جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۲۱ با اهدای قلب افتخاری خود از ویم وندرس فیلمساز مطرح آلمانی تجلیل کرد.

پایگاه خبری تئاتر: بیست و هفتمین دوره جشنواره سارایوو که از روز جمعه ۱۳ آگوست کارش را شروع کرد، قلب افتخاری امسال را به ویم وندرس اهدا کرد.

امسال قلب افتخاری جشنواره سارایوو به این فیلمساز مطرح آلمانی اهدا شد تا برای مشارکت وی در هنر فیلم از وی تجلیل شود.

در این مراسم میرساد پوریواترو مدیر جشنواره از ویم وندرس به عنوان چهره‌ای یاد کرد که با کار خود در زمینه هنرهای تجسمی به عنوان فیلمساز و عکاسی استثنایی، قادر است تا داستان‌ها و احساسات فراموش ناشدنی را به تماشاگران خود هدیه کند.

ویم وندرس یک مستر کلاس در روز ۱۶ آگوست (فردا دوشنبه ۲۵ مرداد) در تئاتر ملی سارایوو برگزار می‌کند. یک برنامه تجلیل از وی نیز که از جمعه شروع شده و دربرگیرنده مروری بر فیلم‌های منتخب وی از دیروز نا امروز است، جزو برنامه‌های امسال است.

در این برنامه فیلم مشهور «پاریس، تگزاس» ۱۶ آگوست به نمایش درمی‌آید و روز بعد نسخه تازه ترمیم شده «هتل میلیون دلاری» برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۰۰ هم به نمایش درمی‌آید.

وندرس امسال پس از ۱۰ سال به سارایوو برگشته است. وی آخرین بار در هفدمین دوره جشنواره سارایوو در سال ۲۰۱۱ با فیلم «پینا» که به یاد پینا باوش ساخته بود، حضور داشت.

این جشنواره سینمایی که یکی از ویترین‌های سینمایی منطقه‌ای به وسعت وین تا استانبول است و سال پیش به دلیل پاندمی به صورت آنلاین برگزار شد، امسال با توجه به محدودیت‌های ضروری از نظر تعداد جمعیت در محل‌های تجمع و با برگزاری یک سوم از اکران‌ها در فضای باز به صورت فیزیکی برگزار می‌شود.

پوریواترو مدیر این جشنواره، رویداد امسال را ترکیبی خواند و گفت با این حال، تماشاگران به سینماها بازمی‌گردند و در عین حال بخش عمده‌ای از روابط تجاری صنعت به صورت آنلاین شکل می‌گیرد.

این جشنواره امسال میزبان ۲ فیلم بلند درباره کرونا و تاثیرات پاندمی بر زندگی و اقتصاد مردم است که در افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمدند.

«رابطه همسایگی نه چندان دوستانه» ساخته دنیس تاوونچی فیلمساز بوسنیایی برنده اسکار که فیلمی با بودجه پایین است و ماه می امسال (اردیبهشت) فیلمبرداری شد، درباره ۲ کاسب است که در سارایوو در دوران پس از کرونا به رقبای هم بدل می‌شوند.

فیلم دیگر «نامه‌هایی از پایان جهان» مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه ویدیویی از سراسر جهان است که ۱۳ نویسنده فارغ‌التحصیل از مدرسه فیلمسازی سارایوو که توسط بلا تار فیلمساز مجارستانی اداره می‌شود، تجربیات خود را در این فیلم از قرنطنیه و انزوا در طول پاندمی تصویر کرده‌اند.

امسال ۴۸ فیلم در ۴ بخش به رقابت با هم می‌پردازند که شامل فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه، مستند و فیلم‌های دانشجویی است. برنده هر بخش قلب سارایوو را دریافت می‌کند.

به گفته مدیر جشنواره امسال جوان‌ترین دوره جشنواره است زیرا از ۸ فیلم از ۱۰ فیلمی که در بخش رقابتی فیلم بلند حضور یافته‌اند فیلم‌های اول کارگردان‌هایشان هستند و ۸ فیلم از این بخش را کارگردان‌های زن ساخته‌اند.

از دیگر چهره‌های برجسته حاضر در این دوره می‌توان از میشل فرانکو کارگردان مکزیکی یاد کرد که شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را سال پیش برای «نظم جدید» دریافت کرد.

«قهرمان» ساخته جدید اصغر فرهادی و فیلم «جاده خاکی» اولین فیلم بلند پناه پناهی در بخش نمایش در فضای باز بیست و هفتمین جشنواره فیلم سارایوو به نمایش گذاشته می‌شوند.

این دوره از جشنواره سارایوو که از ۱۳ آگوست شروع شده تا ۲۰ آگوست (۲۲ تا ۲۹ مرداد) ادامه خواهد داشت.