هنرمند زن برگزیده جشنواره استانی تئاتر کردستان از حضور کم‌رنگ بانوان در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان ضعفی مزمن یاد کرد و خواستار چاره‌اندیشی متولیان حوزه هنرهای نمایشی استان در این خصوص شد.

پایگاه خبری تئاتر: دنیا گفتاری در حاشیه برگزاری اجراهای عمومی نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت:  متأسفانه تعریف درستی از تئاتر خیابانی که باید در این کارها باشد وجود نداشته و روی هم رفته نمی‌توان گفت که آثار راه‌یافته به جشنواره همگی تئاتر خیابانی محسوب می‌شوند.

وی افزود: ویژگی‌هایی که باید تئاتر خیابانی داشته باشد در بسیاری از این کارها دیده نمی‌شود و با وجود اینکه باید تئاتر خیابانی مخاطبان عام را در نظر گیرد، بیشتر کارها آنقدر سقیل و دیرهضم بودند که اکثر افراد تماشاچی که از اقشار مختلف مردم هستند، نتوانستند با بسیاری از پیام‌ها ارتباط برقرار کنند.

گفتاری خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها که از جشنواره گذشته است، تنها شاهد گروه‌های محدودی بوده‌ایم و هر ساله جشنواره با حضور این گروه‌ها برگزار شده و به نوعی می‌توان گفت که اهالی تئاتر از روی موفقیت‌ها و عملکردهای گذشته این گروه‌ها می‌توانند تشخیص دهند که برگزیدگان چه کسانی هستند.

این بازیگر موفق عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به حضور کم‌رنگ بانوان در کارهای ارائه شده در این جشنواره و در سنوات قبل اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود توانمندی بالای هنرمندان زن در عرصه تئاتر کردستان و سایر نقاط کشور شاهد حضور کم‌رنگ آنها در تئاتر خیابانی هستیم.

گفتاری افزود: با اختصاص اعتباراتی مناسب و حمایت دائمی از یک گروه منسجم در شهرهای مختلف استان، می‌توانیم شاکله یک گروه تئاتری را پایه‌گذاری کنیم که هم در بخش صحنه‌ای و هم در بخش خیابانی بتواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و از توانمندی هنرمندان زن و مرد بهره گیرد.

وی همچنین از برگزاری ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی با حضور گروه‌ها و اساتید برجسته و صاحب‌نام تئاتر خیابانی در سطح جهانی به عنوان یکی از راه‌های برون رفت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از روند تکراری آن نام برد و افزود: با ارتقای تجارب و آموزه‌های تئاتری می‌توانیم بهتر و مؤثرتر در این عرصه تأثیرگذار فرهنگی، هنری و اجتماعی به ایفای نقش بپردازیم.