جشنواره فیلم برلیناله درحالی برگزار می‌شود که مشاهده مواردی از تست مثبت کرونا مشکل ساز شده است.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره فیلم برلین که امسال در ابعاد کوچک‌تری برگزار می‌شود و کارش را از عصر پنج‌شنبه با رعایت اقدامات سختگیرانه برای مقابله با کرونا شروع کرده، موارد مثبتی از ابتلا به ویروس را ثبت کرده است.

با انجام تست‌های روزانه در بدو ورود به جشنواره تاکنون ۸ مورد مثبت در میان اعضای مرتبط با فیلم‌ها مشاهده شده است.

بر خلاف جشنواره کن یا ونیز، جشنواره فیلم برلین از مهمانان و شرکت کنندگان خود خواسته است تا در صورتی که ۲ دوز اولیه واکسن را زده‌اند، با انجام آزمایش روزانه در این رویداد حضور یابند. ایستگاه‌های انجام آزمایش نیز در اتوبوس‌هایی در اطراف سالن اصلی جشنواره و داخل هتل‌های استقرار گروه‌های سینمایی مستقر شده‌اند که ظرف ۲۰ دقیقه جواب را به دست تست شونده می‌دهند.

سخنگوی جشنواره گفته است تاکنون ۲۷۰۰ تست انجام شده که از آن میان ۵۴ مورد مثبت بوده‌اند.

وی یادآوری کرد که این تست‌ها هم برای افراد مطبوعاتی و سینمایی و هم برای مخاطبان عادی که برای تماشای برنامه راهی جشنواره می‌شوند انجام شده و این میزان به معنی ۲ درصد مثبت است که کمتر از میانگین تست‌های مثبت در سراسر برلین است.

بر مبنای آماری که از سوی موسسه رابرت کخ منتشر شده آلمان تا روز ۱۱ فوریه بیش از ۲۴۰ هزار مورد جدید کووید گزارش کرده که میانگین یک هفته‌ای آن به معنی نزدیک به ۱۵۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این در حالی است که تنها ۵۵ درصد جمعیت آلمان واکسن یادآوری را دریافت کرده‌اند.

برلیناله علاوه بر آزمایش روزانه از حاضران، استفاده اجباری از ماسک در فضاهای داخلی و دیگر دستورهای اعمال شده برای کووید از جمله کاهش ظرفیت صندلی‌های داخل سالن‌ها تا نصف را رعایت می‌کند. در ضمن بازار فیلم اروپا نیز به صورت آنلاین برگزار شده و تنها درصد کمی از سینمایی‌ها برای شرکت در جلسات و حضور در نمایش‌ها به برلین سفر کرده‌اند.

در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که جشنواره فیلم برلین برگزار شد، امسال این جشنواره شمار فیلم‌های حاضر را تا یک چهارم کاهش داده و در مجموع ۲۵۶ فیلم بلند و کوتاه در این دوره به نمایش درمی‌آید. امسال ۱۸ فیلم برای خرس‌های طلایی و نقره‌ای با هم رقابت می‌کنند که از این میان ۱۷ فیلم برای اولین بار اکران جهانی می‌شوند.