محمد اثنی‌ عشری گفت: نمایش «نشخوار» داستان مواجهه دو نسل از بازیگران تئاتر با یکدیگر است.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «نشخوار» به نویسندگی و کارگردانی محمد اثنی‌عشری و تهیه‌کنندگی معین شاهچراغی و نیما مظاهری از 4 خرداد ساعت ٢٠ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است. بازیگران این نمایش نیلوفر جبارزارع، غزاله جعفرپور، ماهان جباری، محمدامین خادم، ابوالفضل رشیدی، مینا رسولی، بابک سلیمی، سپیده سیرانی، رعنا شفیع‌زاده، پوریا صفایی‌زاده، آرین طوقیان، یاسمن گلرخ، تینا مومن‌زاده، محمدامین موسوی، یگانه ماموریان، محمدحسن نیلوفر، علی ویسی و مهدی یزدانی هستند.

محمد اثنی عشری که نخستین بار است اثر نمایشی را در فضای حرفه‌ای تئاتر کارگردانی و روی صحنه آورده است درباره روند شکل‌گیری نمایش «نشخوار» گفت: این نمایش با حضور 20 هنرجوی آموزشگاه آزاد بازیگری هشت میلیمتری با حمایت هومن سیدی و آموزشگاه، تولید و به اجرا رسیده است. در ابتدا تصمیم بر آن شد تا بدین منظور داستان نمایش برگرفته از ذهنیات و دغدغه‌های همین هنرجویان باشد بر این اساس روند کارگاهی را پیش گرفتیم و برپایه آموخته‌هایمان در تئاتر وارد عمل شدیم.

او در ادامه عنوان کرد: هنرجویان تازه کار بودند و در ابتدای امر دغدغه‌ام این بود تا حدی سواد آن‌ها با تمرینات ارتقا یابد و از این رو بر آن شدیم تا با خواندن رمان و نمایشنامه و همچنین گوش کردن به موسیقی و جمع‌آوری متریال به این مهم کمک کنیم. نگاه من این است که تئاتر نیز همچون مجسمه‌سازی و نقاشی نیازمند متریالی به منظور تولید است و متریال تئاتر، ادبیات، ادبیات نمایشی، موسیقی، بدن بازیگر و ... است. یکی از متریال‌ها زیست شخصی هنرجویان بود که توسط آن‌ها نوشته شد و به نمایشنامه‌ای داستان محور رسید.

این بازیگر جوان، داستان نمایش «نشخوار» را اینگونه توضیح داد: گروه جوانی از بازیگران قصد اجرای نمایشی در یک هتل در شهری را دارند. اعضای هتل افرادی هستند که در گذشته تئاتر کار می‌کردند اما به موفقیت نرسیدند و تصمیم گرفتند که این هتل را در شهر اداره کنند. کلیت این نمایش مواجه دو نسل از بازیگران تئاتر با یکدیگر است. شهر لامکان است و نام کاراکترها هم برگرفته از نمایشنامه‌های کلاسیک و امروزی است.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود پنج ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «نشخوار» یادآور شد: مسئله مهم این بود تا از بدن بازیگران به مثابه ابزار و هر چیزی در صحنه اعم از دکور و نور استفاده شود. بازیگران تبدیل به آکسسوارها می‌شوند و دیوارهای صحنه را می‌سازند.

محمد اثنی عشری در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: به منظور اجرای این نمایش در شرایط موجود در پی شیوع ویروس کرونا بسیار دچار چالش بودیم که آیا این کار اخلاقی است یا خیر. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سلامت روان کم اهمیت‌تر از سلامت جسم نیست و باید به این موضوع نیز توجه شود. نمایش «نشخوار» درونمایه‌های طنزی دارد که تماشاگر را با حالی خوب از سالن نمایش بدرقه می‌کند. خوشبختانه تا امروز برخلاف پیش بینی ما استقبال مخاطبان بسیار رضایتبخش بوده است.


منبع: هنرآنلاین