پنجمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی پیگیری شد که مسعود نقاش زاده دبیر این دوره بالاخره پس از دوران قرنطینه کرونا، در خانه جشنواره در برج میلاد حضور پیدا کرد.

پایگاه خبری تئاتر: پنجمین روز از جشنواره فیلم با نمایش دو فیلم «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی و «دسته دختران» به کارگردانی منیره قیدی در خانه جشنواره چهلم پیگیری شد. سانس اول اختصاص به نمایش فیلم «بی مادر» داشت که با موضوع رحم اجاره‌ای به روابط احساسی و انسانی اقشار مختلف جامعه می‌پرداخت.

پژمان جمشیدی که به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی سیمرغ از او یاد می‌شود نیز در این فیلم در نقش مکمل حضور داشت و در نشست خبری «بی مادر» اعلام کرد برایش گرفتن سیمرغ در اولویت نیست و هرکسی آن را بگیرد خوشحال خواهد شد. غیبت امیر آقایی به عنوان بازیگر اصلی این فیلم از نکات برجسته دیگر فیلم «بی مادر» بود.
در سانس دوم خانه جشنواره در برج میلاد اثر جدید کارگردان «ویلایی‌ها» به نمایش درآمد که به موضوع مقاومت زنان در کنار مردان در جنگ می‌پردازد. صحنه‌های انفجار و جنگی مهیب این فیلم نقش پررنگی در پرداخت‌های بصری ایفا می‌کرد اما داستان الکن و یک خطی آن باعث شده بود که به جز این لحظات فیلم قصه جذابی را برای مخاطبان روایت نکند. دسته دختران داستان رساندن مهمات به رزمندگان در خرمشهر است تا مانع سقوط این شهر شوند.
فرشته حسینی یکی از بازیگران این فیلم بود که به همراه همسرش نوید محمدزاده در خانه جشنواره فجر حاضر شده بودند. لباس نامتعارف نوید محمدزاده که سوژه عکاسان شده بود از حاشیه‌های روز پنجم جشنواره بود.

فرشته حسینی که متولد ایران است اصالتی افغانستانی دارد. وی در نشست خبری این فیلم درباره اینکه به عنوان یک دختر افغانستانی در فیلمی با موضوع دفاع از ایران و جنگ تحمیلی حضور پیدا کرده، گفت: من بین افغانستان و ایران تفاوتی به لحاظ حسی قائل نیستم و باید بگویم که من ایران را بسیار دوست دارم. فکر می‌کنم همه می‌توانند درک کنند که وقتی جایی بزرگ می‌شوی متعلق به همان‌جا خواهی بود.

در ساعات پایانی روز پنجم جشنواره بالاخره دبیر این دوره پس از پایان دوران قرنطینه کرونا به خانه جشنواره آمد و از نزدیک روند برگزاری را در مرکز همایش‌های برج میلاد نظاره‌گر شد. قرار است برای اولین بار در طول چهل دوره برگزاری جشنواره فجر نشست خبری آن در اواسط برگزاری جشنواره امروز در سالن اصلی برح میلاد با حضور اصحاب رسانه برگزار شود.