۲۰ نفر از اهالی سینما در قالب مطالبه از وزیر ارشاد دولت سیزدهم، سامان‌دهی تبلیغات و مدیریت بحران کرونا را راه حلی برای سامان دادن به حوزه اکران و فیلم‌های مانده در صف سینماها عنوان کردند.

پایگاه خبری تئاتر: با همه فراز و فرودهای دو سال گذشته و البته تصمیمات متناقض و گاهی عجیب در تعیین تکلیف قیمت بلیت‌ها در این شرایط بحرانی اما همچنان به عنوان ارزان‌ترین سرگرمی‌ها شناخته می‌شود؛ سینما را می‌گویم که تا همین دو سال گذشته جزو ابتدایی‌ترین گزینه‌ها برای گذران اوقاف فراغتمان محسوب می‌شد، دانشجویان به لطف تعدد و تمرکز سالن‌ها در حد فاصل انقلاب تا ولیعصر شاید بهتر به خاطرش بیاورند، سینمایی که گرچه گاهی تولیدات و محتواهای ارائه شده‌اش محل مناقشه و بگومگوی محفل‌های هنری است اما اگر جانب انصاف را نگه داریم، می‌توانیم بگوییم ورژن ایرانی‌اش همچنان در صدر نجیب‌ترین سینماهای جهان می‌نشیند، دغدغه‌مند است و بارها و بارها مضامین اخلاقی‌اش جهانیان را به تشویق واداشته حالا اما نفسش مانند همتایان خارجی‌اش نیم‌بند است، به موازات همه‌گیری کرونا در جهان، بستر فعالیت سینماها هم مسدود شد.

تعطیلی چندین و چندباره‌اش نه فقط در ایران که در جهان باعث فراموش شدن آئین سینما رفتن شده است شرایط دو چندان برای این هنر- صنعت سخت‌تر شد که پس از کش‌وقوس‌های فراوان وی‌اودی‌ها که مترصد یافتن فرصتی برای قدرت‌نمایی بودند، سرانجام در این بزنگاه و با افزایش ترس عمومی افراد از حضور در تجمعات بالاخره سربرآوردند و معادلات را بیشتر از پیش برای سینما پیچیده کردند چه اینکه با عادت مخاطبان به تماشای فیلم در خانه و در قالب موبایل، لپ‌تاپ و تلویزیون‌های خانگی، رفته رفته تماشای جمعی فیلم‌ها در سینماها کمرنگ‌تر شد به طوری که حالا یکی از کارویژه‌های مدیران سینمایی متقاعد کردن مخاطبان است از این منظر که این آگاهی را به مردم بدهند که سینماها همچنان جایی امن برای گذران اوقات فراغت و تفریحی کم خطر است.

در ایران همه مصائب سینما به روزهای پایانی سال ۹۸ بازمی‌گردد تا فصل جدیدی از مشکلات را پیش رویمان نمایان کند، زمانی که خبر ورود ویروس کرونا به کشور به طور رسمی اعلام شد و وزارت ارشاد در اولین اطلاعیه طرح تعطیلی آنها را کلید زد تا سینماها جزو اولین مراکزی باشند که فعالیت دسته‌جمعی آنها ملغی می‌شود؛ سینمایی که البته پیشتر از آن هم با بحران مخاطب رو به بود، فصل پاییز و سالن‌های بی رمق سینما یادآور همان دوران است نهضت سینماسازی و توسعه سالن‌های سینمایی اما به عنوان طرحی برای مقابله با این موضوع به شمار می‌رفت که البته تا آن زمان نتیجه هم داده بود. همه این تلاش‌ها حالا اما بی ثمر است. نگاهی آماری به میزان فروش سینماها و تعداد مخاطبان آن گویای این مساله است.

افت ۲۹۰ میلیاردتومانی فروش سینماها در سایه کرونا

مجموع فروش سینما در سال ۹۸ بر اساس سالنامه آماری فروش سینمای ایران ۲۹۹ میلیارد تومان و تعداد کل مخاطب سینماهای کشور در همان سال ۲۶،۳۱۰،۳۸۴ نفر بوده که این آمار یک سال بعدترش با افتی ۲۹۰ میلیاردی رو به رو شده به طوری که مجموع فروش سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ براساس گزارش سامانه سمفا ۹ میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان و کل مخاطب ۶۲۳,۸۳۵ نفر بوده است.

در سال ۱۴۰۰ و تا به اینجای کار با بهبود شرایط عمومی جامعه و البته تزریق فیلم‌های تازه به چرخه اکران این فروش به نسبت سال قبل‌ترش پیشرفت داشته و حالا مجموع فروش سینمای ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ در همه استان‌ها براساس گزارش سامانه سمفا ۱۳.۵ میلیارد تومان و تعداد کل مخاطبان ۶۱۷,۳۲۵ نفر بوده است.

تغییر دولت‌ها اساساً در کشورها موج جدیدی از انتظارات را با خود به همراه دارد، انتظاراتی برای تحول و البته تغییر. سینما هم از این قاعده مستثنی نیست. سینمایی که شرح کوتاهی از وضعیت فعلی آن رفت و تقلیل فروش و مخاطبانش حالا انتظارات از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی جدید را بیشتر می‌کند تا حوزه اکران؛ این معمای چندمجهولی بالاخره راه‌حلی داشته باشد.

طبق گفته‌های حجت الاسلام رئیسی رییس جمهور منتخب مردم، کابینه دولت سیزدهم در همین هفته معرفی می‌شوند.

بر همین اساس در آستانه تغییر وزرا به نظرسنجی از سینماگران درباره راه حل های پیشنهادی شأن برای سامان یافتن اکران سینمایی پرداختیم. وجه تسمیه صبحت‌های همه آن‌ها تبلیغات تلویزیونی و مدیریت بحران کرونا برای همین منظور بوده که رابطه مستقیمی با قوت گرفتن شرایط فروش فیلم‌ها دارد.

در جدول زیر اهم نکات پیشنهادی چند رکن اساسی اکران یعنی سینماداران، کارگردانان، تهیه کنندگان، پخش کنندگان و کارشناسان اقتصاد سینما آورده شده است:

ردیف نام سمت دیدگاه
۱ امیرحسین علم الهدی کارشناس اقتصاد سینما

۱/‏‬ رفع بحران اصلی یعنی کرونا به‌واسطه واکسینه کردن جامعه در برابر آن

۲/‏‬ تسهیل مجموعه قوانین مرتبط با حوزه تولید و صدور پروانه نمایش

۳/‏‬ به رسمیت شناختن حیات طبیعی سینما مانند سینمای دنیا

۴/‏‬ حذف مقررات زائد در مسیر فیلمسازی و بسترسازی برای حذف نهادهای مزاحم که می‌خواهند عهده‌دار نظارت شوند

۲ سجاد نوروزی سینمادار (مدیر سینما آزادی)

۱/‏‬ حذف موانع جدی مانند سمفا، حذف موانع ساختاری

۲/‏‬ تدوین یک آئین نامه و نظام نامه جامع و اصولی برای اکران

۳/‏‬ دوری از شیوه‌های قدیمی و سنتی اکران، استفاده از تجربیات دنیا

۴/‏‬ اکران فیلم‌های مخاطب پسند

۳ امیرهوشنگ پاسبانیان سینمادار (مدیر سینما بهمن)

۱/‏‬ ورود صنف به بحث مشکل ایران

۲/‏‬ راضی کردن دفاتر پخش برای اکران فیلم‌ها و تشویق سینماگران برای اکران تولیدات

۳/‏‬ اکران فیلم‌های پر مخاطب

۴ محسن پاسدار سینمادار (مدیر سینما استقلال)

۱/‏‬ ترغیب سینماگران به اکران

۲/‏‬ اکران پی در پی فیلم‌ها برای فراموش نشدن آئین سینما رفتن

۳/‏‬ اکران فیلم‌های پر مخاطب

۵ مهدی نیک آئین سینمادار (مدیر سینما سپیده)

/ ‏‬ تدوین و تعیین سیاست‌های کلان سازمان سینمایی

۲/‏‬ سامان دادن به صف طولانی اکران و چرخه تولید

۳/‏‬ دسته بندی اکران به سه ستون کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

۴/‏‬ خارج کردن برخی از فیلم‌های در صف مانده از چرخه اکران و هدایت آنها به سمت رسانه‌های دیگر

۵/‏‬ تعیین تکلیف مجرای عرضه فیلم‌ها پیش از تولید به منظور کنترل بار ترافیکی فیلم‌های در صف مانده

۶/‏‬ اصلاح قوانین سنتی اکران

۷/‏‬ اطلاع رسانی درست به مخاطب درباره اکران تبلیغ فیلم‌ها، هماهنگی بین ارگان‌ها مانند ارشاد، صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری

۶ صادق صباغی سینمادار (مدیر سینما شاهد)

۱/‏‬ حذف سمفا

۲/‏‬ ساماندهی وضعیت وی‌اودی‌ها به منظور تقویت اکران سینماها

۳/‏‬ داشتن سیاست نمایشی

۷ امیرحسین ربیعی کارگردان

۱/‏‬ رسیدن به ثبات در پروتکل‌های اعلامی، پایبندی به آن و ایجاد و ساز و کاری برای درآوردن تهیه کنندگان از سردرگمی

۲/‏‬ جبران خسارات پنجاه درصد شدن سالن‌های سینمایی

۳/‏‬ ارائه سوبسید البته نه صرفاً مالی بلکه به معنای ارائه تبلیغات، افزایش سقف زمان نمایش، اختصاص سالن‌های نمایش بیشتر

۴/‏‬ گسترش بسترهای اکران، تقویت زیرساخت‌های اکران آنلاین و جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها

۵/‏‬ همکاری با صدا و سیما برای خرید حق پخش برخی از فیلم‌ها و البته تبلیغات

۶/‏‬ اکران فیلم‌های پر مخاطب

۸ فرنوش صمدی کارگردان

۱/‏‬ انتظار برای بهبود شرایط کرونایی

۲/‏‬ پذیرش این نکته از سوی سینماگران که سرنوشت سینما فعلاً همین است.

۹ کاوه صباغ زاده کارگردان

۱/‏‬ ارائه تبلیغات به فیلم‌ها

۲/‏‬ اطلاع رسانی به مردم درباره باز بودن سینماها

۱۰ نوید محمودی کارگردان

۱/‏‬ حمایت از فیلم‌های اکران شده

۲/‏‬ محقق شدن وعده‌های حمایتی

۱۱ حسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان

۱/‏‬ تأمین بودجه برای تضمین فروش فیلم‌های دارای قابلیت فروش برای ترغیب صاحبان آثار به اکران

۲/‏‬ توقف بودجه‌های رانتی دولت در بنیاد فارابی و تخصیص بودجه به حوزه حمایت از اکران

۳/‏‬ افتتاح سالن‌های تازه که آماده بهره‌برداری هستند به نفع گردش چرخه اکران

۴/‏‬ هدایت بخش عمده‌ای از فیلم‌ها به اکران آنلاین و تخصیص ظرفیت اکران به فیلم‌های قوی

۱۲ ابراهیم عامریان تهیه‌کننده

۱/‏‬ تشویق فیلم‌های خوب و پر مخاطب برای اکران و ادامه دار شدن ارائه تضمین به فیلم‌ها

۲/‏‬ مذاکره با صدا و سیما و شهرداری در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی درباره باز بودن سینماها

۱۳ محمدرضا مصباح تهیه‌کننده

۱/‏‬ توسعه سالن‌های سینما

۲/‏‬ رایزنی با صدا و سیما و شهرداری برای ارائه تبلیغات و آشتی دادن مردم با سینما و جذب مخاطبان جدید

۱۴

سمیرا برادری

تهیه‌کننده

۱/‏‬ ایجاد امنیت و بهداشت روانی برای مخاطبان به واسطه تسریع در واکسیناسیون

۲/‏‬ جبران خسارت برای سینما داران، تهیه کننده‌ها

۳/‏‬ برنامه‌ریزی برای اکران عادلانه و ایجاد تعادل در رساندن فیلم‌ها به دست مخاطبان

۱۵ حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن

۱/‏‬ وجود شرایط لازم برای حضور با سلامت مخاطبان در سینما و انجام واکسیناسیون عمومی

۲/‏‬ فراهم آوردن تمهیدات لازم برای اکران مقرون به صرفه

۳/‏‬ ارائه سوبسیدهای لازم به فیلمسازان برای اکران

۱۶ جمال ساداتیان تهیه‌کننده

۱/ اطلاع رسانی درست درباره امن بودن سینماها

۲/‏ اکران فیلم‌های خوب و پر مخاطب

۳/‏ ارائه بسته‌های حمایتی به سینماگران و رده بندی فیلم‌ها برای برخورداری از این حمایت‌ها

۴/‏ به خدمت‌گیری شرایط تبلیغاتی و کمک گرفتن از صدا و سیما و شهرداری در همین زمینه

۱۷ محمدرضا شفاه تهیه کننده

۱/‏‬ راه حل این مساله دست وزارت ارشاد نیست و بیشتر در اختیار وزارت بهداشت است.

۲/‏‬ واکسیناسیون جدی مردم برای ایجاد آرامش روانی در مردم

۳/‏‬ ارائه طرح‌های تشویقی به تهیه کنندگان جهت اقناع آنها برای اکران فیلم‌های پرفروش و خوب

۴/‏‬ ایجاد اتفاق نظر در میان سینماگران برای جدی شدن وضعیت اکران

۵/‏‬ هماهنگی با سازمان و نهادها برای ارائه تبلیغات به فیلم‌ها مانند تلویزیون و شهرداری و اطلاع رسانی درباره باز بودن سینماها

۱۸ ابراهیم اصغری تهیه‌کننده

۱/‏‬ حضور فردی کارشناس در کسوت رئیس سازمان سینمایی که از بدنه سینما باشد.

۲/‏‬ اهمیت دادن به فیلم‌های فرهنگی

۳/‏‬ جدول بندی منظم برای اکران فیلم‌ها و قرار دادن فیلم‌هایی از هر ژانری در سبد اکران

۴/‏‬ ارائه سالن‌های زیاد و سانس‌های مناسب به فیلم‌ها

۵/‏‬ تعامل با صدا و سیما و شهرداری برای تبلیغ فیلم‌ها

۱۹ سعید خانی پخش‌کننده

۱/‏‬ داشتن تولیدات مناسب و دقت در ساخت فیلم‌های خوب و پرفروش

۲/‏‬ تحول ساختار شورای صنفی نمایش

۳/‏‬ برخورداری شورای صنفی نمایش از یک دبیرخانه

۴/‏‬ حضور نیروهای پژوهشی در شورای صنفی نمایش برای تحلیل اکران هفتگی به منظور انجام برنامه‌ریزی دقیق‌تر

۵/‏‬ رایزنی با صدا و سیما و شهردار برای ارائه تبلیغات و اطلاع رسانی درباره باز بودن سینماها

۲۰ حبیب اسماعیلی پخش‌کننده

۱/‏‬ لغو تعطیلی‌های گاه به گاه و فراهم آوردن شرایط ایمن برای حضور مردم در سینماها

۲/‏‬ همراه کردن صداوسیما و شهرداری‌ها با اکران برای تبلیغ حضور مردم در سینماها

۳/‏‬ کمک به فیلم‌های خوب و توافق با صاحبان آثار برای ترغیب به ورود به چرخه اکران

///.

منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: زهرا منصوری