سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر که یکی از مهم‌ترین جایزه‌های این رویداد است، سال گذشته با سامانه سمفا چنان دچار حاشیه شد که اعتبار آن زبر سوال رفت و حالا صاحبان فیلم‌ها امیدوارند که در دوره چهلم جشنواره شفافیت لازم در رأی‌گیری فیلم‌ها وجود داشته باشد.

پایگاه خبری تئاتر: در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر مدیریت فروش بلیت‌ها و ثبت آرای مردمی بر عهده سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) گذاشته شد تا پس از سال‌ها که خانه سینما مسئولیت رأی‌گیری مردمی را برعهده داشت، این نهاد صنفی حتی به عنوان ناظر هم دخالتی نداشته باشد. این اتفاق در حالی رخ داد که تصمیم‌گیری‌ قطعی برای شیوه برگزاری جشنواره فجر و صدور مجوز برای برپایی سینماهای مردمی، همه تحت تاثیر شیوع کرونا بود و همین موضوع برخی امور را سخت یا کند پیش برد. 

در آن مقطع با وجود اینکه چند سالی بود خانه سینما پس از آزمون و خطاهایی به شیوه‌ای تازه برای رأ‌ی‌گیری رسیده بود از سیستم سمفا برای این کار استفاده شد، اما این سامانه حاشیه‌های زیادی درست کرد.  

سال گذشته تهیه‌کننده فیلم «ابلق» (محمدحسین قاسمی) در این باره پیش از اختتامیه جشنواره در پی بروز حاشیه‌هایی که در آرای مردمی به وجود آمده بود، گفت:‌ با اختلالی که در سامانه سمفا و سیستم رأی‌گیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر می رسد وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد.

اگرچه در نهایت همین فیلم برنده سیمرغ بهترین اثر از نگاه تماشاگران شد، اما عنوان شده بود برای برخی فیلم‌های دیگر تعداد تماشاگرانی که در سالن سینما فیلمی را تماشا کرده بودند با تعدادآرایی  که به آن فیلم اضافه شده بود تناسبی نداشت و همیین قضیه صحت رأی‌گیری را در سامانه‌ای که حتی زمان بلیت فروشی هم مختل شده بود، در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

حالا در چهلمین دوره یکی از تهیه‌کننده‌های حاضر در جشنواره تاکید می‌کند، همانطور که الان میزان مخاطب و فروش در سینماها و حتی سانس‌ها با جزئیات به طور کاملا مشخص است، آراء مردمی جشنواره فجر هم باید شفافیت لازم را داشته باشد.

علی سرتیپی - تهیه‌کنننده فیلم «شهرک» - می‌گوید:‌ در پروسه رأی‌گیری برای بهترین فیلم تماشاگران جشنواره فجر مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه در سال‌های قبل هم رخ می‌داد از جمله اینکه صاحبان فیلم‌ها با هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وبا خرید بلیت آراء فیلم‌های خود را بالا می‌بردند  و این معضلی است که باید برطرف شود تا کسانی که رأی می‌دهند هم خودشان بلیت خریده باشند  و هم در سالن سینما حضور داشته باشند و فیلم را ببینند.

او ابراز امیدواری کرد که امسال در دوره چهلم آراء مردمی شفافیت داشته باشند.

سال قبل درباره همین موضوع علی آشتیانی‌پور که به مدت پنج سال عهده‌دار رأی‌های مردمی جشنواره فیلم فجر با مسئولیت خانه سینما بود به ایسنا گفته بود:‌ شفافیت زمانی معنا پیدا می‌کند که اسناد، معتبر باشند و هر کسی اعتراض داشت اسناد و اطلاعات قابل رویت را به او ارائه کنید. آنچه ما فکر می‌کردیم پنج سال برایش خون جگر خورده‌ایم، برای این بود که فقط کسانی تأثیر داشته باشند که بیننده‌ی بی‌واسطه هستند و کسانی که حتما در سالن نمایش فیلم حضور دارند. هر کسی که می‌توانست در رأی‌ها تاثیر بگذارد از سبد رأی‌ها خارج می‌شد و نتیجه‌ی نهایی چیزی بود که با چشم بسته می‌توانستیم قسم بخوریم پاک است. در پروسه‌ی شفافیت، وجود اسناد معتبر باید برای مسئولان اهمیت داشته باشد، چون به هر حال از میان صاحبان فیلم‌ها یک نفر که جایزه را می‌گیرد راضی است و بقیه ناراضی و این که آن یک نفر چنان صاحب حق باشد که خدای او هم راضی باشد، از هر چیزی باید بیشتر اهمیت داشته باشد.

از آنجا که سیمرغ مردمی جشنواره فجر به دلیل آنکه از سوی مخاطب برگزیده می‌شود، برای بسیاری از سینماگران و حتی مردم علاقه‌مند به سینما از سیمرغ بهترین فیلم جشنواره هم مهم‌تر و جذاب‌تر تلقی می‌شود شفافیت و صحت آراء اهمیتی چند برابر دارد. البته هنوز مشخص نیست خانه سینما مسئول رأی‌گیری مردمی جشنواره است یا سامانه سمفا که اخیرا در اختیار موسسه سینماشهر با مدیریت هاشم میرزاخانی قرار گرفته، ولی این انتظار هست که چهلمین دوره جشنواره فجر دیگر محل زمان آزمون و خطا نباشد و حرف و حدیثی در اهدای این جایزه به وجود نیاید.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: پرستو فرهادی