کامران حجازی تهیه‌کننده فیلم «مرد بازنده» معتقد است اکران نوروز نتوانست انتظارات سازندگان این فیلم را برآورده کند.

پایگاه خبری تئاتر: اکران نوروزی در ایران همیشه از اکران‌های ویژه و پرفروش به حساب می‌آید که معمولا فیلم‌های آن از اقبال خوبی برخوردار می‌شوند. امسال اما برخلاف سال‌های گذشته این اکران ویژه با رکود مواجه شد. فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی کامران حجازی و امیر بنان از فیلم‌های انتخاب شده برای اکران نوروزی بود. این فیلم با بازی جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور و… نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد.

کامران حجازی با بیان اینکه فروش فیلم‌ها در اکران نوروز راضی کننده نبوده است، اشاره کرد: این امر باید به شکل جدی آسیب‌شناسی شود که دلیل اصلی افت فروش نوروز ۱۴۰۱ چه بوده است. شاید یکی از دلایل آن، افزایش قیمت بلیت است اما نکته‌ی دیگر این است که در دو سال گذشته مردم مانند امسال سفر نرفته بودند ولی امسال به دلیل اینکه کرونا فروکش کرده بود، بیشتر مردم در ایام نوروز در مسافرت بودند. این موارد در کنار سایر دلایل موجب شد که امسال از بدترین سال‌ها برای اکران نوروزی باشد. فیلم‌هایی که اکران شدند با امید اینکه به اکران نوروزی رونق دهند و به نوعی با خط‌شکنی باعث بیرون آمدن سینما از دوران کرونا و رکود باشند، پا به عرصه گذاشتند اما عملا می‌توان گفت که این اتفاق به وقوع نپیوست.

وی با اشاره به میزان تاثیر همکاری صداوسیما در فروش فیلم‌ها در اکران نوروزی اذعان داشت: برخی فیلم‌ها اکنون تیزر تلویزیون را هم دارند و تلویزیون همکاری‌هایی هم در این زمینه داشته است. این یک اتفاق کلی درمورد همه فیلم‌هاست که نیاز به حمایت و دلگرمی در زمان اکران دارند. مسئله این است که نبود همکاری‌ها در صداوسیما به تنهایی موجب رکود سینما نشده است. فارغ از بحث صداوسیما که با برخی از فیلم‌ها همکاری کرده و با برخی هم همکاری نکرده است، موضوع این است در کل نمی‌دانیم امسال چرا و به چه دلیل این گونه شده است؛ با همکاران سینمایی نیز که دنبال علت هستیم به دلیل مشخص و خاصی هنوز نرسیده‌ایم. ما از اکران عید توقع بیشتری داشتیم؛ نه تنها فیلم ما بلکه تمام فیلم‌ها توقع فروش بالاتری را داشتند. این مسئله معضل امروز سینمای ماست که چگونه قرار است از بحرانی که کرونا ایجاد کرده عبور کنیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه برخی ترکیب اکران فیلم‌ها را موجب رکود اکران نوروزی شده است، عنوان کرد: به جز ۲ فیلم کمدی که در خواست اکران داشتند ترکیب دیگری که نجات دهنده باشد وجود نداشت. سبدی که برای اکران نوروزی انتخاب شده سبد خوبی است و من ترکیب فیلم‌ها را در این باره دخیل نمی‌دانم. مردم در این دو سال که بسته یا باز بودن سینماها نامشخص بود دیگر عادتی به سینما رفتن ندارند و وقتی از یک مسئله دور شوید دیگر کششی نسبت به آن ندارید، مردم هم این رغبت را به سینما از دست داده‌اند و باید دوباره در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

تهیه‌کننده «مرد بازنده» درمورد طرح اکران افطار تا سحر نیز گفت: این اتفاق مهمی است. تا الان تلاش کردیم این اتفاق بیافتد ولی هنوز رخ نداده و امیدوارم که سینماداران و شورای صنفی این ماجرا را انجام دهند که طرح اکران افطار تا سحر را امسال نیز در دستور کار داشته باشند. چون نیمه اول اکران نوروزی ایام نوروز بود و نیمه دوم اکران مصادف شده با ماه مبارک رمضان، اگر این طرح اجرا شود باعث خواهد شد کمی خسارت وارد شده جبران و به فیلم‌ها و سینماها کمک شود.

حجازی یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح تا امروز راعدم رغبت سینماداران دانست و عنوان کرد: سینما قاعدتا باید نیرو اضافه کند و به همین جهت رغبت سینماداران را می‌طلبد و آن‌ها باید همکاری کنند. اینکه سینماداران پس از اتمام اکران فیلم سراغ فیلم جدید بروند مسئله فروش را حل نمی‌کند؛ و فیلم‌های دیگر هم با همین روال فروش مواجه خواهند شد، چراکه ما در بهترین زمان اکران که اکران نوروزی است با رکود روبرو شدیم.

وی در پایان افزود: ما نسبت به آینده این سینما با این شرایط خیلی دلسرد شدیم. امیدواریم که اتفاق درستی بیافتد و سینما رونق بگیرد چون به واسطه این شغل افراد زیادی امرار معاش می‌کنند واگر اتفاقی برای این ماجرا نیافتد و مشکل حل نشود تولیدات و انگیزه‌ها کم می‌شود و همه‌ی سینماگران به سریال‌سازی در نمایش خانگی و کارهایی از این دست روی می‌آورند که البته آن هم مصائب خودش را دارد.


منبع: خبرگزاری ایلنا