ژان لوک پنسو در حاشیه کارگاه‌هایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: می‌خواهیم بچه‌ها فراتر از زندگی معمول حرکت کنند. هیچ محدودیتی در دنیای سایه‌ها نیست. می‌توانید سفر کنید، پرواز کنید، هر کاری می‌خواهید فقط با یک لامپ و البته تخیلتان ممکن است. به نظرم با تئاتر سایه‌ای می‌توانیم برای بچه‌ها شرایطی را فراهم کنیم که از تخیلشان استفاده و فکر کنند.

پایگاه خبری تئاتر:  یکی از برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، کارگاه چهار روزه «سایه خیال» است که با تدریس ژان لوک پنسو و با هدف آشنایی نوجوانان همدان با نمایش سایه‌ای برگزار می‌شود.

پنسو، در تایپه تئاتر عروسکی را آموخته و در طول این سال‌ها کلکسیون باارزشی از انواع عروسک‌های چینی را جمع‌آوری کرده است؛ عروسک‌هایی که تعدادی از آن‌ها دیگر در چین هم وجود ندارند. بعضی‌ها را خودش جمع‌آوری کرده و بعضی‌ها را هم دریافت کرده و در ازایشان قول داده که هم مراقبشان باشد و هم آنها را زنده نگه دارد. برای همین است که او حالا به جز انتشار یک کتاب در این باره، به اجرا و آموزش تئاتر عروسکی و سایه‌ای در نقاط مختلف جهان هم می‌پردازد؛ از فرانسه و آمریکا و بلژیک بگیرید تا تایوان و مصر و کامبوج!

ژان لوک پنسو حالا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان، طی 4 روز، 12 کارگاه برای 3 گروه از نوجوانان در 3 محدوده سنی جداگانه، برگزار می‌کند. عناوین این کارگاه‌ها عبارتند از: «شناخت تکنولوژی سایه»، «مصور کردن حرکت و ژست»، «استفاده از تکنولوژی و حرکت» و «استفاده از قصه در تئاتر سایه».

ژان لوک پنسو در حاشیه کارگاهش به سایت خبری تئاتر گفت: «می‌خواهیم بچه‌ها فراتر از زندگی معمول حرکت کنند. هیچ محدودیتی در دنیای سایه‌ها نیست. می‌توانید سفر کنید، پرواز کنید، هر کاری می‌خواهید فقط با یک لامپ و البته تخیلتان ممکن است. به نظرم با تئاتر سایه‌ای می‌توانیم برای بچه‌ها شرایطی را فراهم کنیم که از تخیلشان استفاده و فکر کنند».

او درباره روند کار کارگاه‌هایش توضیح داد: «من برای انتقال تکنیک اینجا حاضر شده‌ام. تکنیک خیلی ساده‌است؛ فقط یک لامپ و یک پرده. در یک ساعت هم می شود انجامش داد. لازم نیست مثل یادگیری یک ساز برایش وقت زیادی بگذارید. سریع یاد می‌گیرید».

پنسو تاکید کرد: «البته که اگر بخواهید حرفه‌ای کار کنید باید بیشتر وقت بگذارید ولی فکر می‌کنم یادگرفتنش برای بچه‌ها بامزه و سرگرم کننده است».

در ابتدا ژان لوک پنسو یک عروسک چینی را به بچه‌ها نشان می‌دهد و درباره این عروسک‌ها و تئاتر عروسکی صحبت می‌کند. بعد نوبت به تکنیک می‌رسد. بچه‌ها قرار است صحنه‌ای از جنگ داستان آرش کمانگیر را اجرا کنند. اولین قدم بعد از تعریف داستان و صحنه‌ای که باید بازی کنند، ساختن ماسک‌هاست؛ ماسک مردان جنگجو و زنان گریان.

 از پنسو درباره روند کلی کارگاه‌ها پرسیدم. او ابتدا خوشحالی‌اش را از دیدن کار خوب بچه‌ها و یادگیری سریع‌شان اعلام کرد و درباره هدف کارها گفت: «بچه‌ها فوق‌العاده بودند. خیلی خوب در کارگاه شرکت کردند من هم از اول انتظار خاصی نداشتم فقط می‌خواستم تجاربم را به بچه‌ها منتقل کنم. شبیه ابزاری که به آدم‌ها کمک می‌کند بهتر کار کنند. به مردم نمی‌گویند چه کار کنند خودشان تصمیم می‌گیرند. من فقط کمکشان می‌کنم».

او ادامه داد: «معرفی یک تکنیک ساده که خیلی ساده هم به کار گرفته می‌شود و شما در چند ساعت با عروسک‌های سایه‌ای می‌توانید انجامش دهید. ما تکنیک را منتقل می کنیم و بعد شروع می‌کنیم به این که برایشان نقش تعیین کنیم و داستان تعریف کنیم».

دو داستان «آرش کمانگیر» و «کدو قلقله‌زن» داستان‌هایی هستند که برای نوجوانان 13 تا 18 ساله این کارگاه انتخاب شده. به گفته پنسو، رکسنا مهرافزون که دستیاری او را در این کارگاه برعهده داشت، این داستان‌ها را که برای بچه‌ها آشنا هستند انتخاب کرده تا تکنیک را به صورتی که خسته‌کننده نباشد، به بچه‌ها منتقل کند.


منبع: پایگاه خبری تئاتر و سینما