رییس انجمن سینماداران خبر می‌دهد که درخواست برای تفییر کاربری سالن‌های سینما ، در سال جدید هم متوقف نشده و در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ چند سینما در تهران و شهرهای دیگر خواستار تغییر کاربری و استفاده‌ای دیگر از سینماهای خود شده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که در روزهای گذشته بازگشایی سالن‌های سینما در فرانسه و استقبال مردم برای تماشای فیلم و تشکیل صفی طولانی پشت در سالن خبرساز شده بود، سینماداری ایران با شرایطی بحرانی روبروست تا جایی که در یک پردیس سینمایی فروش سانس خانوادگی به صرف قلیان برای کشاندن مخاطب به سالن تبلیغ شد. بعد هم که صدای اعتراض و درخواست شورای صنفی برای برخورد با این سینما به میان آمد، مالکش اعلام کرد که قصد دارد پروانه فعالیت سینماهایش را پس از ۱۵ خرداد باطل و سالن‌ها را با هدف رونق فوت کورت‌های مجموعه به طور خصوصی برای نمایش سریال و فیلم خارجی و فوتبال در اختیار بگذارد.

برزخ پول و نوستالژی

افزایش درخواست‌ تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا

کرونا چه کسانی را ثروتمند کرد؟

البته در بررسی وضعیت سینماهای ایران، نمی‌توان تاثیر واکسیناسیون سریع‌تر را در کشورهای دیگر بر اطمینان‌خاطر مردم جهت حضور در سینما نادیده گرفت، اما وقتی دلیل اصلی گله‌مندی سینمادارها نبود رغبت نداشتن تهیه‌کننده‌ها به اکران فیلم‌هایشان مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد بهتر بود در کشور ما هم به جای اصرار مداوم به بازگشایی سالن‌های سینما در یک سال قبل، برای آنچه قرار است روی پرده نمایش داده شود، فکر می‌شد.

در ماه‌های گذشته با وجود انتقال مشاغل سینمایی از گروه سه به گروه دو، که اجازه می‌دهد سینمادر شرایط قرمز هم تعطیل نباشد، وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که احتمالاً تا چند ماه آینده هم اتفاق ویژه‌ای در سالن‌های سینمایی رخ نمی‌دهد.

محمد قاصد اشرفی -ریس انجمن سینماداران- درباره وضعیت سالن‌های سینمایی می‌گوید: در همین یکی دو ماه ابتدایی سال، مدیران چند سینما در تهران و شهرستان‌ها درخواست تغییر کاربری ارائه کردند که این ماجرای سال گذشته‌ی ما هم بود و با درخواست تغییر کاربری سینما "عصر جدید" که فعلا تعطیل شده و سینما "بولوار" روبرو شدیم، به همین دلیل از آنجا که نمی‌خواهیم این اتفاق ادامه پیدا کند، تلاش می‌کنیم با صاحبان سینماهایی که متقاضی تغییر کاربری هستند مذاکره و آن‌ها را از انجام این کار منصرف کنیم چون اگرچه حدود ۱۶ ماه است که سینما یا تعطیل‌ بوده یا استقبالی از آن نشده و با مشکلات مالی و حتی ورشکستگی روبرو شده، اما باز هم این روند به ضرر سینماست.

او اضافه می‌کند: الان بحث اصلی ما اکران فیلم ‌خوب است وگرنه ما هم می‌توانستیم شرایط فرانسه را داشته باشیم، بویژه آنکه بارها تاکید کردیم از روزهای ابتدایی پروتکل‌ها در سینماها خیلی خوب رعایت می‌شوند و ایمنی زیادی وجود دارد.

وی درباره اینکه تجربه ناموفق اکران «شنای پروانه» خیلی از معادلات را برهم زد و همان فیلمی که پیش‌بینی می‌شد مردم را به سینماها بکشاند الان دلیلی برای ریسک نکردن صاحبان فیلم‌ها شده است، بیان می‌کند: فروش‌ "شنای پروانه" در شرایط کرونا در آن دو هفته خوب بود، اما مسئله اینجاست که فیلم در زمان بدی اکران شد و توصیه‌های مسئولان برای بیرون نرفتن به تدریج تاثیر خود را بر مردم گذاشت، در نتیجه شاهد بودیم که سینما دیگر اولویتی برای مردم ندارد.

او درباره اینکه آیا بهتر نبود شرایط فعالیت سینماها در ایران هم مثل فرانسه پیش می رفت؟ می‌گوید: بازگشایی‌های چند باره به سینما ضرر زد ولی برای تعطیلی سینما دولت باید کمک می‌کرد که متاسفانه بی‌توجه بود و خسارت جبران ناپذیری به سینما و تولید زده شد.

اشرفی در حالی تاکید دارد که با گفت‌وگو تلاش می‌کنند از بیشتر شدن تعداد درخواست‌های تغییر کاربری جلوگیری کنند که عبدالله علیخانی - مدیر سینما عصر جدید- همچنان این سینما را تعطیل نگه داشته و اشاره می‌کند که اگر هم روزی بخواهند آن را بازگشایی کنند باید تعمیرات زیادی در آن انجام شود.

او سال گذشته از تعطیلی موقت برای تصمیم‌گیری درمورد آینده این سینمای قدیمی خبر داد.

امیدواری به افزایش پیدا نکردن درخواست‌های تغییر کاربری سینماها در شرایطی باقی است که دست‌کم یک فیلم جذاب برای اکران در سینماها متقاضی باشد؛ اتفاقی که هفته گذشته در شورای صنفی نمایش رخ نداد و مشخص نیست دست شورا این هفته هم خالی خواهد بود یا خیر، بخصوص آنکه دست‌اندرکاران بعضی فیلم‌هایی که می‌توان به فروش آن‌ها امیدی داشت تضمین‌های بیشتری برای اکران می‌خواهند و از آنجا که تاکنون رضایت آن‌ها جلب نشده ترجیح می‌دهند تا پایان دولت فعلی و استقرار مدیران جدید منتظر بمانند.

تمام این‌ها در حالی است که محمدرضا فرجی - مدیرکل سازمان سینمایی - هم تاکید دارد که با وجود حمایت‌های‌ در نظر گرفته شده برای سینماها، سازمان سینمایی نمی‌تواند از تهیه‌کننده‌ای برای اکران فیلمش دعوت کند، چون بیش از ۸۰ درصد فیلم‌های سینمایی توسط بخش خصوصی تولید می‌شوند و طبیعی است که آن‌ها در چنین شرایطی نگران سرمایه خود باشند.


منبع: خبرگزاری ایسنا