در اولین کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ که یک روز پیش از شروع جشنواره برگزار شد مدیر آن بر ۶ نکته ضروری تاکید کرد.

پایگاه خبری تئاتر: تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن روز دوشنبه و در آستانه افتتاحیه این جشنواره در نشستی خبری با رسانه‌های جهانی حضور یافت.

در این نشست که پس از لغو جشنواره سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا برگزار شد، وی تاکید کرد که این جشنواره نه برای ما، که برای سینما، هنرمندان، متخصصان، مطبوعات و شهر ترتیب داده می‌شود. این جشنواره اولین رویدادی است که پس از اختصاص یافتن کاخ جشنواره در ماه مارس ۲۰۲۰ به مبتلایان کرونا، اکنون دوباره در آنجا شکل می‌گیرد.

در این نشست فرمو درباره مسایل مختلف از غیاب نتفلیکس در این دوره تا تنوع، هیات داوران جهانی و جایگزین شدن فردی دیگر به جای خودش صحبت کرد.

شمار و میزان توجه

در آستانه جشنواره گفته شد امسال ۲۸ هزار نفر مهمان دعوت شده‌اند که در مقایسه با ۴۰ هزار نفری که در سال ۲۰۱۹ حضور داشتند کمتر است و شمار چهره‌های رسانه‌ای نیز حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

تیری فرمو تاکید کرد که از همه تلاش‌هایی که افراد مختلف به عمل آوردند تا بتوانند به کن برسند، عمیقاً تحت تاثیر قرار گرفته است.

جهانی سازی هیات داوری

انتخاب تاریخی اسپایک لی به عنوان اولین رئیس سیاه‌پوست جشنواره فیلم کن در بخش رقابت اصلی و نیز انتخاب هیات داورانی با حضور اکثریت داوران زن، اقدامات مهمی است که جشنواره کن به عمل آورده تا نشان دهد به جهانی سازی و تنوع در انتخاب‌ها توجه دارد.

فرمو تاکید کرد این اولین باری است که هیات منصفه را یک سیاه‌پوست رهبری می‌کند و اکثریت داوران را چهره‌های زن تشکیل داده‌اند. آخرین بار در سال ۲۰۱۸ کیت بلانشت به عنوان یک بازیگر زن رئیس هیات داوران بود.

فرمو گفت: اولین بار سال ۱۹۶۵ که یک زن به عنوان رئیس بخش رقابتی انتخاب شد- اولیویا دو هالند- تمام اعضای داوری وی را چهره‌های مرد تشکیل داده بودند.

شمار فیلم‌های حاضر

فرمو با اشاره به انتخاب فیلم‌های بخش رقابتی اصلی عنوان کرد که تعداد این فیلم‌ها بیشتر از سال پیش است.

وی افزود: عالی است که شمار فیلم‌ها تقریباً برابر با ۲ سال است. خیلی از فیلم‌ها تصمیم گرفته بودند تا سال ۲۰۲۱ منتظر بمانند و همین آمار امسال را بالا برد. فیلم‌هایی هم بودند که آماده نبودند و همکاران من در جشنوره‌های ونیز و سن‌سباستین هم همین حرف را می‌زنند.

وی عنوان کرد: یک سال و نیم است که فیلم ندیده‌ایم و تصمیم گرفتیم تا از این نکته بیشترین بهره را ببریم. سال ۲۰۱۹ شمار فیلم‌های حاضر ۵۸ فیلم بود و امسال ۷۱ فیلم داریم. هر چند خیلی بیشتر از قبل نیست. در بخش رسمی رقابتی ۲۴ فیلم، در بخش نوعی نگاه ۲۰ فیلم، در بخش سینما برای تغییرات آب و هوایی ۷ فیلم، در بخش کن پرمیر ۱۳ فیلم، در بخش نیمه شب ۳ فیلم، در بخش خارج از رقابت ۷ فیلم، در بخش اکران ویژه ۱۰ فیلم و در بخش سینما پلاگ ۲ فیلم نمایش داده می‌شود.

جانشین تیری فرمو کیست؟

فرمو درباره اینکه چه زمانی جای خود را به عنوان مدیر به فردی دیگر می‌دهد، گفت: با مذاکراتی که به تازگی با پی‌یر لسکور رئیس جشنواره فیلم کن داشته، جانشین وی چهره‌ای زن خواهد بود که سال ۲۰۲۳ جایگزین وی می‌شود.

وی افزود: ما در فرانسه قرارداد نداریم. کارمندان حقوق بگیر هستیم. دقیقاً ۲۰ سال پیش ژیل ژاکوب با من تماس گرفت و من به او پیوستم و سال ۲۰۰۷ که مدیر شدم نمی‌خواستم مدت زیادی در این کار بمانم.

وی متذکر شد: به جای جانشین من بهتر است به آینده جشنواره فکر کنیم. به تازگی ۶۰ ساله شده‌ام و این امر مرا به این فکر می‌اندازد که در آینده چه خواهد شد.

آزمایش کووید و پرداخت هزینه‌های آن توسط دولت

فرمو بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام آزمایش در طول جشنواره تاکید کرد و گفت: این آزمایش ها برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود و برخی از تیم‌ها با پزشکان اختصاصی خود در مکان‌های خاص حضور دارند و آزمایش‌های خود را هم انجام می‌دهند و هنگام ورود به کاخ جشنواره باید نتیجه آزمایش را ارایه دهند. مهمانان جشنواره موظف به زدن ماسک روی فرش قرمز خواهند بود ولی ستاره‌ها اجازه دارند برای گرفتن عکس ماسک خود را بردارند.

فرمو و لسکور در بالای پله‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند اما فاصله خود را از مهمانان حفظ می‌کنند.

در حالی که یکشنبه اعلام شد فرانسه دیگر تست رایگان کرونا برای اتباع غیرفرانسوی انجام نمی‌دهد، جشنواره هزینه انجام تست‌ها را از دولت می‌گیرد.

فرمو در این بارهتوضیح داد: به نظر ما پرداخت هزینه ۵۰ یورویی برای مهمانان سنگین است و به همین دلیل با توجه به اینکه هر ۴۸ ساعت باید یک تست انجام شود دولت هزینه آنها را پرداخت می‌کند.

و باز هم موضوع نتفلیکس...

فرمو درباره نتفلیکس هر چند بسیار با دیپلماسی صحبت کرد اما یادآور شد: نتفلیکس حاضر نبود فیلم‌های خود را خارج از بخش رقابتی اکران کند و در بخش رقابتی هم تنها با اکران در سینماهای فرانسه امکانش وجود دارد.

وی افزود: ما یک قانون داریم؛ اینکه فیلم‌های بخش مسابقه باید در سینماهای فرانسه اکران شوند. قانون سختی نیست اما نتفلیکس نمی‌خواهد با آن همراهی کند. با هم مذاکرات زیادی داریم و دوست هستیم و امیدوارم روزی بتوانم آنها را قانع کنم.

مدیر جشنواره کن در پایان عنوان کرد: ماموریت ما کشف نام‌های جدید در نقشه سینمایی است و مطمئن نیستم نتفلیکس یا هر کس دیگری بتواند از جشنواره فیلم کن بگذرد.