موسیقی مقامی- عرفانی ایران و روز ملی زبان پارسی طی رویدادی زنده در رومانی گرامی داشته شد. مراسمی که در آن یک هنرپیشه معروف رومانیایی نقش فروغ فرخزاد را بازی کرد.

پایگاه خبری تئاتر: علی اصغر رحیمی، آهنگساز و خواننده موسیقی مقامی عرفانی ایران به دعوت مرکز بین المللی فرهنگی و هنری (باکااو) به اتفاق هنرمندان و هنرپیشگان رومانیایی تئاتر پرفورمنس «هفت نامه خودسوز» را در آن کشور به اجرا در آوردند که استقبال و بازتاب خبری و رسانه ای گسترده ای داشت.

پروفسور جورج یورگا که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی و در دانشگاه تهران گذرانده، تاکنون چندین آثار فاخر ادبی ایران از انواع کلاسیک و مدرن را به زبان رومانی ترجمه کرده و به نشر رسانده است.

پروفسور (جورج یورگا) در ابتدای این رویداد نیز سخنرانی مفصلی را درباره ادبیات کهن و مدرن ایران زمین ایراد کرد. او از شاعران ایرانی بزرگی همچون فردوسی، نظامی، مولوی، سعدی، حافظ، خیام، نیما، اخوان ثالث، سهراب سپهری‌‌ و فروغ فرخزاد نام برد و اظهار داشت: «کشور پهناور ایران سرشار است از گنجینه های گران ادبی و فرهنگی و در هیچ دوره ای از دیرباز کهن تا امروز این سرزمین عاری از چهره های ادبی بزرگ نبوده است».

این متخصص و مترجم ادبیات پارسی  اظهار داشت: «علی اصغر رحیمی یک بسته محتوایی چندجانبه است که تسلط وی بر موسیقی و ادبیات و آواز کهن ایران، محتویات این بسته را شامل می شود».

وی در ادامه گفت: «امروزه که جهان به علت فقر و فقدان معنویات در رویارویی با انواع رنج و تالم به سر می برد، فرهنگ و ادبیات ایران زمین با پیام های والای معنوی و انسانی خود می تواند مرهمی باشد بر این زخم عمیق جهانی».

مدیریت این رویداد و کارگردانی تئاتر پرفورمنس آن که برگرفته از آثار فروغ فرخزاد، شاعر سبک مدرن ایرانی بود را جورج پوپا رئیس مرکز فرهنگی و هنری «باکااو» بر عهده داشت.

در این پرفورمنس، خانم الیزا نویمی ژودو هنرپیشه معروف رومانیایی، ایفای نقش فروغ را بر عهده داشت و کوراوگرافی با هنرمندی گابریل اسکالسکی اجرا کرد.

هنرمندان و اصحاب فرهنگ، مقامات دولتی و دانشگاهی نیز از مدعوین و حاضران در این رویداد فرهنگی مربوط به ایران بودند.