بر اساس مصوبه دی‌ ۱۳۹۹ شورای شهر تهران، کوچه‌ای در پایتخت به یاد زنده‌یاد حمید سمندریان، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر نام‌گذاری شد.

پایگاه خبری تئاتر: زنده‌نام حمید سمندریان متولد ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۱۰ در تهران و متوفی در ۲۲ تیر ماه ۱۳۹ در تهران کارگردان، مدرس و مترجم ایرانی بود. او از سرآمدان نسلی از کارگردانان نامدار نمایش ایران چون عباس جوانمرد، علی نصیریان، بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی، آربی آوانسیان به‌شمار می‌رفت که تئاتر را در ایران دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ به پایگاه جدی‌تری رساندند.

سمندریان که پس از دبیرستان به اروپا سفر کرده بود، در آلمان دوره مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند؛ ولی پس از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ رفت. برخورد با تئاتر چنان جذبش کرد که مجالی برای موسیقی نمی‌گذاشت و به همین خاطر موسیقی را کنار گذاشت.

سمندریان که در آلمان به جای مهندسی تأسیسات سر از درس مکس راینهارت درآورده بود، بعدها به مؤسسه ادوارد مارکس پیوست تا تئاتر را جدی‌تر بیاموزد. وی طی شش سال تحت آموزش ادوارد مارکس، که یکی از استادان برجسته تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت. از دیگر فعالیت‌های اثرگذار سمندریان می‌توان به پایه‌گذاری دانشکده تئاتر دانشگاه تهران با همکاری مهدی نامدار اشاره کرد. او همچنین در سال ۱۳۴۸ تدریس در دانشکده هنرهای زیبا را آغاز کرد.

وی پس از پایان این دوره به دعوت اداره هنرهای نمایشی دراماتیک اداره کل هنرهای زیبای ایران به کشور برگشت. سمندریان با همکاری مهدی فروغ هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک را وابسته به هنرهای زیبا، راه‌اندازی کرد.

حمید سمندریان

زنده‌یاد سمندریان کارگردان ده‌ها نمایش بوده که به خاطره جمعی علاقه‌مندان تئاتر راه یافته است از جمله نمایش‌های دوزخ، اشباح، مرده‌های بی‌کفن و دفن، باغ‌وحش شیشه‌ای، طبیب اجباری ، لئوکادیا، هرکول و طویله اوجیاس ، آندورا، نگاهی از پل، ملاقات بانوی سالخورده، کرگدن، بازی استریندبرگ، مرغ دریایی ، ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، دایره گچی قفقازی، بازی استریندبرگ.

بسیاری از بازیگران موفق امروز تئاتر و تلویزیون و سینمای ایران از شاگردان او در آموزشگاه بازیگری سمندریان هستند.
حال خبر رسیده که در نتیجه دویست‌وشصت‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران دی ۱۳۹۹ برای نامگذاری کوچه‌ای در تهران به نام این استاد بلامنازع تئاتر ایران، این امر امروز در پایتخت محقق شد.

در همین ارتباط، محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با توضیح درباره این مصوبه گفت: بر اساس صورت‌جلسه این نشست، ۱۸ تغییر نام پیشنهاد شد که بخشی از آن‌ها را بیان می‌کنم.
در ادامه جلسه تغییر نام معابری به نام احمد احمدی فیلسوف ایرانی، مؤسس و مدیر سازمان سمت، استاد دکتر مهدی ماحوزی پژوهشگر برجسته ادبیات و زبان فارسی، دکتر ابوالقاسم گرجی استاد ممتاز دانشگاه تهران، حقوقدان، نوزدهمین رئیس دانشگاه تهران، استاد هادی میرمیران مهندس، استاد دانشگاه و معمار ایرانی، استاد مرتضی احمدی بازیگر سینما و تلویزیون، صداپیشه، ناصر هوشمند وزیری مجسمه ساز ایرانی، علامه علی اکبر دهخدا ادیب، لغت‌شناس، سیاست‌مدار و مؤلف و بنیان‌گذار لغت‌نامه دهخدا به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

همچنین در ادامه دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا تغییر نام معابر دیگری از مناطق پایتخت به نام اساتیدی چون استاد خسرو سینایی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس سرشناس کشورمان، استاد منوچهر احترامی طنزپرداز و از قدیمی‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، علی اکبر صادق معمار برجسته ایرانی، استاد جمیله شیخی بازیگر تئاتر و سینما به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.