دبیر هنری جشنواره «کن» در کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز جشنواره به مسائلی چون نتفلیکس و کرونا پرداخت.

پایگاه خبری تئاتر: تیه ‎‌‎ری فرمو دبیر هنری جشنواره فیلم «کن» روز گذشته ۵ جولای در کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز جشنواره در مورد رابطه فستیوال و نتفلیکس و همینطور چالش های برگزاری جشنواره در دوره همه گیری کرونا صحبت کرد.

فرمو در پاسخ به سوالات مکرر درباره نتفلیکس غول پخش آنلاین دنیا که در جشنواره امسال حضور ندارد، چنین گفت: سال ۲۰۱۹ برای سینما سال خوبی بود، ۲۰۲۰ اما فاجعه بارترین سال در تاریخ سینما بود، سالن های سینما مدت زمان طولانی در سراسر دنیا تعطیل شدند. می دانیم هر زمان که سینما مجبور شده است با یک فناوری جدید مثل تلویزیون، ویدئو و یا اینترنت – رقابت کند، سینما مانده و از خود دفاع کرده است.

دبیر هنری کن در ادامه با اشاره به تعطیلی سینماها به واسطه همه گیری کرونا تاکید کرد: پیروزی سرویس های استریم اگرچه کاملا شایسته و درخور است، با این حال آنها در دوره ای موفق به این کار شدند که سینما نمی توانست از خود دفاع کند.
فرمو در این کنفرانس مطبوعاتی مشتاقانه از حضور برخی سرویس ها مانند آمازون که به صورت سنتی روی فیلم ها سرمایه گذاری کرده اند، استقبال کرد و گفت: آمازون تهیه کننده فیلم لئوس کاراکس است، فیلمی که فردا عصر (منظور سه شنبه ۶ جولای) در جشنواره روی پرده می رود. آمازون همینطور با مستندی درباره وال کیلمر هم به جشنواره می آید.

مدیر انستیتوی «لومیر» باز هم روی اکران فیلم های نتفلیکس تاکید کرد، او در این باره چنین بیان کرد: تنها چیزی که وجود دارد این است که آنها باید یک قانون ما را که همان اکران در سینماهای فرانسه است، رعایت کنند. اما نتفلیکس نمی خواهد این قانون را رعایت کند، امیدوارم روزی آنها قانع شوند.

دبیر جشنواره کن در بخشی از این کنفرانس مطبوعاتی با وجود تمجید از برخی آثار نتفلیکس مانند «منک» و «مرد ایرلندی»، موفقیت این فیلم ها را ناشی از سینماگرهای بزرگ پشت این آثار خواند، او در این باره از یکی از خبرنگاران پرسید، سرویس های استریم چه کارگردانی را به دنیا معرفی کرده اند، فرمو گفت شما فقط یک کارگردان که توسط این سرویس های استریم کشف شده را به من معرفی کنید.

فرمو در جواب سوال خودش گفت: هنوز هیچ کسی کشف نشده است، این سرویس ها فقط در حال جذب کارگردانانی مثل جین کمپیون، کوئنتین تارانتینو، اندرو دومینیک و دیوید فینچر هستند.
تیه‎‎‌ری فرمو درباره محدودیت های کرونایی هم اظهار نظر کرد، او این محدودیت ها را اینگونه تشریح کرد: جشنواره کن از محدودیت های موجود در کشور فرانسه از جمله زدن ماسک در سینماها پیروی می کند. شرکت کنندگان حاضر در فستیوال که واکسن تایید شده فرانسه را نزده اند، باید هر ۴۸ ساعت یک بار در مرکز آزمایش جشنواره تست بدهند.

دبیر هنری جشنواره فیلم «کن» در پایان گفت: شرکت کنندگان در جشنواره، ستاره ها و اهالی مطبوعات همه باید از قوانین مربوط به کرونا پیروی کنند، همه آنها در یک سطح هستند.

جشنواره بین المللی فیلم «کن» ۶ جولای افتتاح می شود و تا روز ۱۷ جولای به کار خود ادامه می دهد.