کارگردان "دخی ها" که نمایشش در آخرین روز از پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک اجرا شد، گفت: بیشترین ضربه را محل اجرا به ما زد. بخشی از ایماژ و تصویری که میخواستیم داشته باشیم به خاطر ویژگی های نوری کارگاه نمایش محقق نشد. نور خاص را نمیتوانستیم بدهیم.چون کارگاه نمایش کمترین تعداد پروژکتور را داشت و از تعداد اندکی از فیلترها می توانستیم استفاده کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش دخی ها به کارگردانی رضا شاهبداغی در آخرین روز از جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دو اجرا در کارگاه نمایش تئاتر شهر داشت. علیرغم این که در ابتدا مخاطبان از نمایش استقبال کردند به طوری که  همه صندلیها پر شد و  تماشاگران حتی در فضای میان صندلی ها هم نشستند،  اما از میانه اجرا به مرور مخاطبان سالن را ترک کردند.  به نظر می آمد دیالوگهای زیاد و تا حدودی صغیل این نمایش باعث خروج تماشاگران شده است،البته یکی از تماشاگران هم بعد از پایان نمایش گفت که  دیالوگهای زیاد و  کنار هم قرارگرفتن تعداد زیادی کلمه هم قافیه در دیالوگ ها نقطه قوت نمایش بوده است.

یکی دیگر از ویژگی های این اثر این بود که عروسک به معنای متعارف در کار وجود نداشت. چهار  بازیگر  در حرکت میان تشک ها  و بازی با ملحفه ای بلند و سفید روایت نمایش را پیش می بردند.

شاهبداغی پس از پایان نمایش در گفت و گو با سایت خبری تئاتر اعلام کرد:  هر شیئ ای در یک فضا و شرایط خاص میتواند تبدیل به عروسک شود و تئاتر عروسکی داشته باشیم.  یعنی مثلا همین در سالن  را اگر چندین بار باز و بسته کنید در فضا و آنبیانس تئاتر، آرام آرام برخوردی که صورت میگیرد، برخورد عروسکی است.

نویسنده و کارگردان دخی ها  ادامه داد: بازیگر در این نمایش دارد به یک شیئ بی جان، به نام تشک و ملحفه جان می دهد. کما اینکه این اجرا فقط یک جور مقدمه است. جا دارد که با تمرین و تمرکز بیشتر اتفاقات بیشتر عروسکی در آن بیفتد.

به گفته بداغی شرایط نامناسب تمرین این نمایش بر کیفیت اجرای جشنواره ای این اثر نمایشی تاثیرگذار بوده است.او توضیح داد: ملحفه ای که داریم، 7 متر است اما محل تمرین ما  5متر بود.  قاعدتا نمی توانستیم حرکات را درست در بیاوریم. فقط یک هفته قبل از این اجرا توانستیم وارد پلاتویی شویم که یک مقدار شبیه کارگاه نمایش بود.

بداغی سپس با گلایه از سالن نمایش دخی ها در جشنواره  گفت: بیشترین ضربه را محل اجرا به ما زد.  بخشی از ایماژ و تصویری که میخواستیم داشته باشیم به خاطر ویژگی های نوری کارگاه نمایش محقق نشد. نور خاص را نمی توانستیم بدهیم. چون کارگاه نمایش کمترین تعداد پروژکتور را دارد تعداد اندکی از فیلترها را میتوانستیم استفاده کنیم.

نمایش دخی ها جمعه دو اجرا در کارگاه نمایش داشت. مینو ملکی، فهیمه  باروتچی، مهرنوش بلمه و آبان عسکری در این نمایش بازی کردند. از جمله ویژگی های این اثر نمایشی، اجرای زنده موسیقی بود. اشکان ماهری در کنار صحنه به نواختن سازهای مختلف و اهنگسازی مشغول بود