است، بیان می‌کند: طی این مدت تله‌تئاتر در میان مردم جا باز کرده بود و به نوعی به یک خدمت برای مردم تبدیل شده بود؛ چراکه شخصا معتقدم تله‌تئاتر یک خدمت به مردم است. زمانی که خدمتی به تئاتر می‌شود یعنی خدمت به جامعه شده است، به دلیل اینکه مردم با یک مقوله هنری به نام تئاتر بیشتر آشنا می‌شوند. مدت زمان کوتاهی از سوی تلویزیون به مقوله تله‌تئاتر پرداخته شد و تله‌تئاتر مثل یک نسیمی در تلویزیون وزید و بعد به فراموشی سپرده شد. متاسفانه بحث تله‌تئاترهم مثل خیلی از مسائل دیگر که فقط صرف تبلیغ و وعده وعید به آنها پرداخته می‌شود، فراموش شد.

وی در عین حال می‌افزاید: تلویزیون برای مدتی در عرصه‌ی تله‌تئاتر خوب کار کرد که البته من در همان زمان هم به برخی از مسائل مربوط به تله‌تئاتر معترض بودم و در آن سال‌ها تازه وارد این مقوله شده بودیم که چرا تله‌تئاتر ایرانی نداریم؟ که حتی در جلسه‌ای که با رییس سازمان صدا و سیما داشتیم، من معترض بودم که جای تله‌تئاترهای ایرانی در تلویزیون ما خالی است و جالب اینجا است که همان جا این بحث تمام شد و ادامه پیدا نکرد.

مسئولان تلویزیون تئاتری‌ها را باور کنند

این پیشکسوت تئاتر در بخشی دیگر از گفت‌وگویش با ایسنا در پاسخ به اینکه چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید تا تله‌تئاتر مجددا در تلویزیون جدی گرفته شود؟ می‌گوید: تنها راهکار این مشکل این است که ابتدا مسئولان، تئاتر و بچه‌های تئاتر را باور داشته باشند و بدانند که تئاتر جز هنرهایی است که برای بهتر شدن جامعه و رابطه میان انسان‌ها قدم برمی‌دارد.

او در عین حال تاکید می‌کند: همه‌ی ما تئاتری‌ها متعلق به همین مملکت هستیم، به همین خاطر از مسئولان می‌خواهم ما را باور کنند. من از همان ابتدا اولین لبیک را به مملکت و جمهوری اسلامی خودم گفته‌ام و در آن ماندم. پس حالا که ماندم می‌خواهم خدمت کنم. اینجاست که باید برای مردم غذایی را آماده کنیم اما همه ما می‌دانیم که غذا به یکسری متریال نیاز دارد که ما اگر امکاناتش را نداشته باشیم نمی‌توانیم آن غذا را برای مردم آماده کنیم.

مرزبان در ادامه خاطرنشان می‌کند: وقتی مسئولان، کار ما و خود ما را باور ندارند، نتیجه این می‌شود که کم کم حتی خود من که سال‌ها تله‌تئاتر کار کردم مقوله‌ای به نام تله‌تئاتر را فراموش می‌کنم! مردم ما به هر خوراکی که به آنها بدهیم عادت می‌کنند، حتی اگر یکسری کارهای مبتذل به آنها ارائه بدهیم بعد از مدتی برایشان عادی می‌شود؛ چراکه مردم هر آنچه را که ما از جعبه جادویی به آنها می‌دهیم کم کم برایشان عادی می‌شود اما اگر چیزی که به آنها می‌دهیم نیازیشان را برآورده نکند و دوستش نداشته باشند، خیلی راحت به سمت ماهواره و اینترنت می‌روند به ویژه الان که زمان، زمان اینترنت و ماهواره است و مردم با پیچاندن یک پیچ می‌توانند به آن طرف بروند.

چرا باید مردم به سریال‌های احمقانه‌ ترکی متوسل شوند؟!

وی سپس با انتقاد از استقبال مردم از سریال‌های ترکی، اظهار می‌کند: در اینجا سوال من این است که چرا مردم ما باید به سریال‌های احمقانه‌ی ترکی متوسل شوند که انقدر مبتذل هستند که حتی یک کودک هم می‌تواند متوجه شود که این سریال‌ها از همه لحاظ‌ مشکل دارند؛ بنابراین ما مجبوریم تماشاگرانمان را با دادن خوراک خوب در آنتن خودمان حفظ کنیم؛ چراکه همیشه تماشاگران به دنبال خوراک خوب می‌گردند و ما نباید فکر کنیم مردم ما نمی‌فهمند، بلکه تماشاگران ما خیلی خوب می‌فهمند و شاید به خاطر حجب شرقی بودن و ایرانی بودنمان است که چیزی نمی‌گویند وگرنه تماشاگران ما بسیار فهیم هستند. ما نباید از حجب مردم سوءاستفاده کنیم.

این پیشکسوت تئاترهمچنین خطاب به مسئولان تلویزیون می‌گوید: مسئولان به فکر باشند و هنر تئاتر را باور داشته باشند؛ چراکه هنر تئاتر رمز و رازی دارد که با سایر هنرها در سینما و تلویزیون فرق دارد.

هادی مرزبان با صحبت از حال این روزهایش وهمچنین ادامه‌ی فعالیتش در عرصه تئاتر گفت‌و‌گویش با ایسنا را خاتمه می‌دهد و می‌گوید: بعد از بستری شدنم در بیمارستان که اخیرا اتفاق افتاد، فعلا تا یک ماه آینده کار نخواهم کرد و قصد دارم کمی استراحت کنم تا حالم بهتر شود تا مجددا به سر کارم برگردم.

 هادی مرزبان - کارگردان پیشکسوت تئاتر - متولد 1324 است. در کارنامه هنری‌ او، اجرای نمایش‌هایی چون «ملودی شهر بارانی»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «آهسته با گل سرخ»، «شب روی سنگفرش خیس»، «پلکان»، «خاطرات هنرپیشه نقش دوم»، «پایین، گذر سقاخانه» و ... را به چشم می‌خورد.

آخرین نمایش او «تانگوی تخم مرغ داغ» در تالار وحدت بود که این نمایش در میانه اجرا توسط بخشی از قوه قضاییه توقیف شد و بعد از چند روز رایزنی بار دیگر به صحنه رفت.

مرزبان اخیرا به خاطر عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از آن یک بار دیگر راهی بیمارستان شد.