جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) ۲۰۲۱ از کارگردان ارمنی تجلیل می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: خجشنواره بین‌المللی مستند آمستردام اعلام کرد با اهدای جایزه یک عمر دستاورد خود به آرتاواز پلشیاان از این کارگردان ارمنی که تاثیر قوی بر کار فیلمسازانی مانند ژان لوک گدار و آتوم اگویان داشته است، قدردانی می کند.

انتظار می‌رود این کارگردان ارمنی که اکنون ۸۳ ساله است امسال در این جشنواره در آمستردام حضور پیدا کند. جدیدترین فیلم وی «طبیعت» که ۱۵ سال صرف ساختش شده نیز بخشی از برنامه رسمی جشنواره امسال خواهد بود.

اووا نایرابیا مدیر ایدفا از این فیلم به عنوان اثری امپرسیونیستی و زیبا یاد کرد که به ارتباط بین انسان‌ها و طبیعت می‌پردازد و فیلمی موسیقایی است.

این جشنواره امسال همچنین از بیست و پنجمین سالگرد مستند «آمستردام، دهکده جهانی» ساخته یوهان فن دِر کویکن تجلیل می کند. مدیر جشنواره از این اثر به عنوان یک شاهکار یاد کرد و گفت این اثر چهار ساعته یک سینمای خالص است که در آن فیلمساز تصویری صمیمانه از شهر زادگاهش ارایه کرده است.

از دیگر فیلم‌های امسال جشنواره مستند آمستردام نمایش فیلم «ما» ساخته آلیس دیوپ که در برلیناله هم حضور داشت است که فیلمی از تجربیات مهاجران سیاهپوست در حومه پاریس است.

پیش از این نایرابیا اعلام کرده بود قصد دارد تکانی به ایدفا بدهد و در بخش رقابت بین‌المللی ۱۵ فیلم بلند و در بخش رقابتی انویژن نیز فیلم‌هایی ۴۰ دقیقه‌ای را به نمایش درآورد.

در بخش رقابتی فیلم بلند آثار مستند بیش از ۷۰ دقیقه برای جایزه ۱۵ هزار یورویی به رقابت می پردازند. این جایزه به افتخار یوریس ایونز مستندساز بزرگ هلندی اهدا می‌شود.

برنامه کامل ایدفا پاییز امسال اعلام می‌شود.

ایدفای امسال از ۱۷ تا ۲۸ نوامبر (۲۶ آلان تا ۷ آذر) در آمستردام برگزار می‌شود. این جشنواره بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم مستند دنیاست و از سال ۱۹۸۸ هر سال در شهر آمستردام هلند برگزار می شود.