همزمان با آغاز دهه سوم ماه محرم الحرام آیین های سوگواری اقوام کهن ایرانی توسط هنرمندان سراسر کشور به مدت 3 روز در قالب برنامه ای با عنوان «سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی» در فرهنگسرای فردوس اجرا می شود.

پایگاه خبری تئاتر: این مجموعه با برگزاری ویژه برنامه «سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی»، فرصتی مغتنم برای معرفی تاثیرگذارترین آیین های سوگواری در قالب هنرهای وزین و فاخر از سوی اقوام مختلف سراسر کشور فراهم آورده است.

این برنامه به منظور آشنایی پایتخت نشینان با آیین های سوگواری اقوام ایرانی و حفظ و احیای آن ها از شنبه 24 آبان آغاز و تا 26 همین ماه با اجرای آئین های جمعی همچون زره پوشی و مارش عزا (قزوین)، سنج و دمام (بوشهر)، شاخیس واخسین(آذربایجان)، چاق چاقو(حاشیه زاینده رود)، چپی و واویلا(بختیاری) و تعزیه خوانی ادامه خواهد داشت.

اجرای آئین های ملی همه اقوام همچون چاوش خوانی و منقبت خوانی، شمایل خوانی، نوحه و پیش خوانی و همچنین سوگ آواهای قومی و عشایری نظیر پاوه موری(کرمانشاه)، مارضایی(دزفول)، مور (لرستان)، شروه (بوشهر)، مصیبت نامه آذربایجان، سرکوهی(فارس)، عباس خوانی(مازندران)، غمونه(کهگیلویه و بویراحمد)، سوگینه خراسانی، سرو و گاه گریو (بختیاری) از دیگر بخش های این برنامه آئینی است.

گفتنی است؛ همزمان با برپایی ویژه برنامه «سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی» برنامه های جنبی همچون برپایی نگارگذر به منظور نمایش حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا در قالب عکس، ایستگاه نذر کتاب، نذری پزی سنتی استان ها و نمایشگاه نقاشی های آئینی استاد علی محمد شیخی اجرا می شود.

علاقمندان برای شرکت در این برنامه می توانند طی روزهای 24، 25 و 26 آبان ماه ساعت 15 به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 44000203 تماس گرفته و یا به تارنمای ferdos.farhangsara.ir مراجعه کنند.