از سال آینده نمایش‌هایی که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند به صورت حضوری و آنلاین قابل تماشا هستند.

پایگاه خبری تئاتر: به تازگی سامانه «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شده که از طریق آن امکان تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی فراهم شده است.

در مراسم رونمایی از این پلتفرم مجید رجبی معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - بیان کرده است: اقدام به راه اندازی پلتفرم دیدارو در این روزهای سخت برای فرهنگ و هنر که شرایط مطلوبی ندارد، سبب می‌شود تا رشد و پیشرفتی در هنر تئاتر صورت بگیرد. علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در سایر استان‌ها حق دارند از تئاتر تهران و دیگر مناطق بهره‌مند شوند و تحقق این امر مهم با «دیدارو» ممکن است. وظیفه ما در خانه هنرمندان ایران این است که شرایط عرضه این امکان را فراهم کنیم و اولین تجربه اجرای عمومی این سامانه با نمایش «ژپتو» به کارگردانی اوشان محمودی در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده است.

همچنین مهدی حاج محمود عطار - مدیرعامل دیدارو - درباره این پلتفرم گفته است: مرحوم محمد ابوالحسنی - موسس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال- همیشه از کارهای سخت و ناشدنی استقبال می‌کرد. 90 درصد مردم ایران او را به واسطه «دیرین دیرین» می‌شناسند، اما خیلی‌ها وقتی فهمیدند که او صاحب مجموعه «دیدارو» است تعجب کردند و خوشحالیم آرزوی او در تحقق سامانه واقعیت مجازی امروز محقق شده است. امیدواریم بتوانیم تحولی را به واسطه این امکان در سایر حوزه‌های سینما، آموزش و... در ادامه رقم بزنیم.

مریم نراقی - از اعضای دیدارو - نیز در این مراسم گفته است: برای اولین بار در 1928 واقعیت مجازی در مقاله «تئاتر و همزادش» توسط یک نویسنده فرانسوی به کار برده شد و «دیدارو» به عنوان سامانه واقعیت مجازی برای اولین بار در خاورمیانه است که از هنر تئاتر مظلوم و ریشه‌دار کارش را شروع کرده است.

او درباره نحوه بهره‌مندی از این سامانه برای تماشای تئاترها توضیح داده است: کار این سامانه با نمایش «ژپتو» در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده است. بلیت‌فروشی از طریق سایت خانه هنرمندان ایران اطلاع رسانی می‌شود. از سال آینده به بعد نیز همه آثار تئاتر در حال اجرا در تماشاخانه ایرانشهر به صورت آنلاین از طریق دیدارو قابل تماشا خواهند بود و بلیت‌فروشی اساسا به دو شیوه برای تماشای حضوری یا آنلاین برای مخاطبان صورت می‌گیرد.

در این مراسم که رضا کیانیان، علیرضا تابش، حسین مسافرآستانه، رائد فریدزاده و شهرام گیل‌آبادی هم حضور داشتند، یک عینک مخصوص به گنجینه خانه هنرمندان ایران به عنوان نخستین مجموعه‌ای که تئاتر به صورت وی آر و واقعیت مجازی در آنجا دیده شده است، اهدا شد.