در حالی که قرار بود چند ماه قبل «شورای عالی سینما» با حضور رییس جمهور احیاء شود، خبر رسیده که هیأت وزیران با تشکیل «شورای سینما» با ریاست معاون اول رییس جمهور موافقت کرده است. اگرچه مشخص نیست این همان شورای احیاء شده است یا خیر، اما یک سوال مهم این است که آیا شورای سینما می‌تواند اقداماتی فراتر از مسئولیت‌های سازمان سینمایی برای ساخت، صیانت و جلوگیری از توقیف فیلم‌ها انجام دهد؟

پایگاه خبری تئاتر: محمد خزاعی در اولین روزهای سکانداری خود در سازمان سینمایی (مهرماه 1400) خبر داد که شورای عالی سینما پس از این که حدود ۱۰ سال تعطیل شده بود احیاء خواهد شد، «چون می‌خواهیم سینما در آینده پیشرفت کند و مشکلات قانون‌گذاری در حوزه سینما نداشته باشیم.»

شورای عالی سینما حدود ۱۱ سال قبل در دوران ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی تشکیل شد که ریاست آن برعهده رییس جمهور وقت بود. آن شورا چند جلسه‌ی محدود را تشکیل داد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم ادامه جلسه‌ها منتفی و بعد به طور کامل منحل شد چرا که مدیران وقت با تاکید بر اظهارنظرهایی که سینماگران هم داشتند، آن شورا را مجموعه‌ای موازی با دستگاه متولی در سینما می‌دانستند، اما مدیران جدید در دولت سیزدهم اعتقاد دیگری داشتند و از همان ابتدا احیاء شورای عالی سینما را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان کردند؛ شورایی که قرار بود اولین جلسه آن با حضور رییس جمهور در آذرماه تشکیل شود که این اتفاق نیفتاد و به ماه بعد موکول شد اما دی ماه هم خبری نشد و در نهایت روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روزهایی بسیار پر تنش را بخاطر حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر پشت سر گذاشته در حساب توییتری خود از تشکیل «شورای سینما» خبر داد.

طبق گزارش روابط عمومی سازمان، اعضای «شورای سینما» را معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آنها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌دهند.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه در جلسه بعدازظهر روز یکم اسفندماه به ریاست ابراهیم رییسی - رییس جمهور- هیأت وزیران با تشکیل شورای سینما موافق کرده، اهداف تشکیل شورای سینما را اینظور تشریح کرده است:‌ «گسترش فناوری نرم، هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخش‌های سیاستگذاری، اجرایی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در حوزه هنر- صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه فعالیت‌های سینمایی و سمعی بصری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، تولید و عرضه آثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالش‌ها و معضلات.»

حالا چند سوال مطرح می‌شود که اولا آیا این شورا با حذف واژه «عالی» و تقلیل جایگاه ریاست از رییس جمهور به معاون اول، در سطحی دیگر کار خود را پیگیری خواهد کرد؟ دوم اینکه آیا با اهداف عنوان شده در این شورا از این پس سینماگری از ورود دستگاه‌های دیگر برای اظهارنظر یا تغییر در فیلمنامه و اثر ساخته شده‌ی خود انتقاد نخواهد کرد؟ آیا این شورا کمکی به صیانت از محصولات سینمای ایران در داخل و خارج از کشور خواهد کرد؟

پرسش‌های قابل طرح دراین مورد بی‌شمار است، اما تغییر پیش آمده در نام شورا هم به جای خود اهمیت دارد که از مسئولان ذیربط پیگیری خواهد شد.