جشنواره فیلم کن فرانسه از فردا (سه‌شنبه ۱۴ تیر/ ۷ ژوئیه) کار خود را آغاز می‌کند؛ لغو این رویداد سینمایی در سال گذشته به‌دلیل همه گیری کرونا سبب شد امروز سینمادوستان بی‌صبرانه هفتادوچهارمین دوره آن را با فهرستی از فیلم‌های مطرح جهان چون «قهرمان» اصغر فرهادی انتظار بکشند.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره فیلم کن در شهری به همین نام در جنوب فرانسه از فردا به مدت  ۱۱ روز (۱۷ ژوئیه) میزبان فیلم‌هایی از چهار گوشه جهان است. انتظار برای برگزاری رویدادهای سینمایی بزرگ همیشه با گمانه‌زنی‌هایی از موفقیت احتمالی فیلم‌ها همراه است و از چندی پیش اخبار اکران تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی در این رویداد گوش رسانه‌های ایرانی را تیز کرده است.

قهرمان ساخته فرهادی اولین بار سه‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۲ تیر) در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که به نمایندگی از ایران برای دریافت نخل طلای امسال با کارگردانانی از فرانسه، هلند، فنلاند، ژاپن، آمریکا،چاد، تایلند، استرالیا، روسیه، بلژیک، مجارستان، ایتالیا و نروژ رقابت می‌کند، روز چهارشنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ابتدا در ساعت ۹:۳۰ صبح در سالن آیمکس پردیس سینمایی Le Cineum به نمایش درخواهد آمد و ساعت ۱۱:۳۰ برای دومین بار در سالن گرند لومیر اکران خواهد شد. قهرمان با دو نمایش دیگر به کار خود در جشنواره کن امسال پایان می‌دهد؛ این فیلم یک بار پنجشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اسکرین ایکس پردیس Le Cineum روی پرده خواهد رفت و یک بار جمعه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۸:۳۰ در سینمای Salle du Soixantième واقع در کاخ جشنواره و کنگره کن.

همچنین دیوید رونی (David Rooney) منتقد ارشد نشریه آمریکایی هالیوودریپورتر فهرستی از ۱۰ فیلم حاضر در بخش رقابتی هفتادوچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن ارائه داد که از دیدنی‌ترین و مهمترین بخش‌های رویداد امسال هستند و نباید از دستشان داد.

در این فهرست فیلم قهرمان در کنار فیلم‌هایی چون آنت به کارگردانی لئوس کاراکس، بندتا ساخته پُل ورهوفن، جزیره برگمان به کارگردانی میا هانسن لوو، محفظه شماره ۶ از یوهو کوسمانن، همه چیز خوب پیش رفت از فرانسوا اوزون، مموریا ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول، نیترام ساخته جاستین کورزل و موشک سرخ از شان بیکر به این فهرست راه یافت.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز در تازه‌ترین مطلب در مورد جشنواره فیلم کن نگاهی داشته است به آمار و اعداد مطرح در هفتادوچهارمین دوره این رویداد سینمایی که این روزها با مدیریت هنری تیری فرمو (Thierry Frémaux) در تدارک برگزاری است.


عدد ۴

تنها ۴ کارگردان خانم از ۲۴ فیلم حاضر در بخش رقابتی اصلی حضور دارند که می‌توانند موفقیت ژان کانپیون (Jane Campion) تنها زن برنده نخل طلای کن را تکرار کنند. کانپیون در سال ۱۹۹۳ با فیلم درس پیانو این جایزه را از آن خود کرد. در این دوره اما سه کارگردان زن فرانسوی میا آنسان لوو (Mia Hansen-Love)، کاترین کورسینی (Catherine Corsini)، ژولیا دوکورنو (Julia Ducournau) و یک لهستانی ایلدیکو اِنِدی (Ildiko Enyedi) می‌توانند شگفتی ساز شوند. در تاریخ کن، هیچگاه شمار کارگردانان زن در فهرست اصلی به بیش از چهار نفر نرسیده است. این نابرابری بارها مورد انتقاد گرفته است. با این حال این مساله به بخش رسمی این رقابت مربوط می شود و هفتادوچهارمین دوره کن میزبان حضور حدود چهل زن در بخش‌های مختلف است.

 پوستر هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن با طرحی از صورت اسپایک لی (کارگردان آمریکایی) پوستر هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن با طرحی از صورت اسپایک لی (کارگردان آمریکایی)

 

عدد ۵

پنج، تعداد مواردی است که جشنواره فیلم کن برگزار نشده است: در سال ۱۹۳۹ این رویداد به دلیل آغاز ورود فرانسه به جنگ جهانی دوم برگزار نشد. سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ مشکلات اقتصادی گریبان کن را گرفت. سال ۱۹۶۸ نیز ناآرامی های ماه مه حاصل از جنبش دانشجویی-کارگری در فرانسه مانع برگزاری آن شد. سرانجام در سال ۲۰۲۰ همه گیری ویروس کرونا این جشنواره بین المللی را لغو کرد.

عدد ۹

تاکنون ۹ کارگردان توانسته‌اند ۲ بار نخل طلا را در دست بگیرند؛ فرانسیس فرود کاپولا (Francis Ford Coppola) کارگردان آمریکایی برای فیلم‌های مکالمه پنهان و اینک آخر الزمان. شوهی ایمامورا (Shohei Imamura) کارگردان ژاپنی برای فیلم‌های مارماهی و قصیده نارایاما. بیله اگوست (Bille August) کارگردان دانمارکی برای آثاری چون پله فاتح و بهترین نیات. امیر کوستوریتسا (Emir Kusturica) فیلم‌ساز صرب با دو فیلم وقتی بابا رفته بود مأموریت و زیرزمین. برادران داردن (Dardenne) زوج فیلم‌ساز بلژیکی برای دو اثر روزتا و کودک. میشائل هانِکه (Michael Haneke) کارگردان اتریشی برای فیلم‌های روبان سفید و عشق. کن لوچ (Ken Loach) کارگردان انگلیسی برای آثاری چون بادی که می وزد و من، دانیل بلیک. در نهایت آلف شوبری (Alf Sjöberg) سوئدی برای فیلم‌ها ایریس و ستوان و نیز مادموازل ژولی.

عدد ۱۹

تعداد برگ‌های از جنس طلای ۱۸ عیار است که با ارزش ۲۰ هزار یورو، جایزه نخل معروف جشنواره فیلم کن را شکل می‌دهد.

عدد ۲۴

۲۴ فیلم در بخش اصلی هفتادوچهارمین جشنواره کن به رقابت می‌پردازند. در سال ۱۹۴۶ و در نخستین دوره برگزاری این رویداد سینمایی ۴۴ فیلم بلند با هم رقابت می‌کردند.

تعداد پله‌ها تا کاخ جشنواره نیز ۲۴ تاست که به «پله‌های شکوه» شهرت دارد.

از سال ۲۰۲۱ مبلغ ۲۴ یورو بابت حضور در جشنواره دریافت می‌شود که برای حفاظت از محیط زیست و جبران انتشار کربن هزینه می‌شود. مبالغ جمع آوری شده در چارچوب سیاست جدید زیست محیطی جشنواره فیلم کن به طور کامل به برنامه‌های جبران‌کننده کربن اهدا می‌شود. 

بیش از ۱۵۰

تعداد فیلم‌های سینمایی بلند که در مجموع همه بخش ها (مسابقه رسمی، اولین‌های کن، سینما برای آب و هوا، نگاه ویژه، اکران نیمه شب، دو هفته با کارگردانان، هفته منتقدان، کلاسیک‌های کن ، سینه فونداسیون) شرکت دارند، بیش از ۱۵۰ مورد است. تعداد فیلم‌های حاضر در بخش اولین‌های کن خیلی بیش از معمول و رقابتی سختی پیش روست. در بخش نگاه ویژه و نیز دو هفته با کارگردانان، فیلم‌های اول و دوم کارگردانان کمتر شناخته شده و نوظهور مورد داوری قرار می‌گیرد.

۲۰ هزار

۲۰ هزار یورو متوسط ​​بودجه برگزاری جشنواره فیلم کن است که دولت و مقامات محلی شهر کن، شورای منطقه ای پرووانس-آلپ-کوت آزور، شورای عمومی ناحیه آلپ ماریتیم) نیمی از آن را تأمین مالی می کنند و تامین مابقی هزینه برعهده حامیان مالی جشنواره است.