سخنگوی شورای راهبردی اکران ضمن تعریف وظایف شورای صنفی نمایش، با بیان اینکه فیلم‌های متقاضی اکران عید فطر تا 30 فروردین باید درخواست خود را ارائه کنند، گفت: برای اکران فیلم‌ها، یک قرارداد تیپ مابین پخش‌کنندگان و سینماداران تنظیم شده و برای اکران‌های جدید، ثبت قراداد درشورای راهبردی اکران انجام می‌شود.

 پایگاه خبری تئاتر: اخیرا شورایی با نام شورای راهبردی اکران برای رسیدگی به وضعیت اکران تشکیل شد که شائبه تعطیلی شورای صنفی نمایش را به وجود آورد. در این باره رییس انجمن سینماداران بیان کرد که «دوره فعالیت اعضای فعلی شورای صنفی نمایش به پایان رسیده و باید اعضای جدید انتخاب و معرفی شوند، اما برای شورای راهبردی اکران، رئیس سازمان سینمایی از رؤسای انجمن‌های پخش‌کنندگان، تهیه‌کنندگان، سینماداران و کارگردانان دعوت کرده تا برای تصمیم گیری‌های کلی سینمایی کشور جلساتی با حضور مدیر عامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی و مدیر کل نمایش به صورت مداوم برگزار کنند، بنابراین شورای صنفی نمایش نیز به همین شکل باقی می‌ماند و نمایندگان جدید باید معرفی شوند.»

البته در جدیدترین گزارشی که از شورای راهبردی اکران منتشر شده، مشخص است که برخی مسئولیت‌های شورای صنفی در شورای جدید انجام خواهد گرفت در صورتی که پیش‌تر هم یک شورای بالادستی برای اکران ایجاد شده بود ولی کارکردی مستمر نداشت.  

حال اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرده است، رییس کانون پخش کنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران که به تازگی توسط سازمان سینمایی برای برنامه ریزی‌های کلان اکران و نمایش در سال ۱۴۰۱ تشکیل شده از آخرین مصوبات و فعالیت‌های این شورا خبر داد.

علی سرتیپی در این رابطه گفته است: جلسات شورای راهبردی اکران خوشبختانه، با اهتمام، جدیت و مسوولیت پذیری تمامی اعضا و حضور شخص رییس سازمان سینمایی بطور منظم برگزار می شود و طی جلسات فشرده روزهای گذشته در گام اول موفق به تنظیم یک قرار داد مشترک و جامع و به اصطلاح ( قرارداد تیپ) مابین پخش کنندگان و سینماداران شدیم که مبنای اصلی رابطه میان پخش کننده و صاحب سینما قلمداد میشود و این قرارداد در سامانه سمفا بارگذاری شده ومبنای اصلی کار خواهد بود.

وی افزود: درگام بعدی تدوین آیین نامه اجرایی اکران که بر اساس آن شورای صنفی بعنوان ناظر بر حسن اجرای قرارداد فوق الذکر و رسیدگی به امور اکران و در واقع به مثابه یک دبیرخانه هوشمند عمل خواهد کرد، تشکیل می شود و این مساله در دستور کار قرار دارد.

رییس کانون پخش کنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران در باره اکران عید فطر هم گفت: مقرر شده تا پخش کنندگان نهایتا، تا ۳۰ فروردین فیلمهای دارای پروانه نمایش معتبر مورد نظر را جهت اکران عید فطر و اکران ۲ و۳ عید نوروز به دبیرخانه کانون پخش اعلام نمایند تا در جلسه شورای راهبردی اکران و براساس نظر سینماهای سرگروه و پخش کنندگان، مقدمات عقد قرارداد و ثبت فیلم های عید فطر و اکران۲ و۳ نوروز انجام شود.

سرتیپی در پایان اشاره کرد: با جو و فضای خوب و تعامل قابل توجهی که در جلسات شورای راهبردی اکران می بینم و با توجه به شرایط خاص و سختی که در اکران ۱۴۰۱ بواسطه حجم فیلم های درصف اکران مواجهیم ،شاهد نمایش پر رونق و در عین حال توام با عدالتی برای سینمای ایران باشیم.