رییس سازمان سینمایی معتقد است چون هزینه تولید فیلم‌ها در حوزه کوتاه و مستند حداقل ۳ الی ۴ برابر شده است، باید از همین الان برنامه‌ریزی لازم برای پیش بینی این وضعیت صورت گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

خزاعی درباره تعداد زیاد فیلم‌های آماده اکران بیان کرد: خیلی سال است که با این پدیده روبرو باشیم که ۲۰۰ فیلم آماده اکران باشند و تعدادی از اینها پروانه نمایش داشته باشند و برخی از آنها هم با سیاست‌های دولت جدید همخوانی نداشته باشد! پس این موضوع، موضوعی عادی به حساب نمی‌آید اما شامل حال ما شده است و باید آن را مدیریت کنیم. بحث نظارت مطرح نیست، بلکه بحث این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید اکران در بخش خصوصی هم صورت پذیرد که سبب استقبال مردمی هم می‌شود و کاری غیر از این را نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: از طرف دیگر تمامی سینمادارها متضرر شده‌اند و ضرر و زیان آنها مطرح است که دو سال است شرایط بدی را تحمل کرده‌اند. این جریان فرهنگی و بحرانی که ایجاد شده، بی سابقه بوده است اما تلاش خواهیم کرد کمترین آسیب به اهالی سینما وارد شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا فیلم‌هایی که در دولت قبلی پروانه نمایش دریافت کردند، مورد بازبینی و نظارت قرار می‌گیرند یا خیر، گفت: خیر، بازبینی ما به این صورت است که شورایی موضوع آنها را مشخص کنند تا شرایطی را نیز برای آنها فراهم کنیم. برخی از صاحبان این آثار، حتی اصلاحاتی را که شوراهای قبلی به آنها اعلام کرده‌اند، اعمال نکرده‌اند! و می‌خواهند بدون اصلاحات قبلی فیلم‌هایشان را اکران کنند. اینها مواردی است که به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند چون در دولت قبلی اتفاق افتاده است. ۲ فیلم نیز در میان این فیلم‌ها است که در حال بررسی هستند تا شرایط اکران شأن فراهم شود. نیت ما بیشتر، تعامل با فیلمسازها است تا کمک کنیم فیلم‌ها اکران شوند و اصلاً سیاست نگهدارنده و بازدارنده نداریم.

وی اظهار کرد: به شخصه نگران سرمایه‌های فیلمسازها هستم؛ به همین دلیل اگر بتوانیم با محتوای آثار کنار بیاییم، صد درصد از اکران آنها حمایت می‌کنم.

خزاعی درباره راه‌اندازی جشنواره‌ای جهانی با گرید الف، بیان کرد: خیر، من معتقدم باید تمام انرژی خودمان را روی جشنواره خودمان یعنی «فجر» بگذاریم؛ این جشنواره چهل سال است که برگزار می‌شود و سابقه بسیار خوبی دارد. تنها بحث درستی که برای جشنواره جهانی فجر درست است، زمان آن است. علیرغم تمام بحث‌هایی که داشتیم و زحماتی که دوستان طی سال‌ها کشیدند، جشنواره جهانی را همزمان با ملی برگزار می‌کنیم، چراکه برگزاری همزمان آنها، به تقویت سینمای ملی و بین المللی ایران می‌انجامد. نکته قابل بحث دیگر این است که علیرغم اتکا به حضور مهمانان خارجی، حضور آنها اتفاق خاصی نیفتاده است و بحث خرید فیلم‌ها همیشه وجود داشته است و برای فیلمساز این دامنه ادامه خواهد داشت؛ کسی که طلبه سینمای ایران باشد، مطمئن باشید برنامه ریزی می‌کند و نماینده‌ای برای خرید آثار ایرانی خواهد فرستاد.

وی تصریح کرد: معتقدم جشنواره باید زمانی برگزار شود که نتایجی برای سینمای ایران داشته باشد؛ در حوزه فیلم کوتاه، جشنواره‌ای ویژه داریم و در حوزه فیلم مستند نیز همینطور و تقریباً بیش از ۴۰ جشنواره دیگر در کشور در حال برگزاری هستند. اگر جشنواره‌ها هدفمند باشند قطعاً از آنها حمایت می‌کنیم و معتقدم تا جایی که می‌توانیم باید جشنواره‌ها را در استان‌ها برگزار کنیم، به جای اینکه در تهران برنامه داشته باشیم تا شعاری که درباره عدالت فرهنگی می‌دهیم، تحقق پیدا کند که همان ظرفیت زیرساخت، تولید و برگزاری مجامع و جشنواره‌ها است.

رئیس سازمان سینمایی درباره بسته شدن پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران و دلیل آن توضیح داد: طبق گزارش آقای آذرپندار، بسته شدن پرتال تولید انجمن سینمای جوان به دلیل بدهی به فیلمسازها از سال ۱۳۹۸ است و وی معتقد بود ابتدا بدهی فیلمسازها پرداخت شود و بعد پرتال باز شود. تلاش می‌کنیم کلیه بدهی‌ها به سینمای ایران در حوزه فیلم کوتاه، فیلم مستند و سینمای حرفه‌ای پرداخت کنیم و سپس بر اساس سیاست‌هایی که اعلام خواهیم کرد، عمل کنیم.

وی همچنین بیان کرد: چون هزینه تولید فیلم‌ها در حوزه کوتاه و مستند حداقل ۳ الی ۴ برابر شده است، باید از همین الان برنامه‌ریزی لازم برای پیش بینی این وضعیت صورت گیرد.

خزاعی در پایان در پاسخ به مهر درباره معوقات جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: ما سازمان سینمایی را با این معوقات تحویل گرفتیم و در حال حاضر توانسته‌ایم ۴۰ درصد بودجه سازمان سینمایی را دریافت کنیم. این را هم متذکر می‌شوم که افزایش بودجه تولید سینمای ایران از بودجه تخصیص یافته دولتی نیست که از طریق بندهای قانونی دیگر در حال تأمین آن هستیم و تلاش می‌کنم یاس و ناامیدی از سینمای ایران برکنده شود.


منبع: خبرگزاری مهر