کانادا با فیلمی درباره کارگران مهاجر ساخته ایوان گربوویچ راهی رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و چهارم می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: «پرندگان مست» ساخته ایوان گربوویچ کارگردان صرب-کانادایی برای رقابت اسکار ۲۰۲۲ در بخش بهترین فیلم بین‌المللی معرفی شد.

این فیلم که ماه پیش برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو در بخش پلتفرم به نمایش درآمد درامی درباره مهاجرت است.

فیلمنامه این فیلم توسط گربوویچ و سارا میشارا نوشته شده و داستان درباره مردی است که در جستجوی عشقی قدیمی از مکزیک به کانادا می‌رود و به عنوان کارگر فصلی مشغول کار می‌شود. در روزهای طولانی کار سرنوشت‌ها در هم تنیده می‌شود و تنش‌هایی شکل می‌گیرد. در این فیلم خورخه آنتونیو گررو، هلن فلورنت، کلود لگالت و مارین جانسون نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«پرندگان مست» یکی از ۱۰ فیلمی بود که در کمیته انتخاب فیلم کانادا برای اسکار بررسی شد.

این فیلم دومین فیلم بلند گربوویچ پس از «رومئو اونز» در سال ۲۰۱۱ است. وی گفت دلش می‌خواست با فیلم جدیدش به قدرت فیلم بپردازد و مخاطبان را با خود به سفری در دل زیبایی، تنهایی و بی‌عدالتی در زندگی‌های امروز ببرد و نشان دهد زندگی کارگران فصلی که هر سال خانواده‌هایشان را ترک می‌کنند تا برای آنها زندگی بهتری فراهم کنند می‌تواند چگونه باشد.

کانادا سال ۲۰۰۴ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد و این جایزه را برای فیلم «هجوم بربرها» ساخته دنیس آرکاند کسب کرد. این کشور تاکنون ۸ بار در فهرست کوتاه دریافت جایزه اسکار بین‌المللی جای گرفته که آخرینش سال ۲۰۱۳ با فیلم «شورشی» ساخته کیم نگوین بود.

تاکنون ۱۷ کشور نمایندگانشان را برای اسکار معرفی کرده اند که آلبانی، ارمنستان، کامبوج، کلمبیا، اکوادور، آلمان، ایرلند، کوزوو، قرقیزستان، مراکش، پرو، لهستان، صربستان، اسلوونی، سوییس و اوکراین را نیز دربرمی‌گیرد.