موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما به گفتگو نشسته است که در زیر بخش‌هایی از آنرا می‌خوانید.

پایگاه خبری تئاتر: جمال شورجه در سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران، در گفتگو با محمود گبرلو (منتقد- کارشناس سینما) با بیان اینکه از کودکی به سینما علاقمند بوده است، گفت: من و برادرم بزرگترم به سینما بسیار علاقه داشتیم، در سال ۱۳۴۰ در زنجان با صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلم‌ها را حتی ۱۰ بار می‌دیدم. البته برادر بزرگترم بیشتر علاقمند به بازیگری بود و به واسطه او من به سینما علاقمند و وارد این حوزه شدم. 

شورجه خاطرنشان کرد: در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی می‌کردم به همین دلیل در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آنجا پیدا کردم و زمانی که امام (ره) وارد ایران شدند، اکثر نقاشی‌ها و پلاکاردهای ورود امام از فرودگاه تا بهشت زهرا را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم. 

جمال شورجه 

وی درباره ورودش به حوزه فیلمسازی توضیح داد: از طرف مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی کاشانی سرپرست آنجا بود که تا زمانی‌که دانشگاه‌ها تعطیل هستند علاقمندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر می‌خواندیم بیشتر علاقمند شدیم و برای آموزش فیلمسازی به این دوره‌ها رفتیم. حدود صد نفر از انجمن‌های اسلامی بودیم که در این کلاس‌ها تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در باغ فردوس بود شرکت کردیم. 

شورجه درباه اولین کار تصویری‌اش توضیح داد: یادم می‌آید روزی به دفتر محسن علی اکبری رفتم که می‌خواست فیلمی بنام «روزنه» بسازد. فیلمنامه را خواندم و پذیرفتم و مرا به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کرد. «روزنه» را در منطقه جنگی ساختیم، کار سختی بود اما از تلویزیون پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در همان سال‌ها با علیرضا داوودنژاد از طریق زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور آشنا شدم که مرا به خانه‌شان برای خواندن فیلمنامه دعوت کرد تا درباره فیلمنامه بحث و نواقص را برطرف کنیم. 

وی در پاسخ به سوال محمود گبرلو (منتقد- کارشناس سینما) مبنی بر اینکه چطور به این نتیجه رسیدید که می‌توانید تاریخ عاشورا را در سینما به نمایش درآورید؟ پاسخ داد: من معتقدم تمام تاریخ عاشورا را نمی‌توان به تصویر کشید، بلکه می‌توان نقبی به این رویداد مهم زد ضمن اینکه من بر اساس دیدگاه اعتقادی خودم فیلم می‌سازم. 

با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم

شورجه در ادامه یادآور شد: سینما قرن‌ها است که در همه دنیا جایگاه خود را باز کرده است و علاقمندان زیادی دارد. در دوران دانشگاه بر سر این موضوع که فرم و تکنیک می‌تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم. 

وی با بیان اینکه به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می‌دهد، گفت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می‌خواست، نرسیدم و از نظر خودم کم گذاشته‌ام. 

شورجه با بیان اینکه سعی کرده دیدگاه‌ها و عقاید اسلامی خود را به مردم منتقل کند، گفت: اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم، زیرا من با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان اولین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا رفتند درباره سینما گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته کرده بود و این جمله را گفتند. 

جمال شورجه 

وی درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری نیز گفت: رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را مخصوصا در جهان اسلام جذب کنیم، زیرا آن‌ها سینما ندارند و ما باید به آن‌ها در این زمینه کمک کنیم. 

جمال شورجه متولد ۱۳۳۳ در زنجان است و فیلم‌هایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک»، «شب دهم» و «روزنه» را در کارنامه هنری خود دارد. 

شورجه در اردیبهشت ماه ۹۸ دچار سکته و عارضه مغزی شد و همچنان در حال درمان است. برای این هنرمند سینمای ایران آرزوی سلامتی داریم.