تعطیلی هنرستان سوره اصفهان و انتقال دانش‌آموزان به مدارس دیگر، خبر بدی نه تنها برای محصلان این مدرسه بلکه برای اصفهان در آستانه سال تحصیلی تازه بود. خبری که به جز دانش آموزان این مدرسه و والدینشان بسیاری از هنرمندان شهر را هم متاثر کرد. دانش‌آموزانی که برخی از آنها به فاصله حدودا یک هفته ‌ مانده تا شروع مدارس هنوز سرگردانند و به برخی قول هایی برای ثبت نام در دیگر مدارس داده شده است.

پایگاه خبری تئاتر: خبر تعطیلی هنرستان سوره اصفهان و انتقال دانش‌آموزان به مدارس دیگر، خبر بدی نه تنها  برای محصلان این مدرسه بلکه برای اصفهان در آستانه سال تحصیلی تازه بود. خبری که به جز دانش آموزان این مدرسه و والدینشان بسیاری از هنرمندان شهر را هم متاثر کرد. دانش‌آموزانی که برخی از آنها به فاصله حدودا یک هفته ‌ مانده تا شروع مدارس هنوز سرگردانند و به برخی قول هایی برای ثبت نام در دیگر مدارس داده شده است.

 در هر مراجعه با یک پاسخ مواجه شدیم!

یکی ازدانش آموزان مقطع سوم متوسطه رشته نمایش در این رابطه گفت: با پیگیری‌های مداوم ما و مدیر مدرسه قرار شده است ما در مدرسه دیگری هر طور که شده فارغ التحصیل شویم ولی ایجاد چنین وضعیتی در این فاصله کوتاه مانده به آغاز سال تحصیلی با ایجاد سرگردانی و بلاتکلیفی، شوک بزرگی را به ما و خانواده‌هایمان وارد کرد.

وی ادامه می‌دهد:این موضوع باعث شد برخی از بچه‌ها به تغییر رشته دست بزنند و به جای گذراندن سال آخر در رشته نمایش که به آن علاقه‌مندند ناچارا سراغ رشته علوم انسانی یا دیگر رشته‌ها بروند؛ کسانی هم که مثل من  حاضر به تغییر رشته نشده اند روزهای سرشار از بلاتکیلفی وسختی را طی می‌کنند. سال اولی ها هم باوجود اینکه تعداد قابل توجهی بودند مجبور شدند رشته های دیگر را انتخاب کنند.

این دانش‌آموز اضافه کرد: متاسفانه مراجعات مستمر ما به آموزش و پرورش هیچ ثمری نداشته و ما هر بار با یک پاسخ مواجه شده ایم. یکبار درگیری با شهرداری بر سر مکان مدرسه بهانه تعطیلی اعلام شده است و یکبار دیگر می‌گویند دستور تعطیلی از وزراتخانه صادر شده است و ... هیچکس جواب روشن و قانع کننده‌ای به ما نمی دهد.

تمایلی به وجود رشته سینما-تئاتر در اصفهان وجود ندارد

حمیدرضا کاظمی‌پور از مدرسان تئاتر اصفهان نیز در این رابطه گفت: من فکر می‌کنم مسئله اصلی این است که اصلا تمایلی به وجود این رشته وجود ندارد و آموزش پرورش هم رغبتی به داشتن این رشته ندارد. همین سال گذشته که من برای تصحیح اوراق رفته بودم؛ مسئول اوراق در ارتباط با مشکلی که ایجاد شده بود؛ تعطیلی کلی این رشته را پیشنهاد می‌داد. مسئله ای که باعث اعتراض من به آن فرد مسئول شد.

این کارگردان تئاتر افزود: من فکر می‌کنم مسئله فراتراز جابه‌جایی و ... است و اگر آموزش و پرورش و مسئولین دیگرهم واقعا نسبت به این موضوع ناراضی بودند؛ الان به حوزه هنری و مدرسه اعتراض داشته و در تعطیلی مدرسه و حذف رشته دخالت می‌کردند؛ اما ظاهرا آنها هم با این مسئله مشکل چندانی ندارند که رشته حذف شود و دانش‌آموزان درجاهای دیگر پخش شوند.

متاسفانه این اتفاق برای رشته نمایش درهنرستان ایران هم افتاد و به سلیقه مدیر تازه رشته نمایش از دروس این مدرسه حذف شد.

  وقتی هیچ کس خود را مسئول نمی‌داند!

به گزارش سایت خبری تئاتر؛ مدیر هنرستان دخترانه سوره که تنها هنرستان سینما تئاتر دخترانه اصفهان است؛ هفته گذشته این مدرسه را در سال جدید تعطیل اعلام کرد.

میترا شریعت افزود: درحال آماده شدن برای آغاز سال تحصیلی تازه بودیم ولی متاسفانه با خبر تحویل مکان مجبور شدیم فعالیت مدرسه را فعلا متوقف کنیم و دانش ‌آموزان را به مدارس دیگر انتقال دهیم.

او ادامه داد: محل هنرستان متعلق به شهرداری است و با توجه به طرحی که شهرداری برای این مکان دارد؛ ما باید آن را تحویل داده و تا گرفتن مکان تازه از آموزش و پرورش فعالیت هنرستان را متوقف کنیم.

او در رابطه با دلیل عدم انتقال مدرسه به مکان دیگر در زمان فعلی برای جلوگیری از تعطیلی آن گفت: در چند ماه اخیر از ساختمان ‌های زیادی بازدید کردیم ولی به هرحال گرفتن مجوز مدرسه کار آسانی نیست زیرا سازمان نوسازی به ساختمان ‌هایی مجوز می‌دهد که شرایط لازم را برای حضور دانش‌آموزان داشته باشند و نمی‌ توان در یک زیر زمین یا هر ساختمانی با هر شرایط و موقعیت مدرسه را تشکیل داد .

رئیس حوزه هنری استان اصفهان نیز که تولیت این مدرسه را بر عهده دارد در رابطه با تعطیلی این هنرستان که تحت نظر حوزه هنری است، گفت: مکان این مدرسه واقعا فرسوده است و ادامه روند آموزش در چنین مکانی مقدور نیست.

سید مهدی سیدین نیا در پاسخ به انتقال محل این هنرستان به جای دیگر افزود: در چند ماه اخیر سعی کردیم مکانی را جایگزین کنیم اما متاسفانه جایی را پیدا نکردیم چون به هر حال انتقال این محل ضوابط خاص خود را دارد.

محمد قطبی مدیر کل ارشاد اصفهان رسیدگی به وضعیت این مدرسه را در حوزه اختیارات اداره ارشاد ندانست و رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار دانش آموزش و پرورش استان اصفهان نیزدر این رابطه گفت: این هنرستان جزو مدارس غیر انتفاعی است و چندان در حوزه برنامه ریزی ‌های آموزش و پرورش نیست. ما فقط از لحاظ محتوای آموزشی بر کار آن نظارت داریم اما تاسیس و راه اندازی، مشکلات محل در حیطه وظایف آموزش و پرورش نیست.

فاجعه‌ای دیگر در تاریخ هنری اصفهان

این روزها و در فاصله بسیار کمی از سال تحصیلی مسئولین این مدرسه در حال فراهم کردن شرایطی برای فارغ التحصیل شدن دانش‌آموزان سال سوم هستند اما بچه‌های سال دوم مجبور به انتخاب رشته‌های دیگرعلیرغم میل باطنی‌شان شده اند وسرگردانی و آشفتگی آنها و خانواده‌هایشان در فاصله کوتاهی از شروع سال تحصیلی ادامه دارد.

گذشته از این موضوع ؛ مسئله اساسی  برچیده شدن رشته‌های سینما - تئاتر در اصفهان برای دختران با تعطیلی این مدرسه است. مدرسه ای که بعد از هنرستان ایران ، تنها مدرسه دخترانه دراصفهان بود که این رشته ها را ارائه می‌کرد و علاقه مندان آن از قسمت‌های مختلف شهر و حتی شهرستان‌های اصفهان به آن مراجعه می‌کردند.

موضوع تعطیلی هنرستان سوره با توجه به تعطیلی قبلی دانشگاه سوره و رشته نمایش هنرستان ایران، فاجعه‌ای دیگر در تاریخ هنری اصفهان است. فاجعه ای که حکایت از بی توجهی و کم اهمیتی مقوله آموزش این رشته‌ها و بیش از آن عدم فرهنگ لازم برای وجود آن و نگاه بسته و تنگ نظرانه مسئولین این شهر به پرورش و فعالیت زنان هنرمند و رشد این هنرها دارد. 



نویسنده: مریم قدسیه