رییس سازمان سینمایی که چند روز قبل اعلام کره بود تخصصش برگزاری جشنواره است، چهلمین دبیر جشنواره فیلم فجر را نه از میان چهره های سینمایی بلکه از بین فعالانی انتخاب کرده که هم با خودش همکاری داشته و هم وجه آکادمیک و حضورش در سِمت‌های داوری و مشاوره پررنگ تر است.

پایگاه خبری تئاتر: مسعود نقاش زاده با حکم محمد خزاعی دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد؛ جشنواره‌ای که امسال آخرین سال برپایی جدا از بخش بین‌الملل را تجربه می‌کند.

نقاش‌زاده که پیش‌تر سابقه همکاری با خزاعی را به عنوان داور جشنواره فیلم مقاومت داشته، ساخت فیلم «کودک و فرشته» را در سال 1387 - که پلاک زرین نگاه ملی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم بیست‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر را گرفته - در کارنامه کاری خود دارد.

طبق اطلاعات صفحه شخصی نقاش‌زاده، او سرپرست گروه تحقیق و نگارش فیلمنامه سینمایی بانوی اول - حضرت خدیجه(س) - در دو سال گذشته نیز بوده؛ فیلمی که پیش از این محمد خزاعی به عنوان تهیه‌کننده‌اش معرفی شده بود.

او در سوابق خود مشاور فیلمنامه سینمایی «زندگی دوگانه لیلا» به نویسندگی احمدرضا معتمدی، مشاور کارگردان فیلم سینمایی «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، مشاور سریال تلویزیونی «کایدون» به کارگردانی مسعود آب‌ پرور، سرپرست نویسندگان سریال «نفوذ»، منشی صحنه فیلم «عروس» بهروز افخمی، داوری چند دوره از جشن خانه سینما و حضور در هیات‌های مختلف داوری و شورایی مرتبط با برنامه‌ها و رویدادهای تلویویزیونی را ثبت کرده است.

پیش از نقاش‌زاده، افراد مختلفی عهده‌دار دبیری جشنواره فجر بودند که سهم مدیران بیش از هنرمندان بوده است.

در طول 39 دوره‌ی برگزار شده‌ی جشنواره فیلم فجر حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزت‌الله ضرغامی، سیف‌الله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاه‌حسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی، محمدرضا عباسیان، محمد حیدری، ابراهیم داروغه‌زاده و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد نام‌هایی هستند که مسئولیت این رویداد را در مقام دبیر پذیرفتند.

اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1361 به دبیری حسین وخشوری برگزار شد ولی در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمی‌شود و کار به صورت گروهی انجام شده است.

در میان دبیران دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با 10 دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بود.

علیرضا رضاداد نیز با 6 دوره در رتبه دوم قرار دارد. رضاداد به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره‌های بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره‌ فجر بود و بعد از سال‌ها با حکم ایوبی در دوره 32 به جشنواره برگشت و در دوره 33 نیز عهده‌دار این مسئولیت شد.

زنده‌یاد سیف‌الله داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بود. او همزمان با دوران معاونت سینمایی‌اش در دوره‌های 16 تا 19 دبیری را برعهده داشت.

ابراهیم داروغه‌زاده در دولت قبلی برای سه دوره از سال 1396 تا 1398 دبیر جشنواره فجر بود و پیش از او باید به سیدرضا میرکریمی هم اشاره کرد که در چهار دوره دبیر جشنواره جهانی فجر فعالیت کرد.

عزت‌الله ضرغامی ( دوره‌های چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور (دوره‌های بیستم و بیست‌ویکم)، مجید شاه حسینی (دوره‌های بیست‌وششم و بیست‌وهفتم) و محمد حیدری (دوره‌های سی‌وچهارم و سی‌وپنجم) از دبیران دو دوره‌ای جشنواره فیلم فجر هستند. البته عسگرپور دبیری یک دوره جشنواره جهانی فیلم فجر را نیز اردیبهشت امسال برعهده داشت.

همچنین مهدی فریدزاده در دوره سیزدهم یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشت.


منبع: خبرگزاری ایسنا