پیام وزیر رفاه کار وتامین اجتماعی به جشنواره تئاتر طلوع امید،دو کنفرانس بین المللی با حضور "ابروگوکدوخ" و"دیوید دایموند" و برگزاری سومین جلسه از سلسله نشست های گفتمان تجربه های اجرایی در حاشیه جشنواره طلوع امید، از مهمترین اخبار این جشنواره بودند

پایگاه خبری تئاتر: پیام وزیر به شرح زیر می باشد:دنیای زیست انسانی می‌تواند در طیفی از زیباترین لحظات تا ناخرسندترین خشونت‌ها غرق شود. وظیفه ماست که انتخاب‌گران زیبایی، و تمهیدکنندگان شادترین، انسانی‌ترین، و عاطفی‌ترین اوقات برای خویش و بقیه باشیم. اگر زیبایی‌ها را انتخاب نکنیم، زشتی‌ها ما را برمی‌گزینند.

سازمان بهزیستی یکی از آن تمهیداتی است که جامعه ایرانی برای تدارک شادی و زیبایی برگزیده و برکشیده است. این سازمان همواره پیشاهنگ حرکت‌هایی برای نمایاندن چهره‌ عاطفی انسان، و فراهم کردن زیرساخت کنار هم قرار گرفتن انسان‌ها برای خلق زیبایی‌ها بوده است. آن‌گاه که هنر به مجموعه فعالیت‌های این سازمان وارد می‌شود، ظرفیت زیبایی‌آفرینی به اوج می‌رسد، و زمانی که توانمندی‌های جمعی از شریف‌ترین بندگان خدا در قالب هنر به فعلیت می‌رسد، تابلویی از همکاری برای خلق زندگی‌ بهتر و انسانی‌تر ترسیم می‌شود.

تئاتر همواره در تاریخ بشر هنری الهام‌بخش، آگاهی‌ساز، و توأم با ارتباط رو در رو و نزدیک با مخاطب بوده است. تئاتر در ذات خود ظرفیت نمایش انسانی‌ترین احساسات و عواطف، و کاخ بلند اندیشه‌های انسانی را دارد. تئاتر خیابانی جلوه‌ای دیگر از توانمندی‌های هنر تئاتر، و البته به میان مردم آوردن هنرورزی و همه خوبی‌های مترتب بر هنر است. جامعه ما به آموختن از هنر، و هنر آموختن نیازمند است. جامعه ما می‌تواند ابزار هنر را برای فائق آمدن بر کاستی‌ها، و فراتر رفتن از جهل‌ها و ناتوانی‌ها، و برای انسانی‌تر بودن به‌کار بگیرد، و بسیار خرسندم که سازمان بهزیستی مجری چنین اقدامی شده است.

لازم می‌دانم از همه کسانی که برگزاری جشنواره سراسری تئاتر خیابانی را امکان‌پذیر ساختند قدردانی کنم، و آرزومند روزی باشم که هنر و سایر ابزارهای ارتباط و کسب معرفت، بیش از امروز به خلق زیبایی‌های بیشتر، جامعه‌ای آگاه‌تر، و زیست انسانی و شریف‌تر کمک کنند.

علی ربیعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دو کنفرانس بین المللی با حضور "ابروگوکدوخ"  و"دیوید دایموند" در جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید بهزیستی برگزار شد.

عصر دیروز دوشنبه بیست و یکم مهر ماه همزمان با سومین روز از برگزاری این جشنواره در جلسه ویدئو کنفرانس بخش بین الملل، در ابتدا جلسه "ابرو گوکدوخ" از کشور ترکیه و سپس جلسه"دیوید دایموند" از کشور کانادا در مرکز فرهنگی سازمان بهزیستی با حضور جمعی از علاقمندان و اعضا تئاتر شورایی برگزار شد.

براساس این گزارش در جلسه "ابروگوکدوخ"  مطرح شد که تئاتر شورایی چگونه می تواند مشکلات موجود در جامعه را حل کند ابرو گوکدوخ معتقد بود که این تنها یک ادعا است و گمراه کننده است تنها با استفاده از از گفت وگو و تئاتر شورایی می توان کمک کرد که انسان ها به مرور دچار تحول شوند .

وی که از اعضاء فعال در زمینه تئاتر شورایی است از تجربیات خود برای حاضرین در این زمینه توضیح داد که چگونه با آدم ها از طبقات مختلف جامعه ارتباط برقرار می کند و بیان کرد: در این جلسات متوجه شدم که آدم های که شاید در نظر اول معمولی باشند ظرفیت های یک انسان بزرگ و فرهیخته را دارا هستند. معتقدم تئاتر شورایی راهی است برای گفت وگو و موجب تفکرات نقادانه می شود .

در ادامه جلسه"دیوید دایموند" از کشور کانادا نیز به شکل ویدئویی برگزارشد.

این استاد دانشگاه و مولف کتاب هنر برای زندگی و مبدع شیوه و تکنیک های نوین در حل نابهنجاری و مشکلات جامعه از طریق تئاتر توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ابتدا از حاضرین پرسید که در کشور ایران چگونه در مقابل نابهنجاری ها برخورد می شود و جلسه خود را به شکل پرسش و پاسخ برگزار کرد. وی برگزاری و توجه به تئاتر شورایی در ایران را مهم دانست.

سومین جلسه از سلسله نشست های گفتمان تجربه های اجرایی عصر روز گذشته با حضور دو کارشناس برگزار شد.

در این جلسه که با مشارکت حاضرین در بحث برگزار شد در ابتدا حاضرین به بازی پرداختند تا فضا دوستانه و سرگرم کننده شود . پس از آن حاضرین به شکل دایره در کنار هم نشستند و با تعریف خود از خشونت بحث را آغاز کردند و تصور خود از خشونت علیه زنان را بیان کردند.

در ادامه این نشست هر یک از حاضرین تجربیات شخصی خود از چهار سال فعالیت در زمینه تئاتر شورایی در بنیاد امید مهر(زنان آسیب دیده اجتماعی) را گفتند و در مورد تکنیک های که آنجا کار کردند و نتایج فعالیت های خود طی گفت وگو و ایجاد راهکار برای برطرف کردن مشکل زنان را مطرح کردند. 

در این نشست ها ضمن ایجاد راهکار فضایی ایجاد می شود تا حاضرین بیاموزند که چگونه در کنار هم به گفت وگو بنشینند ، صحبت کنند و صحبت های دیگران را بشنوند و به پاسخ سوالات خود برسند.

 

نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی طلوع امید بهزیستی از نوزدهم تا بیست و چهارم مهر ماه در تهران برگزار می شود.