با وجود رونق گرفتن نسبی سینماهای کره در چند هفته اخیر، دولت برای ممانعت از گسترش مجدد کرونا اقدامات جدید محدودکننده‌ای وضع کرده که صنوف سینمایی را به واکنش واداشته است.

پایگاه خبری تئاتر: «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» رکورد دوران فروش در ۲ روز اول در دوره پاندمی را در سینماهای کره شکست اما مسئولان سینماهای کره از اعمال اقدامات جدید ضد کرونایی که قرار است از امروز (شنبه) در این کشور اجرا شود، نگرانند و نسبت به «فروپاشی» صنعت سینمای این کشور هشدار می‌دهند.

تدابیر جدید برای مقابله با شیوع مجدد کرونا روز پنجشنبه اعلام شد که به معنی ضرورت رعایت مجدد فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌ها حداقل به مدت ۲ هفته است. این مقررات شامل حضور تنها ۴ نفر در هر رستوران، تعطیلی کلوپ‌ها از ساعت ۹ شب و منع حضور از ساعت ۱۰ شب در سینماها خواهد بود.

توزیع کنندگان فیلم به تاخیر در اکران طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده اعتراض کرده‌اند و مسئولان سینماها نیز به تغییر اکران فیلم‌ها در ساعت‌های آخر شب و بازپرداخت مبلغ بلیت‌های پیش فروش شده واکنش نشان داده‌اند.

مطمئنا این امر به معنای کاهش سرعت فروش فیلم‌ها از جمله «اسپایدرمن» خواهد بود. این فیلم ۲ ساعت و نیمه در اولین نمایشش در چهارشنبه ۶۳۵ هزار بلیت به ارزش ۵.۲۷ میلیون دلار فروخت و پنجشنبه ۳۹۱ هزار بلیت دیگر به مبلغ ۳.۲۹ میلیون دلار دیگر بر فروش آن افزوده شد.

سازمان‌ها و کمپانی‌های مربوط به صنعت سینما از جمله انجمن تهیه‌کنندگان کره، انجمن کارگردان‌های کره، انجمن خریداران و توزیع‌کنندگان فیلم‌های خارجی، انجمن فیلمنامه‌نویسان و انجمن سینمادارن روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک از دولت خواستند در این برنامه تجدید نظر کند.

استدلال آنها این است که خطرات بهداشتی قابل توجهی متوجه تماشاگران در سینماها نمی‌شود و صنعت فیلم کره در دور قبلی از اقدامات ضدکووید به حد کافی آسیب دیده است. این در حالی است که محدودیت‌های قبلی همین اواخر و از ابتدای نوامبر برداشته شده بود.

در بیانیه مشترک این صنف‌ها آمده است خسارات ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ در ۲ سال گذشته به طور غیرقابل کنترلی در حال افزایش است و محدودیت‌های رفت و آمد شبانه مانع از اکران فیلم‌های جدید در سینماها می‌شود و در نهایت مانند یک دومینو به فروپاشی صنعت سینما می‌انجامد.

«رستاخیرهای ماتریکس» و «مرد پادشاه» از فیلم‌های هالیوودی هستند که قرار است از چهارشنبه آینده در کره اکران شوند.

این محدودیت‌ها در اکران فیلم‌های داخلی هم اختلال ایجاد کرده و فیلم سیاسی «شاه‌ساز» که قرار بود ۲۹ دسامبر اکران شود به اواخر ژانویه موکول شده است.

با از میان رفتن محدودیت‌ها در فاصله کوتاه نوامبر و دسامبر در کره، بارقه‌ای از امید به سینماها برگشته بود و مجموع درآمد سینماها در نوامبر به ۵۵ میلیون دلار رسید که تقریبا ۲ برابر سال پیش بود. با این حال این رقم تنها ۴۲درصد رقم سال ۲۰۱۹ و پیش از شروع همه‌گیری کروناست.