«جین کمپیون» کارگردان سرشناس نیوزیلندی که تنها بانوی برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن است، جایزه لومیر سال ۲۰۲۱ را دریافت می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: پس از کاترین دنو هنرپیشه فرانسوی در سال ۲۰۱۶ و جین فوندا بازیگر کهنه کار هالیوود در سال ۲۰۱۸، امسال نوبت به جین کمپیون کارگردان فیلمهایی چون پیانو (۱۹۹۳) و پرتره یک بانو (۱۹۹۶) رسیده تا به عنوان سومین برنده زن، جایزه جشنواره فیلم لومیر را از آن خود کند. متولیان جشنواره لومیر که هرساله در شهر لیون فرانسه برگزار می‌شود، اعلام کردند به دلیل سبک متمایز و منحصربه‌فرد و زیبایی‌شناسی خارق‌العاده‌ای که این فیلمساز ۶۷ ساله در آثارش دارد، قصد تقدیر از او را دارند. جایزه لومیر در سیزدهمین دوره این رویداد سینمایی که از ۹ تا ۱۷ اکتبر (۱۷ تا ۲۵ مهر ۱۴۰۰) برگزار می‌شود، به کمپیون اهدا می‌شود.

کمپیون سال ۱۹۵۴ در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند، از یک مادر بازیگر و یک پدر کارگردان تئاتر متولد شد. وی پس از فارغ التحصیلی در رشته مردم شناسی تصمیم به تحصیل هنر در انگلیس و سپس استرالیا گرفت. او اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی پا به دنیای سینما گذاشت و در سال ۱۹۸۲ اولین فیلم کوتاه خود را با عنوان پوست کندن (Peel) اکران کرد که نخل طلای جشنواره کن در بخش فیلم‌های کوتاه را برد. کمپیون اولین زن تاریخ جشنواره کن است که این جایزه را دریافت می‌کند. این کارگردان نیوزیلندی هفت سال بعد در جشنواره کن سال ۱۹۸۹ با فیلم دلبند (Sweetie) شانس خود برای رقابت در بخش فیلم‌های بلند نیز امتحان کرد و سرانجام در چهل و ششمین دوره این جشنواره که عباس کیارستمی برای اولین بار از ایران عضو هیات داورانش بود، با فیلم پیانو به اولین زنی تبدیل شد که نخل طلای فیلم بلند را دریافت می‌کند. این بانوی فیلمساز همچنین اولین کارگردانی است که در دو رشته فیلم بلند و کوتاه نخل طلای کن را می‌گیرد.

کمپیون امسال با دریافت جایزه لومیر دوباره تاریخ‌ساز می‌شود؛ اگرچه وی اولین بانویی نیست که این جایزه را دریافت می‌کند اما اولین کارگردان زن است که به افتخار کسب این جایزه معتبر سینمایی نائل می‌شود.

این کارگردان سرشناس نیوزیلندی با ساخت هفت فیلم بلند در ۲۰ سال فعالیت هنریش، جایگاه خود را در بین فیلمسازان بزرگ جهان تثبیت کرده است. وی پاییز امسال جدیدترین فیلم خود با عنوان قدرت سگ را که اقتباسی از رمانی به همین نام از دان وینسلو است، اکران خواهد کرد. بندیکت کامبربچ و کریستِن دانست از بازیگران این فیلم هستند.