سه فیلم از اصغر فرهادی و دو فیلم از مرحوم عباس کیارستمی و جعفر پناهی (هر کدام یک فیلم) نمایندگان سینمای ایران در فهرست بهترین فیلم‌ها با کارگردانان رنگین‌پوست هستند.

پایگاه خبری تئاتر: سایت استاکر در ادامه انتشار فهرست بهترین‌ها این بار سراغ ۵۰ فیلم برتر رفته است که سازندگان آنها افرادی جز سفیدپوستان آمریکا و اروپا هستند. بومی‌های قاره آمریکا، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، آفریقایی‌ها و آسیایی‌ها فیلم‌هایی ساخته‌اند که تماشای آنها به همه توصیه می‌شود؛ با این توضیح که هر فیلم برای قرار گرفتن در این فهرست باید هفت نقد هم در کارنامه داشته باشد.

در فهرست ۵۰ فیلم برتر فیلمسازان رنگین‌پوست که سایت شیکاگو تریبیون از استاکر بازنشر کرده، «فروشنده» اصغر فرهادی در رده ۴۱ است، فیلمی که در ۲۰۱۷ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد اما کارگردان آن به دلیل اعمال قانون منع ورود مسلمانان به آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نتوانست در مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت کند. نمره «فروشنده» در سایت متاسکور ۸۵ و نمره آن از کاربران سایت معتبر imdb کمی کمتر از هشت است.

زنده‌یاد عباس کیارستمی با فیلم سینمایی «۱۰» در این فهرست حضور دارد و در رده ۳۷ ایستاده است. این فیلم ۹۴ دقیقه‌ای که دغدغه‌های یک مادر تنها را در یک شبانه‌روز درون خودرو به تصویر کشیده، سال ۲۰۰۲ در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن حضور داشت اما از نخل طلا و دیگر جوایز این رویداد معتبر نصیبی نبرد. نمره فیلم «۱۰»‌ از منتقدان متاسکور ۸۶ و امتیاز آن در بخش کاربران ای‌ام‌دی‌بی ۷.۴ است.

فیلم ۱۱۹ دقیقه‌ای «درباره الی» که با حضور در جشنواره برلین پای فرهادی را به بازارهای جهانی و بین‌المللی باز کرد، در رده‌بندی فیلم‌های برتر از فیملسازان رنگین‌پوست در رده ۳۲ قرار دارد. «درباره الی» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را از جشنواره برلین برای فرهادی به ارمغان آورد و در جشنواره ترایبکا در آمریکا هم برنده جایزه هیات داوران شد.

«تاکسی» جعفر پناهی با داشتن خرس طلایی بهترین فیلم برلین در کارنامه و امتیاز ۹۱ از متاسکور در رده ۲۱ ایستاده و آخرین نماینده ایران در این فهرست هم «جدایی نادر از سیمین» فرهادی در رده هفت است. این فیلم هم در ۲۰۱۲ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و می‌توان آن را پرافتخارترین اثر کارنامه پربار فرهادی دانست.

پنج فیلم اول فهرست ۵۰ فیلم برتر فیلمسازان رنگین‌پوست به ترتیب از پنجم به اول عبارتند از «رما» به کارگردانی آلفونسو کوارون مکزیکی، «جاذبه» کوارون، «۱۲ سال بردگی» استیو مکویین، «هزارتوی پن» گیرمو دل‌تورو مکزیکی و «مهتاب» بری جنکینز با امتیاز ۹۹ از متاسکور.