همزمان با بیستمین سالروز درگذشت ساموئل خاچیکیان فیلم کوتاهی از عیادت مسعود کیمیایی از این فیلمساز سینمای ایران در بیمارستان منتشر شده است.

پایگاه خبری تئاتر: ساموئل خاچیکیان متولد ۱۶ فروردین سال ۱۳۰۲ از کارگردانان نسل اول سینمای ایران است که برخی کارشناسان معتقدند او را می‌توان اولین کارگردان سینمای ایران به مفهوم واقعی "کارگردان" دانست.

وی در طول سال‌های فعالیتش فیلم‌های زیادی ساخت و مطرح‌ترین آن‌ها پس از انقلاب فیلم «عقاب‌ها» است که از برخی جهات آن را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران می‌دانند.

این فیلم ساز در یک خانواده مهاجر ارمنی به دنیا آمد بود و در رشته‌های مختلفی همچون تاریخ و باستان شناسی تحصیل کرده بود. اولین فیلم وی با نام «بازگشت» در سال ۱۳۳۱ ساخته شد هرچند خاچیکیان بجز سینما در حوزه نمایشنامه‌نویسی نیز فعال بود و برخی فیلم‌های خود را از روی نمایشنامه‌های خودش می‌ساخت.

در طول سال‌های فعالیت او هنرمندان زیادی همچون رضا بیک ایمانوردی، بهروز وثوقی، پوری بنایی، ناصر ملک مطیعی، محمدعلی فردین، جمشید هاشم پور و رضا رویگری در آثار او حضور داشته و مطرح شدند. ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۸۰ پس از چند سال رنج بیماری آلزایمر 30 مهرماه در بیمارستان درگذشت.

ادوین خاچیکیان - فرزند این فیلمساز - همزمان با سالروز درگذشت پدرش فیلمی را در اختیار موزه سینما قرار داده که مربوط به دیدار مسعود کیمیایی با ساموئل خاچیکیان در زمانی است که در بیمارستان بستری بوده است.

مسعود کیمیایی تجربه دستیاری خاچیکیان را داشته و در در این گفت‌وگوی کوتاه تاکید کرده که هر آنچه را از خاچیکیان در فیلم سازی یاد گرفته به افراد دیگری هم یاد داده که همگی نسل آموزش‌دیده از خاچیکیان محسوب می‌شوند.

چندی پیش این فیلم توسط فریدون جیرانی در اینستا موسسه فیلم سازی اش پخش شد و امروز موزه سینما آن را بازنشر داده است.