حسین کیانی درباره دوری اخیرش از عرصه تئاتر گفت: ملاک اختصاص دادن اجرا به افراد بر اساس دوستی، رفاقت و چهره‌ها است.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان و نمایشنامه‌نویس درباره این‌که چرا به سراغ فعالیت جدیدی در تئاتر نرفته است?گفت: مهمترین علت کار نکردنم در تئاتر کمبود سالن و انبوه متقاضی است که باعث می‌شود کسانی مثل من که خیلی حوصله دوندگی ندارند از اجرای کار جدید پشیمان شوند.

وی ادامه داد: از سال قبل به سالن‌ها مرکز هنرهای نمایشی و به دیگر سالن‌ها پیشنهاد کار دادم، اما جواب دادند که اجراهایمان شلوغ است. مهم این است که امروز مدیران سالن‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی به این نمی‌اندیشند که تصمیم‌هایی که می‌گیرند و اجراهایی که در سالن‌هایشان انجام می‌شود چقدر می‌تواند به تئاتر فعلی ما کمک کند؟ اساساً ملاک اختصاص دادن اجراها به افراد عوض شده است و بیشتر بر اساس دوستی‌ها، چهره‌ها و رفاقت‌ها صورت می‌گیرد و این واقعاً دردناک است.

کارگردان «مشروطه بانو» تصریح کرد: امروز دوستانی که در حوزه ادبیات نمایشی کار می‌کنند می‌توانند تجربه جدیدی را به تجربه‌های تئاتری کشور اضافه کنند و می‌توانند از نظر جریان هنری به تئاتر کمک کنند. اما اصلاً این ملاک‌ها برای مدیران مدنظر نیست.

کیانی یادآور شد: من فردی هستم که از پایان سال 90 تا الان هیچ درآمدی از تئاتر نداشته‌ام. مطمئناً دور افتادن از تجربه‌های جدید به روند کاری هنرمند لطمه می‌زند. مدیران علی‌رغم این‌که می‌گویند به دنبال کار تازه هستند اما می‌بینیم که دوباره کارهای سال‌های قبل در حال اجرا است و هیچ‌کس پاسخگوی شرایط فعلی نیست.

این کارگردان درباره وضعیت مدیریت تئاتر ادامه داد: من صحبتم با مدیران دولتی نیست، چرا که تکلیف مدیران دولتی مشخص است،آن‌ها نمی‌خواهند به تئاتر کمک کنند. می‌خواهند تئاتر را به خود تئاتری‌ها بسپارند، اما این‌گونه سپردن غلط است، چون نیاز به بسترسازی دارد.

وی افزود: خود تئاتری‌ها باید به فکر بهبود شرایط تئاتر باشند و نقش دولت به‌عنوان نقش نظارتی بماند.

کارگردان نمایش «در شوره‌زار» با بیان این‌که اگر شرایط مناسب باشد به دنبال کار جدید خواهد بود، عنوان کرد:تئاتر مثل فوتبال است، چون نتیجه کار یعنی آنچه که هست، روی صحنه مشخص است. برای همین کارنامه همه معلوم است و چیز مخفی وجود ندارد.

او ادامه داد: بنابراین می‌شود با توجه به همین داشته‌های فعلی برنامه‌ریزی حداقلی را برای تئاتر انجام داد و از تجربه‌های که در جاهای دیگر وجود دارد استفاده کرد، اما این‌که ما نمی‌خواهیم تئاترمان را بررسی کنیم بحث دیگری است.

حسین کیانی در پایان گفت: ما دوست داریم کار کنیم اما شرایط برای کار کردن ما وجود ندارد.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید