مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف به مناسبت روز و هفته ملی کودک پیام داد.

پایگاه خبری تئاتر: در متن پیام این هنرمند آمده است: « باز هم شانزدهم مهر ماه ، روز کودک فرا رسید. امسال هم یک هفته کامل به نام کودکان نامگذاری شده و جشن گرفته می‌شود،یک هفته برای شادی کودکان و توجه بیشتر ما بزرگترها به حقوق کودکان. مایلم این مناسبت شاد را به همه کودکان و نوجوانان این سرزمین زیبا تبریک بگویم.

چه تقارن خوبی که امسال هفته کودک با بیست و پنجمین سالگرد تصویب پیمان نامه حقوق کودک مصادف شده است. امسال این سند جهانی حقوق کودک بیست و پنج ساله می‌شود، سندی که کشور ما جمهوری اسلامی ایران آن را در همان آغازین روزهای تدوینش پذیرفت و لازم الاجرا کرد. و از آن زمان تا به امروز با تلاشهای دولت و مردم، گامهای مثبت زیادی در زمینه بهبود وضعیت زندگی کودکان برداشته شده است. مثلا آمار مرگ‌ و میر کودکان زیر پنج سال کاهش قابل توجهی داشته است.

آنطور که آخرین گزارش آماری یونیسف، با عنوان "وضعیت کودکان جهان در سال 2014"، نشان می‌دهد این آمار از 56 مرگ در هر 1000 تولد در سال 1369 به 18 مورد در 1000 تولد در سال 1391 کاهش یافت. و این یعنی موفقیتی بزرگ در تحقق یکی از حقوق اصلی کودکان، حق بقا و زندگی.

یکی دیگر از موفقیت‌های ایران در زمینه بهبود وضعیت آموزش کودکان بوده است. دسترسی به آموزش و میزان باسوادی نسبت به بیست‌وپنج سال قبل بسیار گسترده تر و بیشتر شده است. البته با اینکه امروزه دسترسی به آموزش برای بسیاری از کودکان حتی کودکان پناهنده دارای کارت اقامت فراهم است، اما برخی کودکان مثل کودکان مهاجر فاقد کارت اقامت و یا کودکان کار و خیابان با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه‌اند.

البته دستاوردهای دیگری هم در این سالها برای کودکان داشته‌ایم که شاید در این پیام کوتاه نگنجند: مثلا پوشش تقریبا صد در صدی ایمن‌سازی کودکان در برابر بیماریهای کشنده قابل واگیر، تشکیل نهادی مستقل برای رسیدگی به حقوق کودک به نام مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و برنامه ریزی برای تدوین سندی به نام سند ملی کودکان.با این حال هنوز هم چالشهایی در این زمینه وجود دارند.

یکی از این چالش‌ها که ذهن من را به خود مشغول می‌کند، آسیب مستقیم و غیر مستقیم کودکان و نوجوانان از حوادث و سوانح ترافیکی و رانندگی است. وقتی رییس پلیس کشور گفت در سال گذشته 19000 نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست دادند، به این فکر کردم که چه بسیار کودکانی که در میان این کشته‌ها بودند و یا کودکانی که در اثر این سوانح دچار نقص عضو دائم شدند و چه بسیار کودکانی که سرپرست و خانوادشان را در این حوادث از دست دادند. به نظر من جلوگیری از این فاجعه سخت نیست و لازمه آن کمی و فقط کمی پایبندی به اصول اخلاقی در رانندگی و رفتارهای اجتماعی است.

یکی دیگر از دغدغه‌های من افزایش مصرف مواد محرک آمفت‌امینی میان نوجوان و جوانان است که می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخطر و در پی آن افزایش انتقال اچ آی وی/ایدز شود. امیدوارم با آموزش به موقع شیوه زندگی سالم به نوجوانان و جوانان و مهارتهای زندگی مثل مهارت"نه" گفتن به آنچه زندگیشان را به خطر می‌اندازد، آنها را به موقع از این خطر آگاه کنیم.

بار دیگر روز کودک و بیست و پنجمین سالگرد تصویب پیمان‌نامه حقوق کودک را به همه کودکان و نوجوانان و افراد زیر 18 سال و همینطور همه کسانی که به نوعی با کودکان سر و کار دارند از جمله والدین، مربیان و معلمان، برنامه سازان کودک ، هنرمندان ، مسوولین و سیاست گزاران حوزه کودک تبریک می‌گویم. امیدوارم امسال در بدست آوردن موفقیت‌های بیشتر برای بهبود وضعیت کودکان و از بین بردن چالشهای پیش رو رکورد سالهای قبل را بشکنیم. دور از دسترس نیست، اگرهمه ما، دست به دست هم دهیم و استوار برای کودکان سرزمینمان قدم برداریم.»