تکنولوژی واقعیت مجازی از سال‌های گذشته ارتباط زیادی با فیلم‌های سینمایی و دنیای سینما داشته است.

پایگاه خبری تئاتر: واقعیت مجازی برای مدت زیادی در فیلم‌های علمی - تخیلی یکی از موضوعات محبوب و مورد استقبال بوده است. حتی این روز‌ها نیز محتوای مرتبط با تکنولوژی واقعیت مجازی، در ذهن‌ها پرورانده می‌شود. جدیدترین فیلم استیون اسپیلبرگ به نام «بازیکن شماره یک آماده» را تماشا کنید تا ببینید هالیوود چگونه تکنولوژی واقعیت مجازی را به تصویر می‌کشد.

اما مهمترین و جذاب ترین چیز در مورد این فناوری، چیزی نیست که روی صحنه می‌بینیم. در واقع چگونگی استفاده افراد حرفه از آن، برای ایجاد یک جادوی سینمایی است.

از پیش بینی تا واقعیت


مفهوم واقعیت مجازی برای دهه‌ها در هالیوود مورد استفاده قرار گرفته بود. «آشفتگی ذهنی» یکی از فیلم‌های فراموش شده تاریخ سینما که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد، برای نخستین بار کلاهی عجیب و غریب را به تصویر کشید تا شکل و شمایل هدست‌های واقعیت مجازی را به مردم نشان دهد. یکی دیگر از این فیلم‌ها «مرد چمن‌زن» بود که با اقتباس از رمان استیفن کینگ ساخته شد و استاندارد‌های مشابه با سال ۲۰۲۰ را در آن شاهد بودیم.

«افشاگری» با بازی مایکل داگلاس، «جانی نومانیک» با بازی کیانو ریوز و «اگزیستنز» با بازی دیوید کراننبرگ از مهمترین فیلم‌هایی هستند که تکنولوژی VR را به شکل جالبی پیشگویی کردند. حالا شرایط تغییر کرده است و از تکنولوژی واقعیت مجازی برای ساخت فیلم‌های جدید استفاده می‌شود.

دوربین‌های واقعیت مجازی

وقتی قرار بود دومین فیلم از «سه گانه» جنگ ستارگان ساخته شود، جورج لوکاس از ابزار دیجیتالی زیادی استفاده کرد. در فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» از دوربین‌های واقعیت مجازی استفاده شد تا بتوان در مبارزات فضایی، حرکات واقع گرایانه دوربین را ایجاد کرد. این دوربین از مدل‌های دیجیتالی سفینه فضایی فیلمبرداری کرد و در نتیجه به مخاطب این اجازه داده می‌شود که خودش را در صحنه نبرد ببیند.

یکی از پروژه‌های چالش برانگیز سال‌های اخیر بازسازی لایو اکشن از انیمیشن «شیرشاه» بود. در این فیلم شیر‌های فتورئالیستیک آفریقا با استفاده از دوربین‌های واقعیت مجازی در یکی از استودیو‌های آمریکا ساخته شد. تجهیزاتی وجود داشت که به کارگردان اجازه می‌داد به جای اینکه صحنه را از روی صندلی و روی نمایشگر کامپیوتر ببیند، صحنه‌های این انیمیشن را از دید اول شخص ببیند.

انیمیشن


در صد سال اخیر، هنر ساخت انیمیشن‌ها سرعت پیشرفت زیادی داشته است. اکنون واقعیت مجازی به ابزار این صنعت تبدیل شده که باعث خلق آثار موفق و برنده جایزه شده است.

بازاریابی و تبلیغات

این روز‌ها به خدمت گرفتن یک فیلمبردار برای ضبط اتفاقات پشت صحنه امری طبیعی است. به لطف دوربین‌های ۳۶۰ درجه اکنون این امکان وجود دارد که تمام زوایای یک صحنه فیلمبرداری را تماشا کرد. تام کروز تمامی بدلکاری هایش را خودش انجام می‌دهد. با دوربین ۳۶۰ درجه می‌توان بدلکاری‌های مرگبار او را از زوایای مختلف دید.

یکی دیگر از ویدئو‌های تبلیغاتی متفاوت که برای فیلم‌ها ساخته شده «مبارزه در برج انتقام جویان» است؛ یک ویدئوی کامپیوتری که در آن محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای مارول به تصویر کشیده می‌شوند. در این ویدئو، بینندگان می‌توانند به صورت واقعیت مجازی با ابرقهرمان محبوب خود همراه شوند. سازندگان فیلم «مریخی» از این هم فراتر رفتند و با ساختن یک بازی ۲۰ دقیقه ای، به مخاطبان این امکان را دادند که حضور در مریخ را تجربه کنند.

فیلم‌های واقعیت مجازی واقعی

چه می‌شد اگر می‌توانستیم یک فیلم واقعی را به صورت واقعیت مجازی دید. اگرچه می‌توانید با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و نرم‌افزار‌های هوشمند این حس را تجربه کنید، اما فیلم بلندی به صورت ۳۶۰ درجه فیلمبرداری نشده است. برای مثال فیلم «دانکرک: هر نفس را نجات بده» که به صورت همزمان با فیلم اصلی ساخته شد، این امکان را می‌دهد که برای مدت کوتاهی تجربه حضور در این فیلم را تجربه کنید.

رابرت رودریگز، کارگردان فیلم‌های پرفروشی مثل «آلیتا: فرشته جنگ» و «بچه‌های جاسوس» یک اثر با دوربین ۳۶۰ درجه به نام «حدود» ساخت که میشل رودریگز در آن نقش آفرینی کرد. این فیلم مخاطب را در جایگاه اول شخص و در میان اتفاقات فیلم قرار می‌دهد. با این حال این اثر نشان داد فیلمساز‌های برجسته هم با این فرمت جدید مشکلاتی دارند.