منصور خلج از افزايش كمي نمايشنامه‌نويسان و امكانات تئاتر كودك و نوجوان خبر داد و گفت: يكي از كارهايي كه جشنواره‌ها و اجراها بايد انجام دهند، تربيت مخاطبان و تماشاگران و مخاطب سازي است كه در شهرهاي ميزبان جشنواره‌ها مي‌بينيم تا حدودي اتفاق افتاده است.

پایگاه خبری تئاتر:  يكي از اعضاي هيات داوران بخش تئاتر خياباني بيست و يكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان همدان درباره اين رويداد گفت: خوشبختانه امسال جشنواره در سطح وسيع و قابل بحثي دارد اتفاق مي‌افتد؛ چه در بخش تئاتر كودك و نوجوان، چه در بخش تئاتر خياباني و چه در بخش تئاتر دانش آموزي. گروه‌ها مي‌توانند از دستاوردهاي يك سال سطوح مختلف تئاتر كودك و نوجوان كشور مطلع شوند و با هم تبادل نظر كنند. آشنا شوند و از اجراهاي همديگر بهره بگيرند.

منصور خلج ادامه داد: بسياري از شهرها دارند به تئاتر كودك و نوجوان روي مي‌آورند و دسته جات تئاتركودك و نوجوان در خيلي از شهرها راه اندازي شده‌اند.

اين نمايشنامه‌نويس با تاكيد بر اين كه يكي از سلامت ترين نوع تفريح و سرگرمي براي مخاطبين به خصوص مخاطبين دور از تهران، تئاتر است، گفت: خيلي از شهرها حتي سينما ندارند و تئاتر مي‌تواند جايگزين خوبي براي اين كمبود باشد. علاوه بر اين كه طي اين سال‌ها فارغ التحصيلان زيادي در رشته تئاتر داشته‌ايم كه تعدادي از آن‌ها به شهرهايشان برگشته‌اند. اميدوارم اداره ارشاد درهايش را به روي جوانان باز كند و شرايطي را براي فعاليت آنها ايجاد كند. مخصوصاً در زمينه تئاتر كودك و نوجوان. اين جوانان مي‌توانند اجراهاي ويژه‌اي در تعطيلات تابستان تدارك ببينند و اوقاتي خوبي را از هر دو نظر تربيتي و تفريحي براي بچه‌ها و خانواده‌ها فراهم كنند.  

اين فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران درباره سابقه حضورش در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان گفت خوشبختانه من از اولين سال‌هاي اين جشنواره در همدان به نوعي حضور داشتم؛ يا در بخش خوانش متن‌ها بودم و يا در بازبيني  و انتخاب گروه‌ها. در سال‌هاي اول و دوم ما در اتومبيل مي نشستيم به شهرهاي مختلف مي‌رفتيم و كارها را بازبيني مي كرديم. حالا كارها انقدر وسيع شده كه نمي شود به شهرهاي مختلف رفت و سي‌دي كارها مورد بازبيني قرار مي‌گيرند و اين اتفاق خوبي است.

منصور خلج تاكيد كرد: يكي از كارهايي كه جشنواره‌ها و اجراها بايد انجام دهند، تربيت مخاطبان و تماشاگران است. اين تربيت بايد به مرور انجام شود كه اين كار با ديدن تئاترها و اجراهاي متنوع رخ مي‌دهد و يكي از مهمترين محصول‌هاي جشنواره‌ها براي تماشاگرها همين است. ما مي‌بينيم كه در شهرهايي كه ميزبان جشنواره بوده‌اند، اين مخاطب‌سازي تا حدودي اتفاق افتاده است.

خلج تاكيد كرد: روي آوري به تئاتر كودك و نوجوان دارد بيشتر مي‌شود. آگاهي‌ها و امكانات هم دارند بيشتر مي‌شوند. هر سال گروه‌هاي بيشتري براي اجراي تئاتر كودك و نوجوان فعاليت مي‌كنند و به نظر من اين كميت مي‌تواند كيفيت را هم به مرور ارتقا بدهد.

اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر كودك و نوجوان ضمن ابراز خوشحالي از افزايش كمي نمايشنامه‌نويسان كودك و نوجوان در سال‌هاي اخير گفت: حالا هر زماني كه فراخواني براي نمايشنامه كودك و نوجوان داده مي‌شود، تعداد زيادي اثر به دست ما مي‌رسد و اين افزايش كمي كساني كه با اعتماد به نفس در اين حوزه دست به قلم مي‌شوند، بسيار خوب است. چون زماني بود كه وقتي صحبت از تئاتر كودك و نوجوان مي شد فقط مي‌توانستيم به زنده ياد بي‍‍ژن مفيد و شهر قصه استناد كنيم.

او در پاسخ به اين كه چه قدر مناسب است كه به كميت قناعت كنيم و كيفيت متوسط رو به پايين بعضي آثار را ناديده بگيريم، گفت: به نظرم اگر كسي طالب آموختن باشد، حتي از ديدن كارهايي كه از كيفيت نسبي پايين‌تري برخوردارند هم ياد مي گيرد. مي‌فهمد كه كجاها غلط رفته‌اند كه او نرود. آنها مي‌توانند با ديدن آثار مختلف خودشان را ارتقا بدهند.