در ادامه معرفی فیلم های کلاسیک این دوره جشنواره فیلم کن، با چهار فیلم دیگر حاضر در بخش کلاسیک های کن ۲۰۲۲ آشنا می شویم.

 پایگاه خبری تئاتر: هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن به معرفی فیلم های بخش کلاسیک های این دوره پرداخته ایم. در بخش نخست چهار فیلم فیلم «بابونه ها»، «خدای سیاه، شیطان سفید»، «من یک جاسوس بودم» و «سیاه»معرفی شد. حالا در بخش دوم، چهار فیلم دیگر را بررسی کرده ایم.

فیلم «مادر و …» به کارگردانی ژان اوستاش با بازی ژان پیر لو، برنادت لافون و فرانسوا لبرون محصول سال ۱۹۷۳ که به بررسی روابط بین سه شخصیت می پردازد. این فیلم اولین اثر بلند ژان اوستاش است که با الهام از زندگی خودش بین می تا جولای ۱۹۷۲ فیلمبرداری شده است.

طبق اعلام جشنواره فیلم کن این فیلم، ۵۰ سال بعد از شروع فیلمبرداری اش در روز ۱۷ می ۲۰۲۲ با حضور ژان پیر لو، فرانسواز لبرون و بوریس اوستاش نمایش داده می شود. فیلم اوستاش که از آن به عنوان یک شاهکار سینمایی یاد می شود سال ۱۹۷۳ جایزه بزرگ جشنواره کن را دریافت کرد. این فیلم قرار است ژوئن ۲۰۲۳ در سینماهای فرانسه بار دیگر نمایش داده شود.

فیلم مستند «آخرین والس» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی کنسرت گروه راک کانادایی-آمریکایی «دِ بند» (The Band) است که در روز شکرگزاری در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۶، در سالن وینترلند سانفرانسیسکو برگزار شد. در این کنسرت که به عنوان خداحافظی گروه معرفی شد بیش از دوازده مهمان ویژه از جمله رونی هاوکینز و باب دیلن و همچنین پل باترفیلد، بابی چارلز، اریک کلاپتون، نیل دایموند، دکتر جان، جونی میچل، ون موریسون، رینگو استار، مادی واترز، رونی وود و نیل یانگ حضور داشتند.

از «آخرین والس» به عنوان یکی از بزرگترین فیلم های مستند کنسرتی (اصطلاحا کنسرت فیلم) ساخته شده یاد می شود. این فیلم مستند در سال ۲۰۱۹ توسط کتابخانه کنگره ملی آمریکا برای نگهداری و محافظت انتخاب شد.

فیلم «مخالف» (پراتیدواندی) به کارگردانی و نویسندگی ساتیاجیت رای یک درام بنگالی هندی محصول ۱۹۷۰ است که بر اساس رمانی از سانیل گانگوپادیای ساخته شده سات. این فیلم اولین قسمت از سه گانه کلکته ساتیاجیت رای است.

«مخالف» داستان سیزارتا مرد تحصیلکرده طبقه متوسطی است که در آشفتگی ها و ناآرامی های اجتماعی گرفتار شده است. فساد و بیکاری بیداد می کند و سیزارتا نمی تواند خود را با برادر فعال انقلابی و خواهر خود همراه کند. این فیلم به دلیل استفاده از تکنیک هایی تجربی مانند فلاش بک های تصاویر نگاتیوی شناخته می شود.

فیلم «مو قرمز» به کارگردانی جولین دویویه دیگر فیلم حاضر در بخش کلاسیک های کن است. این فیلم درام فرانسوی با بازی هری باور، رابرت لینن و لویی گوتیه محصول ۱۹۳۲ است. این فیلم بازسازی یک فیلم صامت محصول ۱۹۲۵ با همین نام ساخته جولین دویویه است. داستان «مو قرمز» یک پسر مو قرمز را که کیسه بوکس مادرش است، روایت می کند پسری که فقط حضور پدرش برای او آرامش بزرگی را به همراه دارد.

جشنواره کن امسال بین روزهای ۱۷ تا ۲۸ می برگزار می شود. ریاست هیات داوران این دوره فستیوال را ونسان لندون بازیگر فرانسوی برعهده دارد.