مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد خبر داد که چهار سالن مجموعه تئاتر شهر به دو سالن اجرا و سه سالن تمرین تبدیل می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: مهندس مسعود معمار گفت:  طبق گفت‌و‌گوهایی که با معاونت هنری داشته‌ایم، قرار است چهار سالن مجموعه تئاتر شهر (کارگاه نمایش،قشقایی،سایه، چهارسو) به دو سالن نمایش و سه سالن تمرین تبدیل شود.

او ادامه داد: در ترمیم مجموعه تئاتر شهر، این بنا را که در دهه 50 پایه گذاری شده، به اصالت اولیه‌اش برمی‌گردانیم و همانگونه که می‌دانید پیش از این قسمت پایین تئاتر شهر پارکینگ بوده و بعداً به سالن تئاتر تبدیل شده است به همین دلیل به لحاظ ایمنی خطرناک است و با وجود مراجعان بسیاری که این مجموعه دارد، از نظر حفاظت دچار مشکل است.

معمار اضافه کرد: مجموعه تئاتر شهر سیستم اعلام و اطفاء حریق ندارد و به دلیل باریک بودن راهروهایش، از راه فرار اضطراری هم برخوردار نیست به همین دلیل قرار شد این مسائل در ترمیم این مجموعه رعایت شود.

او با تاکید بر اینکه قرار نیست اتفاق عجیبی در ساخت این سالن‌ها رخ بدهد،ادامه داد: دو سالن این مجموعه طبق تمام استانداردهای روز دنیا تجهیز می‌شوند و کل چهار سالن به دو سالن تبدیل می‌شوند و قرار است سه سالن تمرین و یک لابی هم تعبیه شود.

این مدیر هنری در پاسخ به این سخن که با این وضعیت دو سالن اجرا از مجموعه سالن‌های نمایش حذف می‌شود، توضیح داد: طبق آخرین جلسه‌ای که با مدیر اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است دو سالن استاندارد داشته باشیم. با این حال قرار شد این اداره بررسی‌های نهایی خود را انجام دهد و تا روز شنبه نتیجه نهایی را به ما اعلام کند.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی خاطرنشان کرد: ما درباره تعداد سالن‌ها تصمیم‌گیرنده نیستیم، اما چون افزایش سالن‌ها به شکل غیر استاندارد خطراتی در بردارد، وظیفه ما پیشگیری از بروز این خطرات است. البته احتمال دارد یکی از سالن‌های تمرین دو منظوره باشد و با استفاده از صندلی‌های متحرک برای اجرای برخی از نمایش‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

معمار ادامه داد: ما برای اضافه کردن یک سالن دیگر مشکلی نداریم و حتی می‌توانیم راه‌پله فرار تعبیه کنیم اما در نهایت مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری تصمیم گیرنده هستند.

او با تأکید بر اینکه در ترمیم مجموعه تئاتر شهر سیستم اعلام و اطفاء حریق تعبیه می‌شود، درباره مقاوم‌سازی این ساختمان در برابر زلزله نیز گفت: ساختمان‌های مدور مانند تئاتر شهر از نظر ایمنی در برابر زلزله مشکلات کمتری دارند، با این حال اگر نیاز به مقاوم‌سازی باشد، حتماً این کار را انجام می‌دهیم.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی درباره انتصاب یک مدیر هنری برای ترمیم مجموعه تئاتر شهر به ایسنا گفت: قبل از شروع کار با آقای طاهری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی مکاتبه کردیم و از ایشان خواستیم نماینده تام‌الاختیار خود را معرفی کنند تا ما ناچار نباشیم با افراد گوناگون وارد گفت‌و‌گو شویم اما همچنان پذیرای نظرات هنرمندان تئاتر هستیم و اگر مشاوران هنری قوی داشته باشیم، در بقیه امور مشکلی نخواهیم داشت.

او در پاسخ به این پرسش که چرا طرح‌های لازم برای ترمیم تئاتر شهر به هنرمندان تئاتر ارائه نمی‌شود و اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، گفت: اگر قرار باشد جلسه‌ای با هنرمندان تئاتر برگزار شود، ما حتماً استقبال می‌کنیم، اما برگزاری این جلسه باید از طریق معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی شود اما ما خوشحال می‌شویم که با اطلاع‌رسانی‌های لازم، دغدغه هنرمندان تئاتر برطرف شود.

مهندس معمار در پایان یادآور شد: در حال حاضر تیم کارشناسی ما که متشکل از هنرمندان تئاتر، استادان دانشگاه و کارشناسان دفتر طرح‌های عمرانی است، عملیات ترمیم مجموعه تئاتر شهر را برعهده دارند. ما هنوز اقدام خیلی جدی‌ای در این زمینه انجام نداده‌ایم اما آنچه را که باعث دغدغه هنرمندان تئاتر و خطرسازشدن سالن‌های تئاتر بود، برداشته‌ایم و تصمیم داریم اصالت اولیه مجموعه تئاتر شهر را به آن برگردانیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا