اسپایک لی رییس هیات داوران جشنواره کن هفتاد و چهارم در روز نخست برگزاری یاد جورج فلوید را گرامی داشت و گفت هنوز در آمریکا سیاهان را مثل حیوان می‌کشند.

پایگاه خبری تئاتر: اسپایک لی که به عنوان اولین رئیس هیات داوران سیاه‌پوست جشنواره فیلم کن تاریخ‌سازی کرده است در مراسم شب افتتاحیه دوره ۲۰۲۱ که شب پیش برگزار شد، تاکید کرد که کشتن سیاه‌پوستان در امریکا باید متوقف شود.

وی که در راس ۹ هنرمند و بازیگر باید به انتخاب برندگان نخل طلای جشنواره امسال بپردازد، گفت: بدون اینکه بخواهم به جشنواره‌های دیگر بی‌احترامی کنم، ولی کن بزرگ‌ترین جشنواره فیلم دنیاست.

لی که از سال ۱۹۸۶ با نمایش اولین فیلمش «او آن را خواهد داشت» در کن بوده، گفت: یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات من از کن ربطی به فیلم ندارد. به دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد، وقتی نیویورک نیکس خوب بود. ما در فینال ان‌بی‌ای بودیم. من از نیس به نیویورک رفتم تا به بازی برسم و برگشتم. البته نیکس بازی را باخت.

در این مراسم چاز ایبرت همسر راجر ایبرت منتقد فقید سینما اولین سوال را از لی پرسید و گفت همسرش از اینکه «کار درست را انجام بده» در سال ۱۹۸۹ جایزه اصلی را نبرد خیلی ناراحت شد و حتی تهدید کرد جشنواره را تحریم می‌کند.

لی در پاسخ گفت راجر ایبرت در قلبش جایگاه ویژه‌ای دارد و افزود: بسیاری از مردم به ویژه رسانه‌های آمریکایی آن زمان فکر کردند آن فیلم موجب به راه افتادن شورش در سراسر آمریکا می‌شود.

فیلم «کار درست را انجام بده» صحنه‌ای دارد که در آن یک جوان به نام رادیو رحیم توسط پلیس کشته می‌شود.

وی در ادامه گفت: همین چند هفته پیش سی و دومین سالگرد فیلم بود. من آن را سال ۱۹۸۸ نوشته بودم. وقتی کشته شدن برادر اریک گارنر را می‌بینی، می‌بینی جورج فلوید را کشتند، به رادیو رحیم فکر می‌کنی، می بینی امیدوار بودی که با گذشت سی و چند سال کوفتی، دیگر زدن و کشتن سیاهان مثل حیوانات باید متوقف شده باشد.

در این مصاحبه به نتفلیکس هم پرداخته شد و اینکه در امر فیلم اختلال ایجاد می‌کند. از سال ۲۰۱۸ جشنواره کن به این کمپانی اجازه نداده تا فیلم‌هایش در بخش مسابقه حضور داشته باشند زیرا در سینماهای فرانسه اکران نمی‌شوند. لی از این پلتفرم دیجیتال نمایش فیلم دفاع کرد و گفت سینماها و پلتفرم‌های اکران آنلاین می‌توانند با هم همزیستی داشته باشند.

وی که سال پیش «۵ هم‌خون» را با همکاری نتفلیکس ساخته گفت: زمانی تصور می‌شد تلویزیون سینما را از بین می‌برد. چنین تصوراتی جدید نیست. یک چرخه است. مثل همان راه یافتن «او آن را خواهد داشت» به جشنواره کن که برای من یک سکوی پرتاب شد.

لی همچنین به ترامپ اشاره کرد و گفت: این دنیا را گانگسترها می‌چرخانند. «مامور نارنجی» [دونالد ترامپ]، آن مرد در برزیل و ... همه‌شان گانگسترند. به اخلاق پایبندی ندارند. این دنیایی است که داریم در آن زندگی می‌کنیم و باید علیه چنین گانگسترهایی اعتراض کنیم و حرف بزنیم.

در این برنامه دیگر اعضای هیات داوری شامل متی دیوپ کارگردان، جسیکا هاوزنر نویسنده و کارگردان، ملانی لوران بازیگر و کارگردان، کلبر مندونسا فیلو نویسنده و کارگردان و مگی جیلنهال، طاهر رحیم و سونگ کانگ-هو بازیگر نیز حضور داشتند و به پرسش‌ها پاسخ دادند.

جشنواره فیلم کن تا ۱۷ جولای ادامه دارد.