سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: با هدف ایجاد بستر مناسب برای پژوهش‌های کاربردی و بر پایه باور به فیلم‌سازی اندیشه‌محور، سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ توسط انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود. محور اصلی این دوره از همایش، سینمای تجربی است که فراخوان آن منتشر شد.

اهداف:

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در پیروی از باور به فیلمسازی اندیشه‌محور و با هدف ایجاد بستر مناسب برای پژوهش‌های کاربردی و در ادامه دو تلاش پیشین انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود. این رویداد همچون سالیان گذشته می‌کوشد با تشویق اهالی قلم و سینما، شرایطی را فراهم آورد تا اندیشه‌های نو هرچه بیشتر در فضایی علمی و تخصصی مکتوب شوند و امید آن دارد تا آنچه به قلم درآمده، گره‌ای از کار فیلمسازان جوان بگشاید. از همین رو انجمن سینمای جوانان ایران با توجه به پیشینه خود به عنوان بزرگترین متولی فیلم کوتاه در ایران، سومین گام از این رویدادِ کنش‌گر را آغاز کرده تا جریان محجور جستجوگری، پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه فیلم کوتاه رونق گیرد و پژوهش‌گران، استادان و دانشجویان، فیلمسازان، متخصصین امر و تمام علاقه‌مندان به فیلم کوتاه فرصت یابند در مقام نویسنده، مخاطب یا فیلمساز با این جریان همراه شوند. امید است نظریات علمی منتج از این رویداد که برآمده از مطالعه، تأمل و تعمق هرچه بیشتر بوده و خواهد بود، بخشی از آسیب‌های وارد به سینمای کوتاه ایران را برطرف و راهکاری برای برون رفت از آن‌ها ارائه دهد.

محور اصلی همایش: سینمای تجربی

انتخاب موضوع سینمای تجربی به عنوان محور اصلی سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به ضرورت جلب توجه پژوهشگران، فیلمسازان و نیز مترجمان نسبت به اهمیت این موضوع صورت گرفته است. از آنجا که کمبود تولید فیلم کوتاه تجربی در ایران می‌تواند ناشی از تأثیر کمبود محسوس منابع مکتوب باشد، همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران امیدوار است که مقالات پژوهشی محققین زمینه را برای افزایش تولید فیلم و تحقیق در این زمینه فراهم آورد.

موضوعات:

- فیلم‌های تجربی انتزاعی (Abstract Films)

- فیلم‌های نقاشی شده (Hand Painted Films)

- فیلم‌های بدون دوربین (Cameraless Films)

- انیمیشن تجربی (Experimental Animation)

- مستندهای تجربی( Experimental Documentary)

- فیلم‌های تجربی آرشیوی (Found-Footage Experimental Films)

- فوتو رمان (Photo Roman)

- ویدئوهای انتزاعی (Abstract Video)

- پدیدارشناسی فیلم کوتاه تجربی

- ادراک در فیلم کوتاه تجربی

- روایت شناسی فیلم کوتاه تجربی

- رسانه‌های جدید در فیلم کوتاه تجربی

- فیلم کوتاه تجربی و مسئله تفسیر

- فیلم کوتاه تجربی به مثابه ماده فرهنگی

- فیلم‌های آوانگارد

- فیلم‌های زیرزمینی آمریکا

- فیلم‌های تجربی ساختارگرا

برای اطلاع از جزییات بیشتر از این رویداد و همچنین شیوه‌نامه نگارش مقالات پژوهشی به سایت انجمن سینمای جوانان ایران مراجعه کنید.