در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، منیر قیدی تنها فیلمساز زن است در حالی که اگر فهرست متقاضیان جشنواره همانند سال گذشته منتشر شده بود، می‌شد بررسی کرد که آیا کارگردان‌های زن دیگری هم فیلمی به جشنواره فجر ارائه کرده‌اند یا خیر.

پایگاه خبری تئاتر: در سال‌های گذشته دوره‌هایی در جشنواره فجر ثبت شده که حضور پررنگ کارگردان‌های زن و همین‌طور آن‌هایی که تهیه‌کنندگی یک فیلم را برعهده داشتند از ویژگی‌های بارز آن جشنواره به شمار می‌رفته اما امسال و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر تنها شاهد حضور یک فیلمساز زن هستیم که او هم دومین تجربه کارگردانی خود را روانه این رویداد سینمایی کرده است.

منیر قیدی سال 1395 فیلم «ویلایی‌ها» را در جشنواره فجر شرکت داد؛ فیلمی که داستانی از خانواده‌های فرماندهان جنگ در سال 1365 را روایت می‌کرد. این فیلم چهار جایزه را در جشنواره فجر گرفت که یکی برای ثریا قاسمی به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود و خود فیلمساز هم جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم اولی را دریافت کرد. البته قیدی در آن دوره پرحاشیه جشنواره جزء کسانی بود که در اعتراض به داوری‌ها از نامزدی جایزه انصراف داد.

حالا او پس از گذشت پنج سال فیلمی را همانند ساخته قبلی خود با نگاه به حوزه دفاع مقدس و زنان با نام «دسته دختران» ساخته است.

دومین فیلم سینمایی منیر قیدی به تهیه‌کنندگی همسرش محمدرضا منصوری و نیز با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری در جشنواره فجر حضور دارد. «دسته دختران» بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دوران دفاع مقدس است که نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین العابدین و صدف عسگری در آن بازی کرده‌اند و گفته می شود یک فیلم پرداکشن دار است.