مدیرکل هنرهای نمایشی در نشستی رسانه‌ای که صبح ۱۶ مرداد برگزار شد، تصریح کرد که حدود ۲ سال گذشته سخت‌ترین دوره مدیریتی وی بوده زیرا کرونا اجازه برنامه‌ریزی را از بین برد.

پایگاه خبری تئاتر: قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی صبح روز شنبه ۱۶ مرداد در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی رسانه ای را برگزار کرد که با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی با حضور تعدادی خبرنگاران و اصحاب رسانه همراه بود.

آشنا در این نشست رسانه ای به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل هنرهای نمایشی در دوران کرونایی سپری شده از جمله جمع آوری اطلاعات گروه ها و سالن های متضرر در شرایط کرونا در تهران و استان های دیگر و ارائه گزارشی آماری به وزارت ارشاد، فعال کردن فضای مجازی و راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران، برگزاری جشنواره ها و رویدادهای تئاتری نظیر جشنواره تئاتر فجر، توجه ویژه به هنرمندان و گروه های تئاتر مقیم شهرستان ها، توجه به مقوله نمایشنامه نویسی و حمایت از آن، تعامل با وزارت بهداشت در ایام کرونایی برای بازگشایی سالن های تئاتر، مستندسازی اجراهای تئاتر ایران در دهه های مختلف، تغییر گروه تئاتر از گروه ۳ به ۲ مشاغل کرونایی، حمایت از گروه های متضرر، در حال اجرا و آن هایی که اثر خود را علیرغم داشتن مجوز به صحنه نبردند و همچنین مستقل شدن مراکز انجمن هنرهای نمایشی ایران در استان ها پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ۱۶ فروردین ۹۹ فعالیت‌ام را شروع کردم، یادآور شد: به دلیل تعهدات مالی مانده و همچنین قرار گرفتن در شروع دوره جدید مالی، شرایط سختی برای آغاز مدیریت بود. بعد هم با کرونا مواجه شدیم که دنیا هم نمی‌دانست با این ویروس و شیوع آن چه کند.

این مدیر فرهنگی و هنری تصریح کرد: یکی از سخت‌ترین دوران مدیریت من یک سال و نیم کذشته بود زیرا کرونا اجازه برنامه‌ریزی نمی‌داد. بودجه کم تئاتر، معیشت هنرمندان و توقعات آن‌ها و از سوی دیگر وضعیت فعالیت در شرایط کرونا کار را برای من و همکارانم سخت کرد. من ۱۰ سال پیش در اداره‌کل بودم و قصد بازگشت به حوزه‌ای که در آن فعالیت کرده بودم نداشتم ولی خواست وزیر و همچنین تکلیفی که برای من تعیین کرد باعث حضور مجددم در اداره کل هنرهای نمایشی شد.

آشنا در این نشست به وضعیت بودجه تئاتر نیز اشاره کرد و گفت: بودجه تئاتر در بدبینانه ترین شکل ۱۴ و در خوش‌بینانه ترین وضعیت ۲۴ میلیارد تومان است که این بودجه جوابگوی تعهدات، بیکاری هنرمندان و شرایط کرونایی نیست.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه به بدهی مالیاتی این اداره کل اشاره کرد و توضیح داد: از سال ۸۷ تا سال ۹۳ اداره کل هنرهای نمایشی ۱۳ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشته است و تا سال ۹۹ این بدهی مالیاتی با جریمه آن حدود ۲۷ میلیارد تومان شده است. این بدهی باعث شده بود.

وی درباره سرانجام وضعیت بدهی مالیاتی اداره کل هنرهای نمایشی اظهار کرد: بدهی ۳ میلیاردی به دارایی پرداخت شده و طی رایزنی های انجام شده ۹۰ درصد جریمه مالیاتی نیز بخشوده شده است. البته از دیوان عدالت پیگیر این ماجرا هستیم که بودجه ما مشمول مالیات نمی شود و معافیت مالیاتی و عودت مالیات پرداخت شده را پیگیری می کنیم.

آشنا با اشاره به برخی موارد که قصد انجام شان را در دوره اخیر مدیریت خود در اداره کل هنرهای نمایشی داشت ولی به سرانجام نرسید، گفت: دلم می‌خواست با نهادهای دیگر هم‌پوشانی داشته باشیم و بودجه ناچیز تئاتر را بهتر صرف کنیم ولی کرونا اجازه نداد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه تأکید کرد: نتوانستیم جشنواره‌های تئاتری را چابک‌سازی کنیم. برگزاری ۳ جشنواره تئاتر تئاتر کودک، عروسکی و آیینی و همچنین تئاتر فجر در طول سال برای یک اداره‌کل زیاد است و باید در هم ادغام شوند. ما باید به سمت این برویم که یک جشنواره مهم داشته باشیم و حکم دبیری جشنواره باید ۴ ساله و دبیرخانه جشنواره مستقل باشد.

وی متذکر شد: به دلیل وضعیت برگزاری جشنواره ها، از اجرای عمومی و تولید تئاتر غافل شده‌ایم.

آشنا در بخش دیگی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که به اشتباه فکر می شود که بودجه اداره کل هنرهای نمایشی برای کل تئاتر ایران است، یادآور شد: بودجه استان‌ها متمرکز در خود استان‌ها است. بودجه تئاتر شهر تهران توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی تأمین می شود و اینگونه نیست که بودجه اداره‌کل به معنای کل بودجه تئاتر ایران باشد بلکه بودجه تئاتر استان‌ها در ادارات کل ارشاد استان‌ها است. اداره‌کل به تئاتر استان‌ها کمک مالی می‌کند و این مبلغ در سال ۱۴۰۰ ۸ میلیارد تومان است.

وی درباره وضعیت واکسیناسیون گروه ها و عوامل سالن های دولتی و خصوصی تئاتر، تأکید کرد: خیلی وقت پیش بود که برای واکسیناسیون هنرمندان تئاتر اقدام کردیم و در آخرین صحبت با وزارت بهداشت ۳ اولویت واکسیناسیون کارکنان سالن‌ها، گروه‌های در حال اجرا و گروه‌هایی را که قرار است آثارشان را اجرا کنند، ارائه دادیم. امیدواریم هر چه زودتر انجام شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنان خود درباره وضعیت حریم مجموعه تئاتر شهر نیز یادآور شد: برای حریم مجموعه تئاتر شهر ابتدا با شهردار ناحیه، شهردار منطقه و سپس با سازمان زیباسازی شهرداری تهران و بعد با حوزه ریاست شهرداری تهران گفتگو و نشست هایی داشتیم که همه موافق اجرای طرح حریم مجموعه تئاتر شهر بودند. با وزارت میراث فرهنگی نیز رایزنی های لازم انجام شد. همچنان پیگیر این طرح هستیم و شاید این طرح در دولت سیزدهم اجرا شود.