رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان ضمن تأکید بر لزوم اخذ مجوز کتبی از تهیه‌کنندگان برای نمایش آثارشان در شهرستان‌ها می‌گوید به احتمال زیاد قاعده نمایش فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فجر تغییر نخواهد کرد.

پایگاه خبری تئاتر: غلامرضا موسوی رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره شرایط اکران فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: سنت سال‌های گذشته برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر در شهر تهران این بود که ۵۰ درصد از فروش بلیت فیلم‌های حاضر در جشنواره به تهیه‌کنندگان پرداخت می‌شد. بی شک این قاعده برای این دوره از جشنواره نیز نباید تغییر کرده باشد و این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به شرایط کرونا، به نفع تهیه‌کنندگان اقدامات جدیدی نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: پرداخت ۵۰ درصدی از فروش بلیت فیلم‌های جشنواره به تهیه‌کنندگان از زمان آقای داروغه‌زاده در دستورکار قرار گرفت تا تهیه‌کنندگان همانند زمان اکران فیلم‌ها سهمی از گیشه داشته باشند.

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: در زمینه اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها نیز باید بگویم که این‌طور به نظر می‌رسد که فیلم‌ها در این دوره از جشنواره نیز در شهرستان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، اما اینکه چه فیلم‌هایی قرار است در شهرستان‌ها نمایش داده شود، مشخص نیست.

وی بیان کرد: تاکید می‌کنم معمولاً فیلم‌هایی در شهرستان‌ها نمایش داده می‌شوند که تهیه‌کننده اثر با اکران فیلم مورد نظر در شهرستان موافق باشد.

رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان توضیح داد: چگونگی نمایش و تعداد سئانس فیلم‌ها در تهران معمولاً توسط برنامه‌ریزان جشنواره معین می‌شود، اما در شهرستان‌ها معمولاً با همفکری و مشورت تهیه‌کنندگان صورت می‌گیرد. معمولاً هر فیلم در هر شهرستان حداکثر ۳ سئانس نمایش دارد.

وی تاکید کرد: در واقع این را باید بگویم که شرط اصلی اتحادیه تهیه‌کنندگان برای نمایش فیلم‌ها در بخش مردمی جشنواره، مجوز کتبی از سوی تهیه‌کننده اثر است، یعنی اگر تهیه‌کننده اثر به هر دلیلی موافق نمایش فیلم خود در شهرستان‌ها نباشد، فیلم موردنظر اکران نمی‌شود. اما تجربه نشان داده است که معمولاً فیلم‌ها در شهرستان‌ها نمایش داده شده است.

موسوی در پایان گفت: خوشبختانه سال گذشته در اسفندماه و با توجه به دستور آقای انتظامی رییس سابق سازمان سینمایی، سهم نمایش فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کنندگان پرداخت شد، البته این را هم باید بگویم که این مبلغ در شهرستان‌ها بر اساس فروش گیشه نیست و بر اساس بودجه‌ای است که هرسال برای شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود که این بودجه بین فیلم‌ها تقسیم می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: نیوشا روزبان