فرهنگسرای خاوران در سه روز آغازین سومین جشنواره تاتر شهر ،رکودار تعداد تماشاگر در این جشنواره شد.

پایگاه خبری تئاتر: فرهنگسرای خاوران رکورد دار جذب تماشاگر

فرهنگسرای خاوران در سه روز آغازین سومین جشنواره تاتر شهر ،رکودار تعداد تماشاگر در این جشنواره شد.

 در اولین روز برپایی جشنواره نمایش "ملامحمد جان" کار عماد رسولی که با بازی هنرمندان افغان روی صحنه رفت در هر دو اجر با استقبال پرش شور تماشاگرروبرو شد. این استقبال غیر قابل تصور باعث شد تا این اجرا،با هماهنگی گروه،نیم ساعت زودتر اجرا شد.مسئولین سالن به دلیل تعداد بالای حاضران، مجبور شدند در هر دو اجرای این نمایش بیش از 230 تماشاگر را در سالن 186 نفری این فرهنگسرا پذیرش کنند.

اجرای نمایش"فراخوان" به کارگردانی شراره طیار نیز که شب گذشته در همین فرهنگسرا روی صحنه رفت با استقبال عموم مردم برگزار شد.تماشاچیان از ساعتی قبل از اجرای این نمایش بیرون سالن فرهنگ فرهنگسرای خاوران به انتظار شروع آن ایستادند.

تماشاگران حوزه هنری پشت در ماندند

سومین روز جشنواره تئاتر شهر در سالن های حوزه هنری نیز با استقبال پرشور تماشاگران همراه بود به طوری که در اجرای دوم بیش از 30 تن از تماشاگران پشت در ماندند و دیگر جایی برای ورود افراد نبود.

داستان پرهیاهوی سقوط کار سیاوش بهادری راد و وور وور کار امیر لشگری در این دو سالن روی صحنه رفتند.

فرهنگسراهای سرو وشفق ، فدک و اندیشه نیز در این روز جمعیت قابل توجهی از تماشاگران را در اجرهای صحنه ای و خیابانی شاهد بودند. فرهنگسرای سرو که به اجرای سهنمایشنامهخوانیودواجرایخیابانیاختصاص داشت یکی از شلوغ ترین شب های خود را سپری کرد.

در بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر شهر اجرا می شود

نمایشی در باره دوستی ها

"یک گربه،یک ماهی" داستان دوستی گربه و ماهی است که برای یافتن عمق دوستی خود تلاش می کنند.

 سیروس سپهری کارگردان نمایش "یک گربه، یک ماهی" با اشاره به لزوم جذابیت آفرینی برای جذب کودکان، گفت: در این نمایش سعی کرده ایم تا از فاکتورهای موسیقی، طراحی صحنه و دکور استفاده خوب ببریم.

سپهری با تشکر از زحمات اعضای دبیرخانه جشنواره تئاتر شهر، ادامه داد: متولی تئاتر در کشور ما وزارت فرهنگ و ارشاد است در حالی که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دارد قسمتی از این موضوع را پوشش می دهد.

این کارگردان افزود: به شخصه از زحمات اعضای دبیرخانه تشکر می کنم و معتقدم کمی ها و کاستی ها در برابر لطفی که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داشته ناچیز است.

"یک گربه، یک ماهی" با بازی بازیگران خردسال تبسم شجاعت و کیانا سپهری و بازی مریم باقری، تن گل حاجیان و محدثه حسینی روی صحنه خواهد رفت.

ابوالفضل افشار طراح صحنه، پروانه ضامنی طراح و دوخت لباس، سیروس مهدی پور آهنگساز و نوازنده و فرشته پرتوی دستیار کارگردان این نمایش هستند.

روایتی شاعرانه از دفاع مقدس در بخش نمایشنامه خوانی

"شاید غروب آغاز ماندن باشد" عنوان نمایشنامه ای از زری اماد است که به کارگردانی او در سومین جشنواره تئاتر شهر خوانده می شود.

 زری اماد با بیان اینکه این نمایشنامه جنس لطیفی از جنگ را نشان می دهد، گفت : قصه در مورد زنی است که ناگفته های فراوانی دارد و پس از کشته شدن شوهرش در جنگ حرف هایش به سکوت ابدی تبدیل می شود.

این نویسنده و کارگردان که از اولین دوره جشنواره تئاتر شهر در آن حضور داشته جایگاه بخش نمایشنامه خوانی در جشنواره تئاتر شهر را بسیار ویژه خواند و ادامه داد : در بخش نمایشنامه خوانی فرصت مناسبی برای نویسنده ها به وجود می آید تا آثارشان به دور از هرگونه تغییر و بر اساس توانایی خود آنها روی صحنه برود.

سیروس اسنقی، زری اماد و محمد سیاهپوش نقش خوان های نمایش "شاید غروب آغاز ماندن باشد" هستند. نیایش شکری دستیار کارگردان  و نیلوفر شکری منشی صحنه این نمایش هستند. مسعود زارع آهنگساز و خواننده این اثر، فرهاد دانشور برنامه ریز و وحید درویشی مسئول افکت است.

بخش نمایشنامه خوانی سومین جشنواره تئاتر شهر در فرهنگسرای سرو برگزار می شود و با حضور هنرمندان نامی تئاتر و تئاتر رادیویی یکی از پرمخاطب ترین بخش های جشنواره است.

سه شنبه با خاموشی در بخش باران

نمایش خاموشی به کارگردانی حمیدرضا مختاری آزادفر داستان مرد تعزیه خوانی است که در دوران پهلوی دستگیر می شود و به دلیل سرپیچی از دستورات دولتی مورد بازجویی قرار می گیرد.

 کارگردان "خاموشی" این اثر را الهام گرفته از نمایش های ایرانی خواند و گفت : در این کار تصمیم گرفتیم تا تلفیقی از تعزیه و نمایش رو حوضی را به اجرا دربیاوریم.

 وی ادامه داد : برای همخوانی بیشتر میزانسن را به صورت گرد و دوار طراحی کرده ایم و بازی ها کاملا در فضای رئال هستند.

مختاری با بیان اینکه فرصت حضور در بخش مذهبی جشنواره تئاتر شهر بسیار با ارزش است ، گفت : وجود چنین فرصتی برای اعتلای نمایش مذهبی در کشور بسیار مناسب است.

مسعود رحیم پور، جمال فوادیان، داوود معینی کیا و حمیدرضا مختاری آزادفر بازیگران این نمایش هستند.

سمیه پسندیده طراح لباس، سید محسن میرهاسمی و پدرام محمدی دستیاران کارگردان و میر اسحاق میر شرتری مدیر صحنه "خاموشی" هستند.

این نمایش روز سه شنبه در ساعت های 17 و 19 سالن اصلی تالار محراب روی صحنه می رود.

برزیلیااز قتلی در خلال تعزیه می گوید

نمایش برزیلیاکه روز دوشنبه در سالن ماه حوزه هنری اجرا می شود داستان وقوع یک قتل در خلال تعزیه های پیش از انقلاب است. تمام شواهد و قرائن دال بر قاتل بودن عبدالله، پسر علمدار شهر است که سالها پیش فوت کرده است.

پوریا عبدی کارگردان نمایش "برزیلیاا" فضای این نمایش را نسبتا مدرن خواند و گفت : در این اثر از شیوه فاصله گذاری استفاده کرده ایم و بازیگران علاوه بر اجرای نقش خودشان در صحنه های دیگر به عنوان فرم استفاده شده اند.

عبدی ادامه داد: در "برزیلیا" تلاش کرده ایم تا به سبک کارهای پیتر بروک نزدیک شویم و با آکسسوار کمتر، به توانایی های بازیگران بیشتر تکیه کرده ایم.

برزیلیا نوشته باقر سروش به تهیه کنندگی عباس خزانی در نوبت های 17 و 19 روی صحنه می رود و عادل عظیمی نژاد، محمدحسین محمدی، حسین نثاری، نیما ذاکر، وحید نعمتی، احمد الحایی، پوریا معصومی و امید نمازی در این نمایش ایفای نقش می کنند.

موزیک نمایش "برزیلیا" را محسن عزیز ساخته و پوستر آن را نیز سامان خضر طراحی کرده است. سعید حکمت دستیار کراگردان، حمیرا کامل طرح صحنه و قاسم خلج طراح نور این نمایش هستند.

فرهنگ سرای ارسباران  میزبان 4 گروه نمایشی است

فرهنگ سرای ارسباران ،نمایش های " چشم در برابر چشم " (به نویسندگی سیاوش حیدری وکارگردانی نازنین سهامی زاده) یکشنبه 13مهر ،  " بی نشون "  کیمیا کاظمی ( کارگردان ونویسنده ) دوشنبه 14مهر، "تداعی اطمینان " سه شنبه 15 مهر ( نویسنده سروناز زمانی ، کارگردان ساناز زمانی )  و نمایش "مسواک مندان " ( نویسنده وکارگردان رضا حاتمی ) پنج شنبه 17 مهر  ساعت 19 در سالن هنرتجریه این فرهنگسرا برای علاقه مندان به روی صحنه می رود .

لازم به ذکر است احتتامیه این جشنواره جمعه 18 مهر در فرهنگ سرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرا برگزار خواهد شد.

علاقمندان برای حضور در نمایش می‌توانند به نشانی خیابان دکتر شریعتی ، سیدخندان ، خ جلفا ، فرهنگ  سرای ارسباران مراجعه نمایند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های20- 22872818 تماس بگیرند .